Fyrtaktig galopp?

SweetPanther

Trådstartare
Hej!
Jag tänkte börja med att säga att jag väntar på att veterinär ska ringa upp, men jag vill gärna ha lite kött på benen, och hoppas därför på att någon kan besvara lite frågor.

Jag har ett 14-årigt sto som inte tidigare har haft ryggproblem (vad jag vet, haft henne i 8 år). Hon har, framförallt under det senaste året, blivit riktigt fin i markarbetet, bla med hjälp av min dressyrtränare. I söndags skrittade jag ut, ca 1h, och tyckte hon betedde sig lite udda. Då och då stannade hon upp lite, spände bakre delen av ryggen/svansen och stönade/suckade. Desto längre vi skrittade, desto mindre hon gjorde det (tänkte att det kanske berodde på värmen, och stannade upp ibland för att det var jobbigt).

I måndags red jag ut, och det hände ett par ggr under 2 h tid. Annars kändes hon som vanligt, pigg o glad, galopperade, hoppade över ett litet skutt osv.

I tisdags när jag skulle rida på banan, kändes hon lite kort i skritten, normal i traven, men hade en fyrtaktig galopp. Jag hoppade av, sadlade av, och longerade henne utan inspänning, och samma sak där. Det var inget direkt fel i framåtbjudningen, men hon kunde inte galoppera normalt.

Min första tanke i söndags var om det skulle vara problem med magen (tidigare problem med tex. blindtarmsförstoppning) och höll koll på henne, men magen verkar i sin ordning. Det var inte förrän i tisdags jag kopplade detta till ryggen.

Hon verkar inte ha ont när jag trycker/rör vid ryggen. Hon har inte heller varit grinig/omedgörlig, eller visat tecken på missnöje vid sadling.

Vad kan det vara? Och hur ska jag börja?

Kan något som byggts upp under lång tid, komma så plötsligt? Att hästen inte ska ridas just nu känns självklart, men ska hon röra på sig lite lätt? Vad är de olika utredningsmöjligheterna/behandlingarna/prognoserna för tex sträckning? Inflammation? Kan det vara KS? Till saken hör att veterinärerna häromkring inte har så fantastiskt rykte om sig när det gäller rygg och ryggproblem, så därav behöver jag lite råd.

Sv: Fyrtaktig galopp?

Jag har ännu inte fått tid hos vet/kiropraktor, men det ska ordnas snarast. Om ngn har några tips på vettigt folk att vända sig till på västkusten, tas det gärna emot!

Vi misstänker nu att det kan vara en förskjuten kota i ländryggen. Hon har en liten "knuta" på ryggraden, var hon inte ömmar rakt på, men hon ömmar i muskulaturen nedanför (om man drar 2 fingrar rakt ner från ryggraden vid ländryggen ungefär).

Är det ngn som har erfarenhet av detta? Om så är fallet, hur behandlade ni hästen och blev den bra? Gjordes röntgen/medicinsk behandling, eller använda ni er av kiropraktor, alternativt både och?

Tack på förhand för era svar!

du ska inte behandla hästen med vare sig kiropraktik eller annan alternativ vård förrän veterinären hittat felet. Jag skulle ta in hästen till klinik, att låta hemma veterinär försöka bedöma brukar inte vara särskilt effektivt och blir oftast bara en dubbelkostnad då du sen måste in till klinik iallafall för att få bekräftat det de möjligen tror att det är på hemmaplans kollen......

Nej jag tänker specifikt all den utrustning som rent generellt finns tillhanda på klinik som gör det möjligt att på ett helt annat sätt gå till botten med vad det vara må som veterinären bedömer behöver tittas på.

det kan ju vara vad som helst som gör att din häst beter sig som den gör, korsförlamning, ryggont av diverse orsaker, yttre trauma som gjort ngt som nu påverkar osv osv. Veterinären behöver diagnosticera först, för att se om behandling via alternativa metoder är det som är rekommenderat, eller om det är ngt annat, som isåfall kan bli skadat värre, om man börjar manipulera via equi terapeut etc etc.

Jag har ännu inte fått tid hos vet/kiropraktor, men det ska ordnas snarast. Om ngn har några tips på vettigt folk att vända sig till på västkusten, tas det gärna emot!

Det låter ju inte ens som att du har ringt? :crazy:
Ring till din klinik så kommer du få en tid direkt över telefon, längre tid än så tar det inte.

Kiropraktor ska du som sagt inte ta ut förrän hästen är diagnostiserad, och helst behandlad. Kiropraktik gör inte en skada frisk, däremot kan den rätta till kroppen om skadan har gjort hästen tex snedbelastad.

Håller även med mackan om att du ska ta hästen till klinik och inte ta hem en veterinär. De kan ändå inte göra något annat än att känna ytligt på hästen.

Jag ringde vet i tisdags första ggn (på morgon, innan jag upptäckte galoppen), och vet skulle ringa tillbaka. Då det först, från mitt håll, antogs vara magproblem, rådde de mig att avvakta och hålla koll, vilket jag gjorde.

På torsdagen skedde kontakt med vet igen, men eftersom hästen inte visade obehag "allmänt", dvs i hagen/vid promenad eller annat, skulle jag avvakta.

Idag har jag ringt flertalet kliniker, som återigen rådde mig att vänta. De tyckte inte att det lät tillräckligt allvarligt för att åka in, så jag fick ingen tid. Visst hade jag kanske kunnat bråka, men de fick det till att låta att vet skulle troligen skickat hem henne med rådet att vila. Vid frågan om det var troligt att det skulle förvärras av vila, var svaret definitivt nej.

Och om du läser det första inlägget igen, så ville jag ha tips på utredningsmöjligheter pga att veterinärerna häromkring inte precis är kända för att vara bra på ryggar, vilket medförde att jag ville ha lite mer kött på benen.

Nu sedan ikväll är hästen symptomfri, vilket talar för ett ryggskott. Jag ska därför avvakta ett par dagar, och se vad som händer. Som sagt, vet rådde mig att vänta redan innan symptomen försvann, men jag tänkte återigen ringa på fredag, och se om de tycker att jag ska arbeta henne för hand och återkomma för en hälsokoll längre fram, om det är så att hästen fortsätter vara symptomfri. Just nu fick jag känslan av att jag skulle viftas bort som hysterisk hästägare, om jag skulle åka in med henne.

VAD är det för klinik veterinär du pratat med? :confused: Jag vet INGEN klinik som nekar dig att komma i på en utredning. Du kan åka in om du så ska göra en hälsocheck i förebyggande syfte, med böjprov, genomgång osv.

bara faktumet att de kan garantera på telefon att vila och vänta inte kommer skada ytterligare är absurt.

Fast det är väl inte nödvändigt att göra en full genomgång om hästen bara visat symptom ett par dagar? Om vi nu inte pratar om en häst med akut sjukdom/skada såklart. Den här hästen kan ju, med den info vi har från TS, sträckt en muskel eller något.
TS, jag tycker du kan vänta ett par dagar eller en vecka och om hästen fortfarande verkar ha ont kan du be en vetrinär kolla på den, helst på klinik då.

Fysioterapeuterna kopplade till Helsingborgs djursjukhus är bra, har haft kontakt med både Lars Jeppson (som kan vara väldigt svår att få tid hos) och Jessica Sjöholm. De åker även runt en del, i vart fall upp till Halland. Sen om det är vad din pålle behöver är en annan fråga, men bra är de.

Och jag undrar hur du har lagt upp det när du ringt? :confused:

Jag har ALDRIG fått rek. att avvakta från en klinik. (Och jag har ringt många gånger, tro mig ;) )

Om man ringer och säger att hästen "har fyrtaktig galopp" så får man garanterat en tid. Skulle någon klinik mot förmodan neka så tycker jag du ska vända dig till någon annan klinik i fortsättningen.
Du = pengar, varför skulle kliniken neka till det lixom?! :p

jag har iofs bara hunnit kontakta klinik en gång, det var när vi gick omkull utan anledning... dom bokade om en annan häst och tog in mej två dagar senare. Vet sa på telefon att hon förmodligen inte skulle hitta nånting - vilket hon inte gjorde heller, men välkommen var jag. Det hon dock hittade vid endoskopi var slem i luftvägarna som vi "fick" medicin och skötselråd om och hon bad mej ringa efter medicinkuren för att stämma av och då fick jag fler råd... så jag tycker det verkar mycket märkligt att du inte får tid

Jag tror mer på att den är halt. Är båda galopperna likadana?

Just att den inte vill skritta på- brukar vara ngt i hovarna- fång kanske.

Ger det sig inte på 3 dagar brukar jag söka hjälp på klinik- om det inte blir sämre dvs.

Jag har givetvis sagt att jag varit orolig, och jag har undrat om jag inte ska kolla upp det? De ställde ett antal frågor, tex. om det var likadant i båda varven, om hon åt normalt, framåtbjudning osv. Jag svarade, och de tyckte att jag skulle vänta. Som sagt, jag hade kunnat bråka, men jag fick känslan av att jag ansågs vara smått hysterisk, om jag skulle kräva det nu nu nu! Om jag själv inte har mkt kunskap om detta, men åker dit i alla fall, finns ju risken att de inte tar mig på allvar, och därför inte gör en vettig undersökning, tills det har gått ytterligare tid. Då kände jag, just då, att faktiskt lyssna på dem tills jag har läst på/hört mig för med kunnigt folk i närheten sålänge hästen inte försämras, och kanske samtidigt förbättras inom den tidsram veterinären har angett.

Och som jag skrev högre upp, är jag osäker på ryggproblem, samt att klinikerna jag vänt mig till i första hand inte har gott rykte om sig. De som är bra har 1-3 mån väntetid, och jag har varit i valet och kvalet om jag ska boka en tid. Eventuellt bokar jag en tid, och ser hur det fortlöper, men om inte hon blivit bättre (som hon blev nu) hade jag inte velat vänta upp till 3 månader för en tid!

Situationen blir ju problematisk när man får väga sådär vet/snabb tid mot bra vet/vänta länge.

Nu i efterhand misstänker jag att det är det vet har trott, men jag fick ju ingen trolig diagnos via telefon förstås, utan bara rådet att vänta.

Tidigare händelser (kolikrelaterade händelser, som skedde för flera år sedan) fick jag en tid/åka in akut direkt, utan tvekan. Och som sagt, hade jag bråkat hade de säkerligen inte nekat, och jag bad om råd om hur jag skulle gå tillväga.
Jag har varit lyckligt förskonad från problem med rörelseapparaten som inte berott på olyckor (dock aldrig rygg) alt. kolik, och då har vet varit super, och även gett mig en tid snabbt. Dock gjorde de inte denna bedömningen här. Kanske mer diffusa symptom vill de att man ska försöka "vila" bort? Jag vet ärligt talat inte.

Som jag skrev, jag hade kunnat bråka mig till en tid, vilket jag troligen hade gjort om nu inte hästen blivit bättre, men rådet jag fick var att avvakta.

Båda galopperna var/är likadana. Traven var bra hela tiden, medan skritten lite saktare än vanligt. Nu är hon dock bättre, men en tanke var även en högre hälta. Jag hittade inga skador/värme, varesig på benen, i ryggen, eller i hovarna, men det behöver ju inte utesluta något. Hur yttrar sig fång? Min kunskap om den är högst begränsad. Tänker mest på den "typiska" fångställningen som man lärde sig för länge sedan, och det är inget jag har sett. Jag antar att det måste finnas fler symptom än så?

Tack! Eventuellt (återigen, om hästen är symptomfri) kanske jag kan boka en hälsokoll och genomgång av ngn av deras fysioterapeuter där då.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur