fyrhjuling

fejko

Trådstartare
Funderar på att köpa en billig fyrhjuling för att sladda banan med (har inte så mycket pengar kvar efter banbygget). Men är det att kasta pengarna i sjön? Vad ska man tänka på när man köper fyrhjuling? Nu har jag enbart bilen (Volvo V70) att sladda med.

Sv: fyrhjuling

Kan du inte träna hästen till det?... ;)

Nejvars, bara skämtar, även om jag nog hellre skulle gå den vägen.

Jag vet inte så mycket om fyrhjulingar, men kommer du använda den till något annat än ridbanan? Om inte så hade nog jag iaf struntat i att köpa något. är det något gammalt och billigt kan man ju ge sig katten på att den går sönder just när man vill använda den och mest bara kostar i reparationer och frustration. Det ligger väl också nära till hands att tro att många begagnade fyrhjulingar har lekts en hel del med och inte är i bästa skick..?

Annars verkar Honda eller Yamaha vara att föredra framför Polaris eller Arctic Cat. Att sladda en ridbana ska väl inte kräva så mycket, så en liten motor borde räcka. Iallafall häröver verkar de två senare mest bara vara byggda för de som vill visa sin maskulinitet snarare än att faktiskt göra arbete...

Så jag hade nog tränat hästen till arbetet!

Har sladdat mycket ridbana med såväl 4-hjuling, traktor, häst och bil...

Bil funkar faktiskt i princip lika bra som 4-hjuling, men de båda dras med samma bekymmer att dom är för högt växlade - en sladd som körs för fort jobbar inget bra utan "studsar" uppepå underlaget.

Försöker man då köra långsamt så att sladden får jobba ordentligt så är det ofta svårt med både bil och 4-hjuling att få det att gå tillräckligt långsamt utan att dom blir klena och dör, men med det sagt så är ju då bilen att föredra eftersom man då har hytt med den bekvämlighet som detta innebär.

Om du köper 4-hjuling så ska du köpa en större maskin, de mindre billigare är ofta ännu klenare på låga varv och saknar ibland tom lågväxel vilket gör dom till 100% leksaker. En större maskin väger också lite mer vilket gör att den blir bättre att dra.

En användbar 4-hjuling ska ha följande:
1. lågväxel.
2. minst 400 cc motor.
3. rejält tilltagen kylare.
4. lång hjulbas.
5. väga minst 300 kg.

Utöver detta bör den vara dieseldriven - vilket tyvärr är ganska ovanligt på ATV och vara försedd med huvudbrytare som stänger bort batteriet när den parkeras.

Som regel är faktiskt häst eller en liten traktor (20-80 hk) att föredra framför 4-hjuling vid sladdning av ridbanan helt enkelt för att dessa klarar av dra i den låga hastighet som är optimal för sladdning - men ser ju knappast några väghyvlar som kör 70 km/h :crazy:.

Ska du ha nått billigt att sladda med så kan du ju hellre köpa en gammal "grålle" eller nån typ MF 135, dessa små 2 hjulsdrivna traktorer klarar mer än vad man tror.

Att sladda med häst tar för jäkla lång tid! Om man behöver ha banan lite snabbt sladdad liksom... Ska man ha med hästen får man ju ändå planera in det som ett arbetspass...

Vi sladdade våran bana med moppe :D Kanske inte att rekomendera då man körde fast ibland och sladdade så gruset skvätte men i det stora hela gick det bra!

Ska du BARA använda fyrhjulingen till att sladda med så behöver du ingen värsting. Men om du kan tänka dig använda den i gårdsarbetet så satsa på en regäl! Vi har en Grizzly :devil:

Det finns vagn till den (vanlig dragkrok så vi drar båten med den också) som man kan lasta hö och vatten tex och köra ut med. Det finns snökedjor och plog till den så man kan ploga med den på vintern. Den har vajer i fram som är mycket bra att ha om man ändå skulle köra fast, händer ibland.
Hög och lågväxel mm....

Det ligger väl också nära till hands att tro att många begagnade fyrhjulingar har lekts en hel del med och inte är i bästa skick..?
Min tanke också!

Det blir nog ingen fyrhjuling, men jag funderar lite på om det är skadligt för VOLVOn att ha den att sladda med? Jag tycker nog att det har funkat ganska bra (fast då hade jag min gamla bakhjulsdrivna)

bortkastad tycker jag. går alldeles utmärkt att sladda med bilen! dessutom behöver du en STARK atv om du ska sladda och kanske harva ibland. sand är tungt!

vi sladdar och harvar med en mercedes ml430. den drar även ner träd och upp stubbar. varför skulle bilen ta skada av det? dom är ju gjorda för att dra släp så en harv är inga problem. :)

Att sladda med häst tar inte riktigt så lång tid som man kan tro först... nordisen hemma drar en sladd som är större en till de 4-hjulingar jag har använt samt att den är längre och går stadigare så resultatet blir perfekt redan efter första "dragningen".

Arbetsbredd och kvalitet på avverkningen är lika betydelsefullt som körhastighet... det har jag lärt mig från åkern - det är mer meningsfullt att skaffa större och bättre redskap än att bara köra fortare.

Glömde att räkna med att jag faktiskt har sladdat ridbana med åkgräsklippare också, den var väldigt smidig men tyvärr snäppet för klen om banan var mer än halvtaskig :D

Vi har en honda 450 som är super! Vi sladdar banan med en gammal järnsäng med ett gammalt bildäck på (för tyngden):D... Men vi använder fyrhjulingen till mycket annat också eftersom vi har gård..skotta snö, dra loss träd, frakta vatten, virke och ved med m.m. Vi har även en lina som man kan veva in och dra saker med inbyggd i ATV:n. Tycker den är jättebra på vårar och höstar om man ska köra ut något i hagen då den stora traktorn gör djupa spår, man kommer fram smidigt i kuperade marker. Vi är helnöjda men det beror ju på hur mycket man har användning av den i övrigt. Kan tänka mig att det skulle gå att sladda banan med åkgräsklippare också.

Det tar ändå längre tid. Du måste ju planera in det som ett arbetspass för hästen, du ska ta in den från hagen och borsta den innan du ska sela den och spänna för den...

Mycket enklare att hoppa in i bilen eller fyrhjulingen och bara köra iväg.
Vi har också sladdat med häst ett par gånger som en kul grej men man ledsnar ju fort alltså :angel: ;)

Det är ju rykten och mockningen m.m. som gjorde att hästen blev utkonkurrerad av traktorn en gång i tiden :D

Faktum är att när det gäller tidiga traktorer så var dessa ofta inte effektivare än att köra med häst, men det var som sagt mindre skötsel.

Tittar vi på "motoreffekten" hos en nordis eller ardenner så tål den väldigt väl att jämföras med just en 4-hjuling - det är ungefär samma lika fast hästen har en mycket mer fördelaktig utväxling.

Det existerar hästdrivna balpressar medan jag ännu aldrig har sett en balpress bakom en 4-hjuling... finns även hästdragna växelplogar :D

Så rent arbetsmässigt så kan en 4-hjuling ha svårt att hänga på en arbetshäst och har du då ett par med riktiga arbetshästar så blir 4-hjulingens klena bensinmotor rejält på efterkälken.

Men som sagt var så slipper man att vare sig fånga in den, rykta den eller mocka efter den - vilket ger en fördel till 4-hjulingen :D

Jag hoppar in i den här tråden då jag är på jakt efter en fyrhjuling att harva ridbanan med. Den ska vara både billig och bra :D

I nuläget harvar jag med bilen men den blir så otroligt skitig och dammig efter det så jag vill inte ha den till det längre.

Eller finns det någon sorts minitraktor man kan köpa? en grålle, kan man verkligen lita på att ett sånt gammalt ök startar när man behöver den?

En atv är ju inte underhållsfri den heller, skillnaden mot "grållen" är att "grållen" är byggd för att man ska sköta underhållet själv - ingen servicelampa som ska släckas ner mao.

Underhåll och service kan vara en ganska stor kostnad på många atv:er...

När du köper ny maskin så ska du alltid kolla hur underhållet ser ut och hur mycket underhåll som ingår i priset, det kan vara ganska stora pengar.

Om du vill ha en billig atv så tror jag nog ärligt talat att grållen ger maskin för pengarna.

Motorvärmare är av vital betydelse för att dra igång gammla traktorer om det är kallare än +10.

Det finns ju även tex Jinma som är små 4-hjulsdrivna traktorer från kina, dom kostar mycket mindre nya än en ny atv och dom har en riktig motor - dvs inget högdrevat bensindrivet fjös utan en lite mera lågvarvig diesel.

Dessa småtraktorer har ju även den fördelen jämfört med atv att dom har 3-punktslyft (vilket krävs för en riktig harv tex) och man kan då köra billiga begagnade små jordbruksredskap som tex harv, vält, spridare m.m. med den och dom kan även förses med lastare så att du kan tex flytta silagebalar.

Ska du köpa nytt så är en sån minitraktor mycket mera maskin än en atv.

Senast ändrad:

du kan nog tvätta bilen måååånga ggr för kostnaden av en bra atv/traktor. :p

dock kan ju en traktor vara bra till annat också! så ska du köpa nåt skulle jag helt klart valt en liten traktor.

Hmm tack för era synpunkter. Ska man köpa en grålle ändå? Får diskutera lite med farsan tror jag.

Sen är ju problemet med bilen att man inte kommer ut i hörnorna utan banan blir liksom gropigare och gropigare ju mer man kör (på vissa ställen då bara).

Kommer man ur det problemet med en traktor? Då måste jag ju ha en ordentlig harv efter som går att lyfta och inte bara en släpa. Det var lite så jag funderade när jag tänkte att en fyrhjuling borde funka.

Senast ändrad:

Du har fått många kloka svar.
Som jag ser det handlar det om pengar och användning.
Vi har små och stora traktorer, lastare, bilar små och stora med 4-hjulsdrift men skaffade en liten 4-hjuling, japansk, billig sak. En billig trädgårdsvagn från Eko så hade vi ännu ett fordon.

Att harva ridbana och gårdsplan med, köra vatten till hästarna i bortre hagen och massa småjobb. Just nu på sommaren användern dottern ( har 2 hästar inne) när det ska mockas och vi inte vill använda gödselstacken närmast husen utan en som ligger bakom två andra stallar. Superbra för henne att köra dit och slippa gå med skottkärra.
Vi har ingen back på vår, en nackdel men efetrsom den är så liten och nätt är det enkelt att hantera och trots att den är liten och klen, fixar den att sladda ridbanan utan problem. :laugh:

Det låter intressant. Vad var det för märke på den och var köpte du den? Hur många hästkrafter är den på?

En fyrhjuling har ofta förvånansvärt stor vändradie, om du ska få hygglig vändradie på atv:n så måste du stå upp och ha lite fart så att du kan använda kroppsvikten att styra med.

Sitter du rakt upp och ned på fyrhjulingen så kommer du ofta inte ut bättre i hörnen än med en liten bil, har provat att sladda med en Smart (liten bil som är strax under 3 meter lång :D) och den kom ut bättre i hörnen än en del atv:er jag har använt.

Just hörnen är svåra att få bra, i synnerhet om det är mycket hoppning på banan - ofta har man ju hinder på diagonalen eller långsidan och sen en kraftig sväng i galopp precis innan hörnet och då trycks materialet ut i hörnen och mot sargen så att ridbanan blir som en velodrom som lutar inåt.

De två smidigaste sätten jag har testat för att då få bort "velodromformen" är att antingen använda ett litet schaktblad till traktorns 3-punktslyft då man kan backa in i hörnen och skrapa ut material och sedan kör man bara längs långsidorna med vinklat blad så rakar det ut från väggen och flyttar materialet in mot mitten på ridbanan, det andra sättet är att använda traktorskopans baksida så att man backar och drar ridbanematerialet bakom sig.

En harv till fyrhjuling blir krånglig att köra med, framförallt då atv:n saknar såväl hydraulik som 3-punktslyft så antingen blir det nått mesigt och dyrt elektrohydrauliskt system på harven (vilka många gånger kräver batterier och små fjösiga fjärrkontroller som inte går att hantera med vantar :grin:) eller så blir det till att hålla på och slita med handkraft för att lyfta harven.

Det är ju även så att ju längre redskapet är desto effektivare är det att köra med, tex en harv för atv är ofta bara 1 m lång och med max 2 rader harvpinnar medans en gammal jordbruksharv har minst 3 rader med harvpinnar och är dubbelt så lång vilket ger effektivare bearbetning.

Det är ju också så att redskapen till atv ofta blir för lätta, ett redskap med lite mera tyngd på går ofta stadigare.

Vad snäll du är som tar dig tid att förklara! Jag önskar jag hade lite mer traktorvana, känns som för mycket att lära sig för mig. (fast jag är lantbrukardotter :angel: )

Kan man inte ha en trädgårdstraktor då? orkar den något?

Det låter intressant. Vad var det för märke på den och var köpte du den? Hur många hästkrafter är den på?

Frågade dottern och får korrigera mej lite. Det är en kines :p en Lifan, ett riktigt billigt märke. Även nu under 10 hos en lokal handlare. Finns olika modeller, detta är inte den allra minsta men vet inte hur många cc den är på. Vår är 6 år gammal...

Någon gång per år kör vi gruspaddocken med traktor som Tacitus beskriver. Men med Lifan så kan tjejerna köra oftare och "vardagsunderhålla".

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
343
Senast: warg
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
298
Senast: Happimess
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 559
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar