fyrhjuling

Sv: fyrhjuling

Och tack för hjälpen. Jag lånade farsans traktor (på nåder lånade han ut den) och fick kört och jämnat för den här gången i alla fall.

Vi har både traktor och ATV men använder ATV:n mest. Den är enkel och smidigare än traktorn. Vi har haft den i 6 år och inte behövt lägga många kronor mer än bränsle på den sedan dess, men har den så klart i garage när den inte används. Traktorn används allt mer sällan mest då vi kör stora rundbalar och med betesputsen. Vår Honda kostade då ca 60 000 (men vi köpte naturligtvis till vagnar m.m.:angel:)
Vi är supernöjda...och sedan är den ju fantastiskt rolig att köra också;)

Då kan er Lifan inte vara på många kubik? Vet du hur många?

Vi själva funderar på att skaffa en ATV just för den låga viktens skull. Annars skulle vi kunna sladda ridbanan med Mitsubishi L200 som vi har, men den väger nästan två ton tom, och vi har flera hundra kg last på den konstant...

Ridbanan är förlagd på en mosse, där bärförmågan inte är den bästa. Därför vill vi ha fatt i en ATV som funkar att sladda och harva ridbanan med. En sladd väger väl kanske en 50-100 kg när grus dras upp på den vid sladdning, så det bör ju ATV:n klara av att dra.

En häst när den landar efter ett hinder har ett marktryck som är högre än såväl bil som traktor, har ridbanan så dålig bärighet att ni inte vågar köra där annat än med atv så är risken stor att nin får problem om ni hoppar på den.

Problemet med atv är inte att den inte orkar med tyngden av sladden, problemet är oftast att atv:n är för högt växlad - vilket är samma problem som med "vanliga" personbilar.

Vi kommer inte att använda banan till hoppning. ;) Och det är just nu, när banan inte har satt sig, som vi inte vill åka ut med något tyngre fordon. Vi har lagt paddex och det behöver vatten och sladdning samt användning för att sätta sig. När den väl har satt sig blir bärigheten ok.

Vi har ingenstans att förvara en traktor. ATV däremot kan vi köra in i en liten bod som vi har, men en traktor går inte in där. Köpa en traktor som sedan står ute i väder och vind känns inte så bra. Däremot ska vi investera i en traktor om några år, när vi har byggt förvaring åt jordbruksmaskiner och dessutom ska ta eget hö osv på marken. :)

Fast vad putsar ni marken med då ?

Eller är den utarrenderad ?

Annars om ni lejer bort putsningen så kostar ju det ofta en slant eller två.
Det är väldigt många traktorer som står utomhus och det klarar dom, i synnerhet om det rör sig om begränsad tid av bara något år.

Det är mest kinkigt när man ska ploga och man får börja med att gräva fram traktorn ur snön...

Problemet med atv är inte att den inte orkar med tyngden av sladden, problemet är oftast att atv:n är för högt växlad - vilket är samma problem som med "vanliga" personbilar.[/QUOTE]

Fattar inte vad du menar? För högt växlad? Det har jag aldrig märkt något av.. Vår orkar väldigt mycket och har inga växlar utan det beror på hur mycket du gasar. Vi kommer ut så fint i hörnorna på ridbanan och kan köra både fort och långsamt.

Min man släpar stora träd och kör stora lass med vår. På vintern är den helt klart outstanding att skotta med. Det går på ett kick och snyggt blir det. Men det gäller att inte köpa för klen förstås. Och som sagt har vi en traktor också men tycker den är klumpig att använda till dessa saker...:)

Jag sa inte att den inte orkade... det jag sa var att den inte alltid orkar när man kör så långsamt som är optimalt för en del redskap.

Din atv har visst utväxling, alla bensindrivna fordon har någon form av växellåda + slirkoppling oavsett om det handlar om variator, "vanlig" växellåda, automatlåda eller vad man nu stoppar dit. Skälet till det är att bensinmotorer är väldigt klena på låga varv till skillnad från tex en elmotor eller en hydraulmotor och därför måste ligga på ett visst varvtal redan från början för att inte "dö".

Många atv:er har en sk. högväxel och en lågväxel förutom variatordriften - problemet är dock att man kan köra i 30-40 km/h på lågväxeln vilket är helt åt helsicke på ren svenska.

Denna aldeles för höga lågväxel gör att maskinen ofta blir klen i hastighetsintervallet runt sådär 3-6 km/h där man ibland vill ligga med vissa redskap som tex fungerar lite på samma sätt som en väghyvel.

När man försöker att köra sådär 3 km/h med de flesta atv:er så innebär det att man då får ligga på väldigt lågt motorvarv - och bensinmotorn var ju som bekannt väldigt klen på låga varv - eller så måste man på något vis låta maskinens koppling slira vilket inte heller är optimalt.

En större bensinmotor blir inte riktigt lika klen på dessa låga varv som en liten bensinmotor - men det är fortfarande inte optimalt.

Varje redskap har sitt hastighetsintervall när det fungerar optimalt, men de flesta redskap som på något sätt flyttar runt på jord/sand eller som harvar har detta intervallet vid sådär 3-12 km/h. Har man då en utväxling som fungerar som bäst vid 15-30 km/h så får man problem, konstigare än så är det inte.

Det är även därför som man ska titta noga på utväxlingen när man köper en traktor eller annat motoredskap eller dyl. så att utväxlingen stämmer med de redskap man har tänkt att använda till fordonet/maskinen/motoredskapet.

Det är tex inte ens alla traktorer som funkar med vissa redskap då det även där finns en del exemplar som är för högt växlade, dock är dessa inte lika extremt dåligt utväxlade som många atv:er.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
343
Senast: warg
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
298
Senast: Happimess
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 559
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar