Sv: fyrhjuling
En fyrhjuling har ofta förvånansvärt stor vändradie, om du ska få hygglig vändradie på atv:n så måste du stå upp och ha lite fart så att du kan använda kroppsvikten att styra med.
Sitter du rakt upp och ned på fyrhjulingen så kommer du ofta inte ut bättre i hörnen än med en liten bil, har provat att sladda med en Smart (
liten bil som är strax under 3 meter lång
) och den kom ut bättre i hörnen än en del atv:er jag har använt.
Just hörnen är svåra att få bra, i synnerhet om det är mycket hoppning på banan - ofta har man ju hinder på diagonalen eller långsidan och sen en kraftig sväng i galopp precis innan hörnet och då trycks materialet ut i hörnen och mot sargen så att ridbanan blir som en velodrom som lutar inåt.
De två smidigaste sätten jag har testat för att då få bort "velodromformen" är att antingen använda ett litet
schaktblad till traktorns 3-punktslyft då man kan backa in i hörnen och skrapa ut material och sedan kör man bara längs långsidorna med vinklat blad så rakar det ut från väggen och flyttar materialet in mot mitten på ridbanan, det andra sättet är att använda
traktorskopans baksida så att man backar och drar ridbanematerialet bakom sig.
En harv till fyrhjuling blir krånglig att köra med, framförallt då atv:n saknar såväl hydraulik som 3-punktslyft så antingen blir det nått mesigt och dyrt elektrohydrauliskt system på harven (vilka många gånger kräver batterier och små fjösiga fjärrkontroller som inte går att hantera med vantar
) eller så blir det till att hålla på och slita med handkraft för att lyfta harven.
Det är ju även så att
ju längre redskapet är desto
effektivare är det att köra med, tex en harv för atv är ofta bara 1 m lång och med max 2 rader harvpinnar medans en gammal jordbruksharv har minst 3 rader med harvpinnar och är dubbelt så lång vilket ger effektivare bearbetning.
Det är ju också så att redskapen till atv ofta blir för lätta, ett redskap med lite mera tyngd på går ofta stadigare.