Fylla sulor

keilir

Trådstartare
Om man skor en häst med heltäckande sula, fyller man i något under sulan då? Eller får det vara öppet under sulan?

Är det helt säkert att det inte kommer in något under sulan om man inte fyller?

Sv: Fylla sulor

Varför man fyller sulan kan ju ha olika anledningar, och då kräver ju det ju olika typer av fyllning.

Jag har haft hel sula av silikon en sommar, och då pga hästen då och då fick galltramp med blödningar i sulan som följd. (Tunn sula)
Jag har tidigare haft vanlig läder sula med enkelt tjärdrev, men ville även testa den här varianten. Problemet som uppstod hos vår häst var att han fick en lindrig röta, så krävs sula o fortsättningen så kommer det att bli en vanlig hel sula av antingen läder eller annat.

Nej det kommer inte in något under sulan, då silikonet fäster i ett nät dikt intill sulan.

Min har hela, tjocka sulor med Werkman Hoofpad (ser ut som lera typ) under i fram.
Han får in i slutet av skoperioden (går 8-10 veckor fram), lera och annat skit under, tyvärr...:(

Min kusins häst har hela sulor med silikonfyllning. Han har cushings disease och måste gå mjukt (hovbensrotation tror jag???)

När det gäller islandshästar så finns det ju en del regler kring skor/sulor/fyllning om man vill göra det och ändå tävla. Jag har bara sett det vid ett par tillfällen, då på tävlingshästar/träningshästar i syfte att få flashiga lyft...

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka