Fyy f***n 108 vanvårdskatter

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare tirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 093
T

tirre

Några av er som bor i Sthlms området kanske såg inslaget på tv4:s lokalnyheter om vanvårdskatterna. I sammanfattning är situationen den att ett äldre par har haft 108 katter i sin villa. Inavel är det minsta man kan säga, och de har matats med kokt ris och potatis. Ammoniakstanken var fruktansvärd. Katterna är utmärglade och lite förvirrade över vad som händer men annars i gott skick. De som överlevde vill säga. Ungefär hälften fick avlivas av veterinär som fanns på plats. De övriga finns nu inackorderade hos katthem i Sthlms området.

Läs gärna mer på http://www.expressen.se/index.jsp?a=233618 eller
http://w5.tv4.se/lokaltv/stockholm/Default.asp?

Som en bisats kan jag meddela att det här blir mitt sista inlägg eftersom det enligt min åsikt förekommer katthemsrasism här på sidan. Katthemskatter ska tydligen inte existera och katthem får inte nämnas. För mig är det ett väsentligt inslag i kattvärlden så det överrrensstämmer tydligen inte med den här sidan. Tack för den här tiden och lycka till med alla kissar. Ta väl hand om de

Sv: Fyy f***n 108 vanvårdskatter

Jag var tvungen att byta kanal igår när detta inslag sändes. Jag mådde så dåligt. Man undrar ju hur någon kan låta nåt gå så långt??

//a

Har du någonsin sett katter i en sån här miljö?
Det har jag. De är mer eller mindre förvildade o enormt stressade.
En omplacering innebär ytterligare stress o är enligt min mening inte djurskyddsmässigt försvarbart. I mitt område skulle det knappast kommit på fråga att låta ett katthem ta över katterna från ett sånt här ställe.
Det finns lämpligare katter att omplacera.
PL

peter_lundin skrev:
Har du någonsin sett katter i en sån här miljö?
Det har jag. De är mer eller mindre förvildade o enormt stressade.
En omplacering innebär ytterligare stress o är enligt min mening inte djurskyddsmässigt försvarbart. I mitt område skulle det knappast kommit på fråga att låta ett katthem ta över katterna från ett sånt här ställe.
Det finns lämpligare katter att omplacera.
PL

Ja jag får väl svara samma sak som förra gången, eftersom den tråden togs bort.
Eftersom vi på katthemmen inte är veterinärer (och inte du heller?) så överlåter vi åt de att avgöra hur katterna mår. Deras bedömning var att ungefär hälften av katterna var i den psykiska och fysiska status som krävs för att de skulle klara av det här. Veterinärer var med ute i huset, med miljöskyddsinspektören, och avgjorde status på katterna på plats. Kan meddela att katterna är pigga och glada, en del lite skygga men de äter och går på lådan (vilket de inte haft förut) och njuter av en "normal" boende miljö med kärlek och uppmärksamhet.
Katthem är mycket vana, tyvärr, och kompetenta att ta hand om denna typ av katter och vi låter alltid veterinär avgöra kattens bästa. Enligt oss är det dem som är bäst lämpade för det. Alla katter är värda en chans, även dessa.

I de fall jag har sett o det är några stycken har ingen katt varit lämplig att omplacera i mina ögon. Oftast är det den psykiska biten mer än den fysiska som är avgörande. Jo jag är kompetent att bedömma det. Däremot har jag ju inte sett just de här katterna men i prnicip anser jag att man ur djuskyddssynpunkt gör bäst i att låta alla somna in när det gäller sådana här fall. Även om katthemmen ev har kompetensen att ta hand om katter i den här situationen så är det inte många av "avnämnarna" som är det. Det finns redan mer katter på katthem än vad som går att bli av med.
PL

Själv undrar jag bara varför man inte avlivar alla. Ingen katt lider av att bli avlivad, så vad är problemet? Om det nu inte råkar vara så att katthemmen har för lite att göra. :angel:

/Erica

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka