Fyr eller femgångare?

Q

qrumelur

Var dras "gränsen" mellan att benämna en häst som fyr eller femgångare?

Jag har aldrig riktigt begripit det.
Mitt sto är i mina ögon fyrgångare; stark trav, mycket tölt. Men hon är avlad på femgångslinjer (både på mor och fars sida.)

Inackorderingen är högt bedömd i andra klass, och har en femma för passen.
Hon "betraktas" som fyrgångare.

Läste på hemsidan till en fin hingst att han "nu rids som fyrgångare" trots att han har 7,5 för passen. Jag antar att det betyder att man inte använder sig av passen.

Vad säger ni?

Sv: Fyr eller femgångare?

I teorin enkellt, har hästen en användbar pass så är den 5-gångare oavsett om man utnyttjar gångarten eller inte och oavsett om den är avlad för pass eller inte.

I praktiken är det besvärligare, gränsfallen är många. En riktig 5-gångar har en brukbar pass och tillräckligt med vilja för att utnyttja den samt, sedan behövs det ibland att någon inser att hästen är 5-gångare och testar. En riktig 4-gångare kan inte gå i flygande pass alls.

Om jag har förstått det hela rätt så är 5 för pass på en bedömning lika med 0. Passen är alltså inte visad.

När bedömer man om passen är användbar eller inte?

Jag antar att det här är en riktigt klurig gråzon! I synnerhet för hästar som inte är färdig-inridna och tränade.

När bedömer man om passen är användbar eller inte?

Jag antar att det här är en riktigt klurig gråzon! I synnerhet för hästar som inte är färdig-inridna och tränade.
Om hästen inte styvar sig, visar god balans och kan visa i alla fall medeltempo med vägvinnande steg och sväv.

Har hästen flygande pass är den 5-gångare har den ingen pass eller fruktandsvärt dåligt pass så räknas den som fyrgångare.

Sen ska man vara kunnig nog att kunna lägga pass och sen bedömma om den "duger" som är det kluriga egentligen.

Har hästen en 5:a för passen så är den inte visad.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på det där med fyr- och femgångare, och avel. Detta efter att ha läst och hört diverse påståenden som att man aldrig ska...
Svar
5
· Visningar
2 240
Islandshäst Sitter här och tittar på filmen från Strömsholms avelsbedömningar augusti 2008. Mest för att försöka öva upp mitt öga för att bli bättre...
Svar
11
· Visningar
2 390
Senast: ang
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
Avel Vi pratar ju ofta om att det viktigaste är att vi har ett starkt möderne på våra avelsston. Men HUR definierar man vad som verkligen är...
Svar
18
· Visningar
1 330
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka