Fylla på med lucern upp till 90% smrp

skuggi

Trådstartare
Vi ger i stort sett enbart höensilage till våra hästar (islänningar) och de har fri tillgång och går på lösdrift. Analysen säger att höet har ca 70% smrp och enligt "expert" så borde de egentligen ha ett hö med 90% smrp. Så hur kan jag "fodra upp" med lucern så att de får i sig tillräckligt med protein? Alltså, hur mycket lucern ska jag ge?
 
Sv: Fylla på med lucern upp till 90% smrp

Står verkligen smrp i %? :confused:

Inget hösilage kan väl bestå till 90% av protein, bara vattenhalten brukar ju vara 50-60%...

Eller är det jag som är ute och cyklar nu? :D
 
Sv: Fylla på med lucern upp till 90% smrp

Svårt att veta när man inte har hela analysen men det låter som att du skall spola din "expert" 70 g smrp brukar räcka ganska långt.
PL
 
Sv: Fylla på med lucern upp till 90% smrp

Hmm.. jag fattade det som att det innebär 90% när det är 100% ts...alltså när man räknat bort vattnet så ska 90% av resten vara smrp...
 
Sv: Fylla på med lucern upp till 90% smrp

Jaa... det tyckte ju höleverantören också.. en enligt "experten" skulle detta gälla just islänningar, och framförallt då de som har eksem. De äter tydligen väldigt mycket proteinrikt gräs på island...

Vet någon förresten om ett överskott på protein kan ge ökad risk för fång?(förutsatt att hästen inte är fet) Och blir de lätt feta om de får mycket protein?
 
Sv: Fylla på med lucern upp till 90% smrp

Det intressanta är inte %en utan hur mkt protein hästen får i sig. En islandshäst behöver 210-250 mg protein i underhåll sen får man lägga till för arbete osv. Det finns ingen koppling mellan protein och fång -fast man trodde det förr pga av att hästar ofta fick fång om våren då proteinhalten är hög men i st är det sannolikt vissa sockerarter som också finns mest i det tidiga gräset som är boven i dramat vid betesorsakat fång. Inte ens på Island finns grovfoder med 90 % protein. Det finns inte heller ngn koppling mellan proteinintag och eksem varken mkt eller litet äggvita bidrar till eksem. Däremot finns det i vissa klöverarter ett protein som heter histamin=samma ämne som frigörs vid allergi.. Om en eksemhäst äter mkt klöver skulle det kunna tänkas förvärra klådan.
Överskott på protein omvandlas till fett och ammoniak som i sin tur drar med sig vatten och salt ut i urinen. Ingen bra gödmetod.
 
Sv: Fylla på med lucern upp till 90% smrp

Aminosyran heter histidin o kan omvandlas till histamin i tarmen. detta trodde man länge var mekanismen bakom fång tills man visade att visserligen kunde histamin ge ömma hovar men inte riktiga fångförändringar.
PL
 
Sv: Fylla på med lucern upp till 90% smrp

Tack för era svar! Då behöver jag alltså inte fundera på det så mycket då... hmm, P_L är du säker? inte ens i gräset när det står på backen?

Men kan jag (bara för att testa allt) ge lite extra lucern som proteintillskott ändå? Eller blir de bara smällfeta då? De får inte precis mycket annat än fri tillgång på hö...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp