Fuxanlag hos skimmel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fanatic
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fuxanlag hos skimmel

Färgerna brun fux och svart styrs av två olika gener som "kombineras" på olika sätt. Två fuxar kan inte få någonting annat än en fux (under förutsättning att de inte har albinoanlag, men det försöker vi ju avla bort, så risken är inte så stor) men två bruna hästar kan få en fux. Jag tänker inte gå in på det för långt för jag har tappat bort pappren, men kommer bara ihåg principen. Jag kommer inte ihåg alla procentsatser heller. Hur stor chans etc.

Skimmel är en egen gen, den är dominant, dvs, det räcker att en förälder är skimmel för att du ska kunna få ett skimmelföl, men någon av dem måste vara skimmel, det kvittar om farfar är skimmel, med två bruna föräldrar får du ändå ingen skimmel.

Hästar har inte albinoanlag. Har hästen blekanlag syns det, och en fux blir då isabell.
Vi försöker inte avla bort blekanlag hos häst, var fick du det ifrån?

CillaW skrev:
Hästar har inte albinoanlag. Har hästen blekanlag syns det, och en fux blir då isabell.
Vi försöker inte avla bort blekanlag hos häst, var fick du det ifrån?
Ridponnyhingsten Kingsettle Tankah var ju palomino, i england fanns hans helbror Kingsettle Mohur som var fux (liver chestnut) och han fick palominoföl med fuxston. Hur förklarar man det? (jag såg Mohur i min ungdom och kan intyga att han var fux)

Isabell (som är den svenska benämningen på palomino) är en fux med blekanlag i enkel uppsättning. OM inte minst en av föräldrarna är BEC (det som tidigare felaktigt benämnts albino, men som man nu vet är "dubbelgult, dvs har dubbla gulanlag/blekanlag) så kan det bli en fux, om ingen av föräldrarna nedärver sitt blekanlag.
Inte ett dugg konstigt egentligen! :D

poloplayer skrev:
Ridponnyhingsten Kingsettle Tankah var ju palomino, i england fanns hans helbror Kingsettle Mohur som var fux (liver chestnut) och han fick palominoföl med fuxston. Hur förklarar man det? (jag såg Mohur i min ungdom och kan intyga att han var fux)
Gränsen mellan isabell och fux kan ibland vara väldigt otydlig. Engelsmännen är dessutom inte alltid så noga med vilken färg de sätter på sina djur.
Det finns en Mountain hingst i Sverige som fick byta färg så sent som för något år sedan då det visade sig att han gett dubbelgult föl med en gulbrun mamma. Det visade sig att han var en helt annan färg en den som han var id kontorllerad till. Det är på avkommorna som man ser att hästen har gulgen ;)

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 311
Senast: AbCdE
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023