V

Vaccan

Jag red förbi en skjuten Dobbermann idag .
Jag hörde ett skott från grannen och undrade va sjutton som jagas nu...grisarna är lixom slaktade (och dom skjuts f.ö inte) och det är inte älgsäsong...
Men nu har jag en vit häst och vita älgar (albinoälgar :smirk:) är rätt ovanliga här...tänkte jag så jag red över deras gårdsplan som vanligt .
Så stannade stollepållen för att glo på tre pers (varav en grannen) som gick in i huset....och jag fortsatte i godan ro till en blodpöl :confused: som Bambo ville nosa i (i helvete...) och ett blodspår som ledde under timmersläpet och där låg den :( :cry:
Dom hade låtet skjuta sin stackars hund mitt ute i kalla vintern på en okänd väg ,ung och fin såg den ut att va så de va ju inte precis av ålderskrämpor .
:cry: alldeles blodig och jag undrar om han blitt släpad under släpet (!) eller om han (snyft) släpat sej dit själv :(

Anmäla vad, att någon avlivat sin hund mha gevär? :confused: Väldigt vanligt bland ex.vis jägare och fullt tillåtet. Finns ju inget som säger att inte hunden dog direkt och att den blev ditsläpad som död.

Han kanske var sjuk...vi fick skjuta våran 2 åriga hund hemma då han hade epilepsianfall som bara gick om och om igen...efter 40 minuter hade jag fått hit grannen och det var en välgärning för hunden att slippa transporteras dryga 5 mil till kliniken....
så även om dom är unga kan dom vara sjuka.......min såg ut som hälsan själv...när han inte krampade :(

Det finns ju djurkyrkogårdar för sånt...tror inte man får gräva ner dom vartsomhelst, en del kanske lägger dom i dynghögen...
Jag begravde min här hemma på gården....av jord är du kommen av jord skall du åter varda....heter det väl ;)

är det allvarligt får man väl själv avliva djur, men då skall det också ske "humant"

Vad jag vet så får man egentligen inte gräva ner djur alls utan tillstånd, men hur många bryter inte mot det årligen? :angel: Avliva sina egna djur är helt lagligt så länge man vet vad man gör. Jägare brukar kunna sin sak så enklast är ju att fråga någon sådan om man inet har möjligheter att åka till veterinär, eller inte vill. Många föredrar att låta avliva sitt djur hemma och en kula går snabbt.

Jag skulle personligen inte vilja åka in med något djur för avlivning. Jag vill att de ska få dö hemma där de känner sig trygga, oavsett om det är häst, hund eller katt. :cry:

Den låg där i två dar :crazy:
Hur det är med hundar vet jag inte ,kaniner och marsvin och andra smådjur har vi på gräsmattan hos mina päron och i stugan .
Däremot så är det en Quinna i stallet med tre stycken pållar som närmar sej trettio ,dom ska hon ansöka om tillstånd från Länstyrelsen för att gräva ner .
Men jag tror att...Hund må väl räknas som smådjur -knappast i samma klass som Nöt/Svin och Häst och sånt .

Jag tror jag vet va de var för nån ,det är endaså en Hund som det har vart "problem" med :crazy: eller så är det en hund som har vart ute för omplacering under en längre tid ,kan tänkas man inte hittade något lämpligt hem .
Tanken är ju god men jag skulle iallafall inte skjuta utan ge den en spruta (men det är ju jag det) !

Vad i :mad:!!
Har själv en dobbe ju. Fy fan.. :cry:
Vad kan anledningen har vart tro? Hade de bara tröttnat på den så hade han kunnat fått bo hos mig. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka