Fyllo slog på min ettåring!

T

tretjak

Måste bara skriva av mig ilska och frustration lite granna här, om jag får...

Det som hände oss i kväll är ganska osannolikt, inget man förväntar sig när man går ut med sin ettåring på promenad. I dag var andra gången som vi gick ut utan ledarhäst och ettåringen är fortfarande lite ängslig när vi är ensamma men följer snällt med. Det är miljöträning, folk, bilar , cyklister etc. Vi bor ganska lantligt så det är i lagom dos. Vi passerade en liten stuga där det bor en känd, kvinnlig, missbrukare som terroriserat bygden i över 20 år nu. Hon bor i ett ruckel i fullständig misär, kör bil berusad var och varannan dag.

Jag har väl aldrig varit direkt rädd när hon står och skrålar men i dag rusade hon ut när vi passerade, sparkade min åring på bogen, kastade sin sko på honom ( den andra kastade hon på mig, och jag fick också en spark ). Hur ska man reparera detta?! Hur kan folk ge sig på djur på ett sånt sätt? Jag har ingen sympati eller förståelse för att missbruk är en sjukdom, jag är uppväxt med en alkoholistpappa men jag tycker trots det att någon j-kla rättvisa och skydd för vanligt folk måste det väl ändå finnas?

Min lille åring som hittills har varit nyfiken och superpositiv till alla, sätter detta några spår framöver?:cry:

Kan tillägga att en polisanmälan gjordes direkt efter.
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Ojojoj kan tillägga att jag hade blivit skogstokig i en sån situation. Käringen hade fått veta att hon levde kan jag säga dig :angel: , bra att du anmälde. Vad hände efter det?
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Jag hade antagligen DÖDAT kvinna! Hoppat på henne när hon gjorde det!
Herregud jag hade löpt amok alltså!!!!
Tur att det inte hände mej för då hade jag hamnat i fängelse!
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

helt sjukt :crazy:, bra att du anmälde!
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Jag ska ringa kommunen i dag, det är väl de sociala myndigheterna antar jag som ska agera. I dag känns ena handen och armen helt mörbultade, vet inte riktigt varför men tror att det var när hästen kastade sig bakåt alt fick kärringen in en träff där med. Man blir så j-kla upprörd när något sånt här händer att det är svårt att sortera.

I efterhand så blir man ännu mer upprörd och funderar ännu mer - vad hade hänt om jag hade kommit med min två åriga dotter på hennes shettis? Eller om jag hade suttit på min skvättiga halvblodsvalack som blir rädd bara någon nyser?

Kärringen bor längs en smal väg, mitt i en kurva, i ett backkrön, på andra sidan vägen är det ett taggtrådsstaket - hur kul är det när man blir påhoppad och riskerar att hästen kastar sig där?

Jag ska ut och gå en liten tur ( på annat ställe ) för att se om hästen har tagit någon skada av detta, hur han reagerar på folk vi möter m m. Hur kan man ge sig på världens mest försynta lilla häst? Jag blir så ARG när jag tänker på det här!:mad:
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Ivylin skrev:
Jag hade antagligen DÖDAT kvinna! Hoppat på henne när hon gjorde det!
Herregud jag hade löpt amok alltså!!!!
Tur att det inte hände mej för då hade jag hamnat i fängelse!

Jag känner lika dant, hur kan man bara oprovocerat ge sig på ett djur så där?

MEN, jag tror inte att någon egentligen skulle ge tillbaka i en sådan situation, varken fysiskt eller verbalt. Om inte hästen blev skrämd av att bli påhoppad så tror jag att den blir det av skrik och slagsmål... :crazy: .
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Fy fasen :mad: jag skulle också bli helt tokig. Va också ute på första "ensamma promenaden" med min ettåring och mötte två "snorisar" på moppe som bara gasade gärnet förbi trots att jag vinkade åt dom att sakta ned (detta var på en liten väg precis i närheten där det ganska sällan kommer bilar/motorcyklar, så visst chansade jag lite, men folk kan väl ändå va hyggliga o stanna?). Stackars lilltjejjen blev jätterädd såklart. Har ju ingen aning om vilka det var och har inte sett dom sedan dess.. tur för dom :devil:.
Med min tur så kommer hon väl att få bestående men resten av livet så fort det kommer nåt som bullrar...:cry:
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

tretjak skrev:
Måste bara skriva av mig ilska och frustration lite granna här, om jag får...

Det som hände oss i kväll är ganska osannolikt, inget man förväntar sig när man går ut med sin ettåring på promenad. I dag var andra gången som vi gick ut utan ledarhäst och ettåringen är fortfarande lite ängslig när vi är ensamma men följer snällt med. Det är miljöträning, folk, bilar , cyklister etc. Vi bor ganska lantligt så det är i lagom dos. Vi passerade en liten stuga där det bor en känd, kvinnlig, missbrukare som terroriserat bygden i över 20 år nu. Hon bor i ett ruckel i fullständig misär, kör bil berusad var och varannan dag.

Jag har väl aldrig varit direkt rädd när hon står och skrålar men i dag rusade hon ut när vi passerade, sparkade min åring på bogen, kastade sin sko på honom ( den andra kastade hon på mig, och jag fick också en spark ). Hur ska man reparera detta?! Hur kan folk ge sig på djur på ett sånt sätt? Jag har ingen sympati eller förståelse för att missbruk är en sjukdom, jag är uppväxt med en alkoholistpappa men jag tycker trots det att någon j-kla rättvisa och skydd för vanligt folk måste det väl ändå finnas?

Min lille åring som hittills har varit nyfiken och superpositiv till alla, sätter detta några spår framöver?:cry:

Kan tillägga att en polisanmälan gjordes direkt efter.


Jag tror att om hästen inte reagerat osäkert mot nån annan efter händelsen så lär den ju inte göra det i framtiden heller. Men den kan säkert bli orolig i framtiden om det kommer någon som luktar alkohol, då kan hon ju koppla den lukten med obehag. Sån e våran hund, dock är hon lite värre, hon är osäker på allt hon inte kan läsa av - barn, alkholister, psykiskt sjuka...

Du behöver nog inte vara oroig, men bra att ni gjorde en polisanmälan, för sådär skulle hon inte betett sig mot dig och din häst, skadan kunde vart mycket värre. Hon kunde nog ha skrämt hästen såpass att den inte skulle varit hanterbar ett par veckor framöver. Om min nuvarande tvåårig skulle vart med om det där när hon var ett år skulle hon vart skeptisk till människor kanske en månad framöver.

Men du får väl se hur hästen reagerar när ni är ute och går. Även om hästen blev skrämd så brukar det mesta gå att träna bort. Har själv en häst här hemma som vart med om en transportolycka, hon var livrädd för hästtransporter när hon kom ner till mig och nu efter ett års förtroende träning så klev hon på transporten utan att blinka, med sitt föl och allt, gissa om jag vart förvånad.
Men kärringen skall helt klart sättas dit, för som du säger, om du vart ute med din dotter på sin shettis eller ett nipprigt halvblod, vad hade kunnat hända då liksom? Säkert nått ännu värre.
Jag skulle blivit helt tokig om någon gjort så mot mig och min häst, för om personen lyckas skrämma hästen såpass mycket så får man ju börja om igen, allt arbete man lagt ner är som bortkastat efter en sån där händelse, och det är så onödigt att sånt ens händer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Hej.

Det var en tråkig händelse. Hoppas att allt reder ut sig, och att kvinnan kan få hjälp.

Jag skulle tro att din åring ser situationen som sådan: han/hon mötte en individ som var mycket högre i rang, och såna ska man inte gå nära. Så fungerar det i hagen också. Åringarna åker på näsbrännor då och då av hästarna som är högre i rang, men de får inte men för livet ändå.

Och jag tror inte att din häst får en negativ bild av alla människor efter detta, trots allt behandlas den ju bra hela tiden. Detta var en trist engångsföreteelse som den kommer att glömma bort.
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

kanske inte riktigt samma sak men, ca. 5 mån. efter att jag tagit hem min lilla shettis (då föl, och helt ohanterad när hon hämtades).

"råkade" slamsugningsbilen pakera på is i nedförbacke då han skulle tömma våran avlopps-brunn, innan han va klar så hade isen smält och lastbilen gett sig av. (jag kom hem efter att lämnat barnen i skolan och såg vad som hände) :eek: :eek: :eek:

den for rakt in i vårat stall, rakt in i shettisens box. tack och lov va det en storhäst box och hon stod i rätt ända och väntade på att jag skulle komma och släppa ut dom.(men det visste ju inte jag då :eek: )

lastbilsföraren kom farande och skrek och hotade mig (han va väl oxå skärrad) jag gick in och ringde polisen som kom på 20 min. då vågade jag gå in i stallet och såg att hon "klarat" sig, men alla hästarna hade mkt. panik......på shettisen såg man bara ögonvita. (hela hytten stod igenom väggen in i hennes box)

2 bärgare fick komma för att flytta lastbilen, men det gick inte så vi skulle ta ut hästarna (dom fick bort lastbilen, och väggen först på kvällen). det va bara det att den "kanat" och blockerat nästan hela ingången, hade ca. 1 m. "gång" förbi väggen och lastbilen i ca. 5 m. där skulle även 2 stora halvblod en shettis till och en stor D-ponny ut......som alla hade panik. (jag med:crazy: )

alla hästarna (även bäbis) va lite misstänksamma och "skvättiga" mot vissa ljud o dyl. ett tag efter(bäbis i någon mån. dom andra någon vecka), men är mentalt helt "återställda" reagerar inte ens på skogsmaskiner.. så nog går det att få dom "säkra" igen :D :D
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

men fy f*n vilken människa!
nån måste ju ta kvinnan därifrån...hon måste få hjälp

känner hur upprörd jag blev av att bara läsa :mad:

hoppas det går bra med lill-pållen!
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Tack till dig och alla andra här som brytt sig!

Det har känts olustigt hela dagen men börjar lugna sig nu. Var ute med lillkillen i dag och gick, han var något mer nervös än vanligt i början men slappnade av efter hand. Det kan ju visa sig om någon kommer emot honom hastigt eller skriker men det får man ju se efterhand.

Vad det gäller den här kvinnan så har jag i dag ringt följande; socialkontoret i kommunen, bitr chefen där, som säger att vi kan inget göra, missbrukaren måste själv vilja bli behandlad annars kan vi inget göra. Detta är nonsens eftersom det finns tvångsvård av missbrukare som är en fara för sig själva och hon faller in under den kategorin ( har gjort så i många år ). Men sådan vård är DYR, det är väl mer det det handlar om skulle jag tro. Kvinnan hänvisade vidare till polisen.

Ringde till polisen och fick till svar att ja det är för jäkligt men så är dagen samhälle... Frågade om det måste hända en allvarlig olycka innan de kan ingripa, t ex att hon kör berusad och mejar ner skolbarnen som står och väntar på bussen, mejar ner häst o ryttare m m, och polisen svarar att ja i princip så måste det hända något innan vi kan agera.

Ringde tidningen och frågade om detta var en sak att ta upp, inte min enskilda historia alltså utan just att en människa får fortsätta att leva i total misär samt hota och skada människor i sin närhet. De var inte intresserade, det var för känsligt, missbrukarna kunde känna sig utpekade, soc har sekretess kring allt sånt här vilket gör det svårt att ta tag i.

Kort sagt, hon får fortsätta som förut och vi får försvara oss bäst vi kan. Jag tar med mig ridspö och schäfer när vi ska passera huset hädanefter...
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

tretjak skrev:
Tack till dig och alla andra här som brytt sig!

Det har känts olustigt hela dagen men börjar lugna sig nu. Var ute med lillkillen i dag och gick, han var något mer nervös än vanligt i början men slappnade av efter hand. Det kan ju visa sig om någon kommer emot honom hastigt eller skriker men det får man ju se efterhand.

Vad det gäller den här kvinnan så har jag i dag ringt följande; socialkontoret i kommunen, bitr chefen där, som säger att vi kan inget göra, missbrukaren måste själv vilja bli behandlad annars kan vi inget göra. Detta är nonsens eftersom det finns tvångsvård av missbrukare som är en fara för sig själva och hon faller in under den kategorin ( har gjort så i många år ). Men sådan vård är DYR, det är väl mer det det handlar om skulle jag tro. Kvinnan hänvisade vidare till polisen.

Ringde till polisen och fick till svar att ja det är för jäkligt men så är dagen samhälle... Frågade om det måste hända en allvarlig olycka innan de kan ingripa, t ex att hon kör berusad och mejar ner skolbarnen som står och väntar på bussen, mejar ner häst o ryttare m m, och polisen svarar att ja i princip så måste det hända något innan vi kan agera.

Ringde tidningen och frågade om detta var en sak att ta upp, inte min enskilda historia alltså utan just att en människa får fortsätta att leva i total misär samt hota och skada människor i sin närhet. De var inte intresserade, det var för känsligt, missbrukarna kunde känna sig utpekade, soc har sekretess kring allt sånt här vilket gör det svårt att ta tag i.

Kort sagt, hon får fortsätta som förut och vi får försvara oss bäst vi kan. Jag tar med mig ridspö och schäfer när vi ska passera huset hädanefter...
För jävligt att det får gå till så här:mad: Och Sverige som ska vara ett sånt bra land:mad: Förstår att det måste vara så frustrerande att trots din händelse så får hon ingen som helst tillrättavisande.Kvinnan behöver ju vård:mad: Lider med dig:cry:
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

FY FAAN säger jag bara :mad: vilket jävla system!

Kan du inte anmäla henne för misshandel? Hon fick ju in slag på både dig och hästen! henne skulle jag ta med hundarna till :devil: då skulle hon springa ruset av sig kan jag lova!
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

nej din häst kan kanske reagera någon gång nu det närmaste om något kommer flygande, men har den i övrigt ett normalt psyke så kommer den inte få några men av det :crazy:

Men du vet ju att hon bor där, trots att du inte har någon som helst empati för denna sjuka kvinna så kan du väl hålla dig därifrån, då blir det lugnast för er båda.
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Nej aldrig att jag skulle hålla mig därifrån, det är kärringen som ska bort det är ett som är säkert! Varför skulle vi välja bort en av de bättre vägarna p g a ett fyllo? Jag förstår din tanke att inte utsätta hästen osv men, nej där går gränsen - att låta en kriminell person begränsa vår rörelsefrihet - aldrig.

Nu är denna lilla häst uppenbarligen en mycket klok liten häst:love: och verkar ha funnit sig i detta och har ännu så länge inte visat något nämnvärt annorlunda beteende. Han tittade på fåren bredvid vägen i går kväll och tyckte de var otäcka ( de liknade kanske kärringen, eller luktade liknande vad vet jag...)men han söker sig till matte för stöd så det går bra att passera. Han är klok som en pudel tror jag, vad månde bliva? ( märks det att man är stolt "nybliven mamma" åt en welsh cob?;)
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Måste fråga vad du gjorde efter hon hoppat på dig. Sa du ingenting? Gjorde du ingenting?:confused:

Hade det hänt mig att hon fått sig en sådan omgång både verbalt och fysiskt att hon aldrig vågat komma inärheten av någåt som hade med mig att göra igen någonsin, det kan jag lova.

Åringen kommer nog över det. De är rätt så förlåtande och lär om snabbt i den åldern
 
Sv: Fyllo slog på min ettåring!

Hur klarade du dig från att slå tillbaka är min stora undran, chocken eller? Förmodligen hade jag tvärnitat kärringen så att hon inte vaknat på typ 48 timmar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp