Fy fan va svårt att vara stark!

S

ShanaraSilvra

Vilken skitdag.. Inget funkar inget vill sig och jag är så fruktansvärt besviken.. På mig själv på min häst på hela allt som bara är så fruktansvärt förgjort!! För att hålla sig till sanningen så är detta ett faktum Jag ångrar att jag köpte häst! Nu gör jag det mer än nånsin än nånting jag ångrat i hela mitt förbannade liv... jag är otåligare å mer rädd om livet än vem som helst är så trött så less så trött på att vara detta.... Startat onda cirklar å det har jag gjort sen den dag jag lärde mig stå på mina 2 Om det nu nånsin inträffat.. Är en tvivlare utan dess like pessimist och så urblåst fattig trött och berred att ge upp!!! Tycker synd om mig själv behöver hjälp -kostar pengar har inte råd!! Vill skrika rätt ut vill gråta slå och sparka!!! Vill gå av på mitten,vill sälja,vill kämpa,ge upp,stanna,springa.... Vars fan ska man ta vägen?? Vem ska man fråga vill inte bli Dömd, redan blivit av mig själv!! Ridningen funkar inte, Varför Jo för jag kommer fan inte upp på hästryggen!!!!!!!! Låter larvigt jag vet men tro mig, att stå där och känna kontrollen rinna ur sina händer som ogrepp bart slem är inget jag önskar min värsta ovän!! Det gör så förbannat ont i mig!! Vill inte misslyckas vill inte Min häst nått ont Men fattar inte hur jag ska kunna ta mig ur härvan...

Sv: Fy fan va svårt att vara stark!

Oj! vet inte vad jag ska skriva riktigt, men du verkar behöva lite stöd så stor *kraaam*
Vad är det som hänt egentligen, lite rörigt ditt inlägg ;)

Jo,, rörigt blev det men nu när jag fått gråta ut en stund och fundera lite så känns det bättre... Jag har svårt för att sitta upp på min häst.. Är så märkligt för ibland så är det inga problem men iblans så backar hon eller går rakt över mig kastar med huvudet eller bara går iväg... Jag blir genast liten försvarslös när jag är ensam för jag vill inte stå och slåss med min häst om sådana saker... Kan ju hända vad som helst... Får hjälp med detta, men jag har inte råd att anlita en tränare varje gång jag har tänkt rida... Någon som förstår?? Kan bli likadant när jag leder henne,, att hon bara går rakt på mig och blockerar sig själv (När hon blir rädd för något i omgivningen)

*tröstkram*
Det verkar som både du och hästen behöver börja från början.

Strunta i ridningen ett tag och koncentrera dig på hantering från marken.

håller med bengall, kolla även upp sadeln så det inte är ngt som gör ont.
Du får inte ta det här fel nu men du kanske råkar peta till med tån eller ngt annat när du sitter upp? använd pall isf, mycket praktiskt :smirk:

Lycka till o kram på dig!!

Du låter så nere så jag önskar jag kunde göra dig glad på en gång. Jag har några tips ta dem till dig om de verkar användbara.
- Dra ner på dina egna krav när det gäller hästen.
- Låt hästen känna sig duktig minst en gång om dagen. Gör något riktigt enkelt om det är enda chansen. Beröm mycket.
- Det är viktigt att du också känner dig duktig och att det går framåt. Försök hitta på små övningar ni kan göra ihop.
- Ha en generös tidsplan när du planerar hur långt ni ska hinna i era övningar. Bättre att backa bak ett steg och ta igenom något än att hasta förbi.
- Pengar är en ständig bristvara när man har häst men det finns mycket bra böcker med tips och ideér, titta på biblioteket.

Hoppas du känner dig gladare och piggare snart. :love:

Jag förstår dig till 10000%

Det finns tränare som hjälper till gratis, om de ser hopplösheten i er situation och känner att de kanske kan lära sig själva något på att hjälpa er. Jag hoppas i alla fall att dessa tränare finns i hela landet och inte bara omkring mig och i min bekantskapskrets.

Jag tror, att om du nämner vart du bor på ett ungefär så kan du nog räkna med pm. från folk som gärna hjälper dig att bryta dina onda cirklar.

Hjälp behöver dessutom inte alltid komma ifrån en Tränare, det finns gott om hästfolk med sunt förnuft. Var inte rädd för att be om hjälp!

Som jag ser det är inte ert problem att du inte kommer upp på hästen. Det borde vara det minsta du ska fokusera på just nu. Du behöver hjälp med att umgås med din häst och NI behöver hjälp för att få förtoende för varandra.

Rädsla är vidrigt, helst när man befinner sig i närkontakt med en häst. Tro mig, vi är många som mkt väl känner igen oss i din situation.

(Nu menar jag inte att tränare i allmänhet borde ställa upp gratis, jag menar att det finns alltid någon som gärna tar på sig "projekt" för att på så vis lära sig själv lite mer.)

Frågan är fri! Även i hopplösa situationer kan det finnas vägar ut.

Lycka till!

Förstår att detta är jättejobbigt men det låter som om du har ett ledarskapsproblem med din häst.
Det bästa skulle jag tro är att börja arbeta från marken och ta över ledarskapet. En häst FÅR bara inte springa över en osv.
Det finns massvis med ledarskapsövningar som säkert kan läsas till om man inte har råd med en tränare. Det tar TID och TÅLAMOD men tänk vad det ger mycket om man blir kompis med sin häst.
Lycka till

lycka till med din häst! :bump:

Tycker att dus ka försöka få tag på en duktig NH-tränare som kan hjälpa dig med problemen. Din häst verkar ha bristande respekt för dig du måste visa att då är ledaren, gör det genom NH.
*Tröstkramar* ~Acka

Stackars dig! Först bör du förstås ta reda på om hästen har sjukt någon stans så det är därför den inte vill stå stilla då du skall stiga upp. Men eftersom hästen beter sig dominant även i andra situationer kan man tänka att det bara är en protest från hästens sida. Då tycker jag att då hästen börjar krångla då du skall stiga upp så snurrar du den helt enkelt runt dig, tyglarna i en hand, spöet i andra och "longerar" den runt dig runt runt i en liten cirkel tills den själv stannar, driv då på den ännu några varv och stanna den, vill den inte stanna så upprepar du ännu några varv... Detta har iaf fungerat för mig! Då hästen inser att den blir tvungen att jobba om den vägrar stå stilla brukar det fungera.

Är det inte så att hästar egentligen vill hushålla med krafterna så mycket som möjligt. Därför att de senare ska orka fly från ev. fara.

Har läst en del här på forumet nu, trevligt forum förresten, och då sett att envishet oftast lönar sig.
Börjar hon backa när du ska sitta upp så fortsätt backa henne tills hon tröttnar, vill hon springa i cirkel be henne fortsätta. Till slut så borde hon bli så less på att behöva springa i cirkel att hon står still.

Elller kanske ställa henne mot en vägg/staket när du vill sitta upp.

Om inte du känner dig trygg hur ska så hästen våga låta dig vara ledare över den? Försök få hjälp att komma över rädslan.

Varför inte pröva att rida en annan häst ett tag?

OBS detta är bara lite funderingar

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 739
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30