Träning i all ära men just fyrverkerier är ju väldigt speciellt. Vid ett specifikt klockslag brakar det på flera ställen i landet loss med pip och smällar så man inte hör vad den som står bredvid en säger och dessutom i kombination med en massa ljus på himlen.
Vi har en katt som de första åren i sitt liv var helt okej med det här men som en gång, någon timme innan tolvslaget, lyckades smyga fram och finta någon av oss när dörren öppnades. Jag var ute och ropade och letade efter kattskrället och han kom inte fram. Sedan dess är han helt förstörd när det kommer fyrverkerier. Ljudet är hanterbart men ljuset är riktigt jobbigt. Innan vi visste att han blivit rädd efter natten ute ramlade han ner från fönsterbrädan och låg under sängen i flera timmar när en granne smällde av en pjäs klockan 18. Att militären hade övningar var dock inga bekymmer.
Nu för tiden är vi, peppar peppar, ganska skonade då vi flyttat till ett område där folk verkar ha ganska bra respekt för både vilda och tama djur. Det finns lokala regler för området som nästan alltid följs, vilket gör att vi numera slipper droga vår katt efter det traumat.
Sådär är det för min häst också. Vi har stått nära ett skjutfält, så smällar är inga som helst problem. Har även testat att spela upp ljud av raketer, hon bryr sig inte alls.
Men när det blir som ett slagfält med ljud och ljus på 3-4 fronter, då får hon panik. Tyvärr misstänker jag att jag dessutom förvärrat paniken genom att ha henne instängd på box. Men jag ville inte att hon skulle spränga staketet (vilket hon gjorde ett år). Så svår balansgång.