Fysträning i värmen

Wingates

Trådstartare
Hur gör ni andra för att hålla hundarna i trim nu när det är värmebölja? Ammo och jag har aldrig upplevt värme så här länge tillsammans och jag upplever att det börjar påverka hans fysik lite.
Vi är ute och promenerar var dag såklart, men hur tränar man dem det lilla extra? Inte ens vid 21 är det särskilt svalt här tycker jag.

Vi kör lite backträning, linlöpning (eller snarare powerwalk för jag har andningsbesvär) och försöker kasta boll i högt gräs så han får ta i när han springer.

Hade jag haft bil hade jag försökt åka till havet med.

Andra tips?

(Jag bor alltså på Skånska slätten, så vi har ingen skog etc att träna i)

Svårt tycker jag. Även om vi inte tränar i den bemärkelsen märker jag att aktiva Skalman har tappat muskler nu denna period när det varit varmt, för även om han vill köra på som vanligt (han älskar ju att springa) så går han undan och lägger sig i skuggan efter en kort stund för att kyla sig. Känns sisådär behöva gå ut nattetid, för då vill jag sova och dessutom är det då jäkligt mycket flygfän ute :cautious: Vi får helt enkelt hålla oss till korta lek/träningsstunder med lite uppletande osv så får vi vänta tills mindre hett väder kommer tillbaka......någon gång....:nailbiting:

Jag har löpband hemma och möjlighet att simträna i sjö regelbundet. Kör dessutom en hel del balansboll och så åker jag och kör vattentrask och vibb på de vuxna minst varannan vecka.

Vi simmar våra samt att de får dra lite kätting sent på kvällarna när det svalnat av, utöver de vanliga promenaderna förstås. Lyran är för ung än men brukar ha en tom klövjeväska.

Har du tillgång till strandkant? Skritt i grunt vatten är toppenträning!

Gråhundarna som vi inte kan ha lösa bara sådär, men som fungerar bra med långlina på, får ibland köra lite intervallträning på kvällarna likt budföring. Med gott godis (typ kött) så kan de springa mellan mig och mannen och på så sätt få ur sig lite energi men även köra lite högintensiv träning. Detta får vi göra på gärdet så vi kan ha koll på dom, i skogen är det koppellängd som gäller :p

Jag vill ju att mina ska vara vana att jobba i värmen men nu har motivationen varit sådär under dessa värmeböljor så det blir lätt bad istället för annan träning och då år det tyvärr bara en hund som verkligen vill simma längre stunder.

Det vi gör annars är att jogga i skogen eller när det är lite svalare ute. Kan hända att vi joggar trots värmen om de kan doppa sig innan och någonstans längs vägen. En cykeltur på morgonen skulle nog funka bra men det blir det sällan, tar med vatten och pausar några gånger i skuggan då.

Tycker att om de kommer från Australien ursprungligen så får de tåla lite värme :p

Men den äldre som inte så gärna simmar har tydligen lagt på sig nästan ett halvt kilo :angel:

De vanliga promenaderna byts ut mot "off road"-promenader när kvällen kommit, rakt ut i skogen utan att hålla sig på stigen över stockar, stenar och berg.

Bor vid havet men är livrädd för alger såhär års. :(

Oj. Hur varmt har ni det? Här var det igår ca 21-22 grader, men molnigt och då gick det ju att köra på som vanligt (vi cyklade ca 10km, hundarna i trav bredvid cykeln). Varmare idag, men på kvällen kommer det absolut vara svalt.

Oj. Hur varmt har ni det? Här var det igår ca 21-22 grader, men molnigt och då gick det ju att köra på som vanligt (vi cyklade ca 10km, hundarna i trav bredvid cykeln). Varmare idag, men på kvällen kommer det absolut vara svalt.

Termometern är i solen så det är svårt att säga, men i solsken är det 38,8 grader ute nu. Inomhus (ej i solsken eller särskilt nära ett fönster) är det 28,9 grader. Stenhus med alla söderfönster mörklagda. Mindre vind än det brukar vara idag också. Så hyfsat varmt om än det varit bra mycket varmare här också. Svårigheten nu är väl snarare att det är varmt jämt, plus så torrt att man river upp ett kvävande dammoln så fort man rör sig ute. Växtligheten härikring är så gott som stendöd, så även där det finns gräs så är jorden helt lös om man går där. Jag tror jag bor ganska nära @Wingates så det lär vara något liknande där (lerigare mark dock, så kanske inte fullt så döda växter).

Nu är ju Monster sjuk, men innan dess har vi joggat på morgnarna. Inte svalt riktigt, men lite mindre varmt i alla fall. Plus gympatränat hemma (har ett ganska svalt uthus att träna i), i alla fall när jag kommit ihåg det. Men min har nog fallit ur i muskler också en del på sistone - svårt att veta nu dock om det varit något som kommit smygande, eller om det har med värmen och bristen på träning att göra.

Det värsta är dock myggen här! Fullständigt omöjligt att ens gå i närheten av minsta lilla buskage, de biter som pirayor! Så skugga har man fått akta sig för.

Här har det väl varit 23-25 grader typ varenda dag, vindstilla på många platser och solen framme.

Alltså det är inte för varmt för att vara ute och röra på sig liksom - men det är för varmt för att röra på oss som vi brukar. Vid svalare väder galopperar Ammo jämt när han är lös, mycket rejsande och så¨. Nu rejsar han lite för att sedan passgånga resten av rundan tex.
Vi kör ju skydd i värmen med, men det märks ju att hundarna inte orkar lika mycket som normalt och det är därför jag vill få upp konditionen mer på honom. Jag tycker även att han tappat lite muskler precis som flera andra säger, eftersom den vanliga motionen minskat av sig själv sas.

Jag simtränar mina efter roddbåt, för oss är det den överlägset bästa träningen i den här värmen.
Floyd kan ju vara lös eftersom han inte jagar, så de senaste dagarna har han varit med mig ute och plcokat blåbär och fått lite styrketräning på det viset (både skritt och fullt ös bland riset..), och Otis kör jag lugnt framför kickbiken på kvällarna.

Jag simtränar mina efter roddbåt, för oss är det den överlägset bästa träningen i den här värmen.
Floyd kan ju vara lös eftersom han inte jagar, så de senaste dagarna har han varit med mig ute och plcokat blåbär och fått lite styrketräning på det viset (både skritt och fullt ös bland riset..), och Otis kör jag lugnt framför kickbiken på kvällarna.
Ammo kan inte simma ordentligt, annars hade jag nog gärna försökt hitta ett ställe att simträna på.

Ammo kan inte simma ordentligt, annars hade jag nog gärna försökt hitta ett ställe att simträna på.

Inte ens med flytväst?
När jag motionssimmar mina har jag alltid flytväst (med rejält handtag på ryggen som tål att jag lyfter i hundarna i båten) eftersom jag är livrädd att de ska få kramp och sjunka som stenar :angel:

Inte ens med flytväst?
När jag motionssimmar mina har jag alltid flytväst (med rejält handtag på ryggen som tål att jag lyfter i hundarna i båten) eftersom jag är livrädd att de ska få kramp och sjunka som stenar :angel:
Har aldrig provat faktiskt! Har ändå ingenstans jag kan bada med honom just nu som är djupt nog. Tänkte boka tid hos hundsim och lära honom simma ordentligt nu i Juli/augusti.
Uppfödarens alla hundar har lärt sig simma så, så jag ska bara ta tag i det :angel: Jag kan nämligen inte vara i vattnet med honom - då försöker han bara klättra upp på mig och det gör så jävla ont.

Har aldrig provat faktiskt! Har ändå ingenstans jag kan bada med honom just nu som är djupt nog. Tänkte boka tid hos hundsim och lära honom simma ordentligt nu i Juli/augusti.
Uppfödarens alla hundar har lärt sig simma så, så jag ska bara ta tag i det :angel: Jag kan nämligen inte vara i vattnet med honom - då försöker han bara klättra upp på mig och det gör så jävla ont.

Mina har alltid simmat bra, men jag kör flytväst ändå som sagt :D
Men kanske kan du motionera honom i vattnet, typ kasta boll där det är rätt djupt?

Det gör så jäkla ont när de ska klättra på en i vattnet, mina gör likadant.

Mina ligger nästan 2 kg(!) under sin normala sommarvikt - för det går inte hålla igång som vanligt. Har som flera andra problem med insekter när det inte är varmt...

Simmar mycket, 45-90 minuter 4 ggr i veckan ungefär.

Lågintensiva men långa promenader i skogen med lösa hundar.

Drag sent på kvällen.

Mina har alltid simmat bra, men jag kör flytväst ändå som sagt :D
Men kanske kan du motionera honom i vattnet, typ kasta boll där det är rätt djupt?

Det gör så jäkla ont när de ska klättra på en i vattnet, mina gör likadant.
Ja, nu försöker jag kasta boll i ån. Det är inte jättedjupt och inte kan man kasta så långt heller - men tänker att det är mer motion är att gå samma sträcka iaf.

Hur gör ni andra för att hålla hundarna i trim nu när det är värmebölja? Ammo och jag har aldrig upplevt värme så här länge tillsammans och jag upplever att det börjar påverka hans fysik lite.
Vi är ute och promenerar var dag såklart, men hur tränar man dem det lilla extra? Inte ens vid 21 är det särskilt svalt här tycker jag.

Vi kör lite backträning, linlöpning (eller snarare powerwalk för jag har andningsbesvär) och försöker kasta boll i högt gräs så han får ta i när han springer.

Hade jag haft bil hade jag försökt åka till havet med.

Andra tips?

(Jag bor alltså på Skånska slätten, så vi har ingen skog etc att träna i)

Vi kör som vanligt men sen kväll eller natt.

Termometern är i solen så det är svårt att säga, men i solsken är det 38,8 grader ute nu. Inomhus (ej i solsken eller särskilt nära ett fönster) är det 28,9 grader. Stenhus med alla söderfönster mörklagda. Mindre vind än det brukar vara idag också. Så hyfsat varmt om än det varit bra mycket varmare här också. Svårigheten nu är väl snarare att det är varmt jämt, plus så torrt att man river upp ett kvävande dammoln så fort man rör sig ute. Växtligheten härikring är så gott som stendöd, så även där det finns gräs så är jorden helt lös om man går där. Jag tror jag bor ganska nära @Wingates så det lär vara något liknande där (lerigare mark dock, så kanske inte fullt så döda växter).

Nu är ju Monster sjuk, men innan dess har vi joggat på morgnarna. Inte svalt riktigt, men lite mindre varmt i alla fall. Plus gympatränat hemma (har ett ganska svalt uthus att träna i), i alla fall när jag kommit ihåg det. Men min har nog fallit ur i muskler också en del på sistone - svårt att veta nu dock om det varit något som kommit smygande, eller om det har med värmen och bristen på träning att göra.

Det värsta är dock myggen här! Fullständigt omöjligt att ens gå i närheten av minsta lilla buskage, de biter som pirayor! Så skugga har man fått akta sig för.
Ja, vi bor rätt nära varandra (jag bor ju i Lund, södra sidan).
Iom att det är lermarken så är det som betong och så är gräset snorhalt uppepå - Ammo får inget grepp alls nästan. Så man vågar ju inte låta honom springa riktigt fort där heller som jag brukar. Han går omkull ofta nog ändå..

Och ja, längs med ån kryllar det av insekter här istället på kvällen när det är svalare.

Liknande trådar

Hästvård Efter en tung vår och sommar ser jag äntligen ljuset i tunneln... I början på maj fick min tösamaja diagnosen fång. Ett måttligt...
Svar
3
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V