fysioterapeut vs veterinär

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nikorina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 872
N

nikorina

Allt fler veterinärer har idag samarbete med fysioterapeuter, vilket jag ser som väldigt positivt. Och även tvärtom- att dom kan rekomendera varandra. Tex om en veterinär anser att hästen bör rehabiliteras- och skickar en remiss till en fysioterapeut, eller tvärtom om fysioterapeuten anser att en veterinär bör nog kontrollera denna skada för att därefter göra bedömning om vidare rehabilitering osv. Kanon med detta samarbete och att de kan ta hjälp av varandra. Men- tex

Vad tycker ni om fysioterapeut, ( som inte anlitats för att kolla igenom hästen, utan som råkade vara i samma stall och genom att bara visa några strechningsmetoder på hästen i några minuter) säger sig ha upptäckt ömma muskler/ leder- och som vill utreda det hela vidare privat, med upplägg för träning osv, men som säger till kunden att INTE ta hästen till veterinär, för veterinär kommer inte anse att det är några bekymmer för djuret- eller ens upptäcka de ömma musklerna. De kommer inte heller synas något på röntgen och veterinär kommer anse att ev ömma muskler inte är något problem för djuret.

Inte heller hästägaren som ägt stoet i 5 år- har upptäckt några skillnader på hästen- eller sett problem som ska tyda att den skulle ha ont...

Hur resonerar ni kring detta? Litar ni mer på fysioterapeuten eller veterinär?

Sv: fysioterapeut vs veterinär

En ET/fysioterapeut som säger att "absolut inte ta en häst till en veterinär" för de lyssnar inte/är inte insatta av muskeldelar osv.. skulle jag inte lita på.
I många fall kanske det krävs medicinering etc av djuret och det kan inte en sådan ordna.

En bra ET/fysioterapeut säger till när en veterinär bör kolla igenom hästen också och kan överlämna sitt arbete eller fortsätta sin rehab sedan när en veterinär också kollat igenom hästen.

Sen kan man väl bli skeptisk om hästen inte har ont/problem? Är det lättförtjänta pengar denne är ute efter tro..

Jag litar på den ET jag brukar ha som brukar få titta till min häst med jämna mellanrum. En gång var han ofräsch och jag tog ut honom som första koll då jag var mycket osäker på en diffus hälta som man knappt kunde se vars den kom ifrån, så inte han heller..I det läget skickade han iväg oss till veterinär då han inte ville göra något efter uttalande av röntgen samt ultraljud av båda frambenen samt genomkoll av hela hästen. Så ska det funka tycker jag och sen måste man ju tänka på att det räknas till alternativvård.

Senast ändrad:

Precis, det är så jag tycker det ska gå till. Att fysioterapeuten och veterinären ska samarbeta.
Men jag fick lite dom vibbarna också när jag hörde talas om det hela. Att det kändes inte helt rätt. Hästägaren är dock helt förstörd och naturligtvis orolig om hästen kanske har ont i musklerna- om hen borde återvända- för tydligen hade fysioterapeuten också sagt att "du kommer ångra dig om hästen blir dålig om några år"
Jag hade köpt det hela om fysioterapeuten hade sagt att du bör nog gå till veterinären för att kolla upp det hela å sedan återvända till mig för rehabilitering. Men istället sa fysioterapeuten om och om igen- ( hästägaren dubbelfrågade) att det är ingen ide att gå till veterinären- för dom kommer inte hitta någon skada :confused: utan rekomenderade 14 dagars vila och sedan att besöka fysioterapeutens rehab för att göra en grundligare undersökning.
Det var första gången hon träffade fysioterapeuten- som dock enligt rykten och dess hemsida verkar väldigt omtyckt och bokad...
Det är mycket möjligt att hästen är/ var öm i musklerna- men att det bara är tillfällig som vi människor ibland kan vara stela i axlar och nacke.
Men i övrigt är hästen sitt normala, leker och skuttar i hagen, äter normalt och verkar inte ett dugg slöare eller ha ont.

Att få tag på en bra fysioterapeut eller liknande som har ett gott samarbete med veterinärer är guld värt! Men hade terapeuten AVRÅTT från vet. besök hade jag dragit öronen åt mig.
Har stött på flertalet som varit minst sagt skeptiska till vanlig veterinärmedicin - dom får inte behandla mina hästar. Fysioterapi är ett komplement, inte ett alternativ.

Börjar med att skriva att det är mkt bra att fysioterapeuter samarbetar med veterinärer, kan till viss del förstå fysioterapeuten många veterinärer missar mkt när det gäller muskulaturen och ömma muskler, därför tycker jag att ett samarbete är bra. Syftet med att upptäcka ömma muskler och behandla i tid är ju just för att förebygga skada, många hältor och inflammationer i leder kommer utav att muskulaturen inte är ok och hästen snedbelastar, en häst är väldigt bra på att mörka ev problem och när hältan eller rörelse störningen kommer har det redan gått lite för långt. Det kan ta lång tid innan hästen börjar visa nåt och ofta är dom som vanligt länge. Därimot skulle jag inte lita helt på just den fysioterapeuten då jag tycker att framtoningen var rätt illa. om ägaren känner sig osäker skulle jag ta ut en annan och dubbelkolla och varför inte veterinär det vore ju jättebra så dom kan utesluta andra medicinska problem och börja i rätt ände. Sen går många människor med stela axlar och ömma nackar men det tycker jag inte är nån ursäkt till varför hästen ska behöva ha det, vi människor bestämmer själva.

Jag förstår din tanke och jag håller devis med. Det var lite vad den här fysioterapeuten sa också att det är bra att upptäcka ömma muskler i tid och att behandla istället för att "ägaren sen ska ångra sig när hästen om några år är sämre". Och visst hästar/ djur är grymma på att dölja/ mörka om de har ont.
Men det jag reagerade mest på var just att det är ingen ide att kontakta veterinär, visst det stämmer säkert att det inte kommer synas något på röntgen och vem vet, veterinären kanske också inte ser det som något stort problem- hinder, eller anser att hästen har ont. Men om det då är såpass liten ömhet i musklerna- borde det ju inte vara några större problem, utan förhoppningsvis något som går över.
Hade fysioterapeuten istället sagt följande att hen tar kontakt med veterinär som gör en undersökning utifrån vad fysioterapeuten misstänkter och om det sedan utifrån ev resultat gå vidare. Men istället var det upprepande att det är ingen ide att ta kontakt/ blanda veterinär- för dom kommer inte se det som något problem/ skada.
Fysioterapeuten nämnde också att alla hästar har någon form av stelhel, skada om man går igenom dem...
Hästägaren har haft ett par dagar på sig att fundera över mötet med fysioterapeuten. Hon hade nog svårt att ta till det i början. Aldrig kul att höra från någon att ens djur har ont. Men det lutar mot att hon kommer att avakta vidare behandling. Men vara mer uppmärksam på hur hästen rör sig, och mår. Hon har låtit hästen vila och kommer fortsätta låta den vila ett par dagar till innan hon åter börjar träna med hästen.
Hästen ska inte heller ha reagerat något annorlunda när fysioterapeuten var där och klämde. Men jag säger inte att fysioterapeuten har fel, det är mycket möjligt att hästen kanske är/ var stel men när hen säger det så- att alla hästar har någon form av stelhet/ skada- det är ingen ide att ta kontakt med veterinär- skadan är såpass liten- men en privat utredning rekomenderas och regelbunden förebyggande träning osv- så blir jag själv lite skeptiskt.
Synd, för branschen av fysioterapeuter- och synd då ryktet om just denna person verkade vara bra...

Jag ska berätta för hästägaren att det är fler som verkar tycka det är konstigt sagt av fysioterapeuten och att hon inte behöver känna dåligt samvete för att hon inte tar fysioterapeutens ord på allvar och utför en mer genomgående undersökning...
Så länge hon själv upplever att hästen mår bra.

Fysioterapeuten nämnde också att alla hästar har någon form av stelhel, skada om man går igenom dem...

Det gör ju dennes utlåtande ännu konstigare tycker jag :crazy:

För visst är det så.. letar man så hittar man alltid fel även på en "helt frisk häst". Men frågan är ju när man ska leta bara för att och när man ska undersöka faktiska symptom! För det är ju knappast någon idé att springa till veterinären "för att det kanske kan vara något", eller hur?

De är individer som vi och alltid finns det något att anmärka på även om det inte behöver påverka eller vara ett problem för hästen beroende på hur kroppen ser ut osv.
Saker och ting kan se konstiga ut utan att det gör något.

Om man som nu i den här berättelsen haft en häst i flera år och som inte har ont eller problem skulle jag nog låta en eller helst två till undersöka saken..Tänk om hästen hade träningsvärk för dagen i musklerna då?
(som hästägare kommer man få märka med tiden att det är okej att vara källkritisk..)

Senast ändrad:

jag tycker att ägaren till hästen tar ett klokt beslut. Ja det är trist när det blir så här, håller med om att uttalandet om veterinär låter illa hoppas att det löser sig till det bästa. Och Jag hoppas att ni inte har blivit helt avskräckta av fysioterapeuter o ET för det finns en del bra där ute.

Nej avskräckt är jag inte. Men förvånad. Då mitt första intryck av denna fysioterapeut var mycket bra. Men efter det här känns det väldigt konstigt. Som hen sa, att egentligen borde hen inte undersöka djur som inte är där för behandling eller utredning, men så tyckte hen att hästen var lite stel och kände och på den vägen var. Men det får ett otrovärdigt intryckt när hen var så inställd på att hästägaren inte skulle kontakta veterinär...
Det var dock första gången som vi var i kontakt med en fysioterapeut. Jag har tyckt att det verkat vara ett väldigt intressant och spännande yrke. Och hoppas på att få möta fler, med annan inställning.

Kan berätta lite om min "historia" som hände nyligen:

Jag tog ut ET till min häst (f 05).. ET tyckte vi skulle åka till klinik så hon skrev remiss på vad hon funnit.. Bla.. Ömmande/styv länd rygg och ömmande övre gaffelband..
Väl på klinik, brydde dom sig inte alls om Remissen utan gjorde helt anorlunda, Ryggen kollades aldrig, bedövning i hasen gjordes, då blev hästen symtomfri.. Han blev behandlad i hasens glidled (Trots röngen UA)..
Jag kontaktede ET igen, hon skrek rätt ut: hasen fanns det inga fel, utan när bedövnings medlet bedövade även övre gaffelbandet(Där felet satt enligt henne)..

Det gick en månad, hästen fortfarande inte bra, dax för återbesök på klinik, hörde då av mig till ET innan.. Hon tipsade om en annan klinik som skulle ta oss på allvar!..
Jag beställde tid på den nya kliniken, dom gick igenom ETs remiss.. Resultat: Ömmande gaffelband pga skrovlig benyta som gett inflamation(Sågs genom ultra ljud)

Rygg röngen Resultat: Hästen led av Kissing Spine......

Så i mitt fall litade Jag faktiskt mer på ET i det här fallet, än behandlingen på den första kliniken, som behandlade en frisk has :(

En fysioterapeut, equiterapeut, kiropraktor som rakt ut rekommenderar att inte åka till veterinär ser jag som oseriös.
Visst känner inte alla veterinärer muskulära småsaker. Men det finns ju lagstadgat att man inte behandlar om inte veterinär kollat vissa grejer.

Jag lyssnar inte heller på vilken veterinär som helst.
Däremot har jag en väldigt kunnig veterinär som också märker av muskulära saker. Och ser rörelsestörningar och kan ridning(rider själv svårklass).
Har man inte tillgång till det beroende på var man bor etc så kan man ju kombinera för optimalt resultat. Men aldrig utesluta veterinär när en häst har ont!

Utan att läst övriga svar, säger jag utifrån kontakt med egen fysioterapeut. En seriös fysioterapeut behandlar inte häst, efter gjorda fynd utan check med veterinär.

Min ET jobbar på klinik. Väldigt bra då veterinär och hon jobbar ihop.

Likaväl som jag blir fundersam över ET som säger "ej till veterinär" skulle jag blir likadan åt andra hållet. Hästar i träning är atleter, mänskliga sådana får massage och stretching, så varför inte hästarna?

Jac tycker det låter som en fysioterapeut som en gång var i mitt stall som spekulant på häst. Finns hon i de norra delarna av sverige månntro?

Damen i fråga kunde genom en snabb titt få fram att ena hästen hade en blödning på senan och att denandra hade en lös benbit i höften (?) hon rekommenderade att jagskulle skicka senhästen till henne..

Skillnaden här är att din ET rekomenderade kontakt med veterinär. Vilket jag personligen tycker att så ska det gå till. Det känns seriöst. Och inte tvärtom- att säga att du ska inte gå till veterinär.../ nikorina

Kan berätta lite om min "historia" som hände nyligen:

Jag tog ut ET till min häst (f 05).. ET tyckte vi skulle åka till klinik så hon skrev remiss på vad hon funnit.. Bla.. Ömmande/styv länd rygg och ömmande övre gaffelband..
Väl på klinik, brydde dom sig inte alls om Remissen utan gjorde helt anorlunda, Ryggen kollades aldrig, bedövning i hasen gjordes, då blev hästen symtomfri.. Han blev behandlad i hasens glidled (Trots röngen UA)..
Jag kontaktede ET igen, hon skrek rätt ut: hasen fanns det inga fel, utan när bedövnings medlet bedövade även övre gaffelbandet(Där felet satt enligt henne)..

Det gick en månad, hästen fortfarande inte bra, dax för återbesök på klinik, hörde då av mig till ET innan.. Hon tipsade om en annan klinik som skulle ta oss på allvar!..
Jag beställde tid på den nya kliniken, dom gick igenom ETs remiss.. Resultat: Ömmande gaffelband pga skrovlig benyta som gett inflamation(Sågs genom ultra ljud)

Rygg röngen Resultat: Hästen led av Kissing Spine......

Så i mitt fall litade Jag faktiskt mer på ET i det här fallet, än behandlingen på den första kliniken, som behandlade en frisk has :(

Håller med. Tycker att dom båda yrkeskompetenserna ska samarbeta med varandra :)
/ nikorina
Min ET jobbar på klinik. Väldigt bra då veterinär och hon jobbar ihop.

Likaväl som jag blir fundersam över ET som säger "ej till veterinär" skulle jag blir likadan åt andra hållet. Hästar i träning är atleter, mänskliga sådana får massage och stretching, så varför inte hästarna?

Djursjukhuset, svt visar bla ett bra exempel på det i ett av de senaste programmen. Där veterinär och fysioterapeut samarbetar och går igenom hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 289
Senast: valley
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 089
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka