Fytta ifrån tryck

Poison-heart

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips angående min 17 åriga valack, som är lyhörd, relativt samarbetsvillig och har ofta lätt för att koncentrera sig på mig när vi ska NH träna osv. Men, jag har ett ganska stort problem, som jag försökt jobba med. Det är nämligen så att när jag t.ex trycker på hans bog (jaa, han känner det väl!) så vet han att han ska backa ett par steg, men han är nästan alltid väldigt seg och det slutar alltid med att jag får trycka hårdare för han skiter i mig annars. När han väl flyttar sig så tar han ett litet muskliv ungefär.
Jag vet att jag ska trycka så lite som möjligt, men hur gör jag detta på bästa sätt när han är så pass "trög"?

Sv: Fytta ifrån tryck

Inte för att jag är någon expert på hästträning men att lägga så lite tryck som möjligt är ju inte metoden - det är målet!

Rör han inte på sig så tryck in en knoge eller ett finger (snarare än att försöka knuffa 500kg fläsk med mer styrka) så att det blir lite obehagligt tills han börjar lägga över vikten mot andra sidan. Han må vara 17 år men det betyder ju inte att han är perfekt i alla avseenden, lite grundträning som fallit ur är väl värd att friska upp.

Har samma problem.
Det jag har märkt tex då jag leder mitt sto, är att om jag trycker mot hennes bog för att få mer utrymme själv så svarar hon med tryck om hon är det minsta uppskruvad. Om jag då, istället för att lägga tryck direkt på bogen gör så att jag för upp handen med grimskaftet över manken/ryggen/halsen, och ger en impuls bort från mig, så lyder hon direkt.

Tänker också att det funkar bättre med intermittent tryck, alltså hellre fler korta, snabba impulser, än konstant tryck, som vid vanlig hjälpgivning.

Tycker också att det generellt sett är mycket lättare att få hästen att gå undan med bakdelen än med bogen, ivart fall på de hästar jag provat.

Senast ändrad:

Jag brukar dela in det i fyra faser. (enl Parelli)
Porcupine game:
Fas 1 = ett lätt, lätt tryck på hårremmen handen formad med "hårda fingrar"
Fas 2 = Tryck i huden
Fas 3 = Tryck i muskeln
Fas 4 = Tryck ända in till benet
Varje fas ska vara max 3 sekunder och fas 1 är målet.
Lyssnar han inte på fas fyra så hjälper det inte att trycka hårdare utan då har du en piska/stsick som du duttar på benen enligt samma princip samtidigt som du trycker. Minsta lilla försök bakåt belönas med att trycket slutar och du klappar honom på samma ställe. Sedan börjar du om tills du får resultat.

Lycka till!!

Jag har bara testat bogen, kanske ska prova trycka någon annanstans.
Jag uppfattar också att de lättare flyttar baken.
Tack för era svar, hoppas jag får ordning på honom...

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 563
Senast: Ramona
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 378
Senast: em-pirre
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama