Fuskar med bakdelen i skänmkelvikning?

Nitronom

Trådstartare
Är verkligen inge bra på dressyr, men när jag ska göra skänkelvikning så har jag svårt att få med bakdelen. han korsar framdelen fint, men bakdelen bara slirar efter. någon som vet hur jag ska göra?
brukar också vika mig i midjan och hamna snett när jag ska göra skänkelvikning, någon som vet hur jag ska träna bort det :O

tack på förhand :)

Sv: Fuskar med bakdelen i skänmkelvikning?

Först och främst är det ju bra om du sitter rakt. Ha någon som tittar på dig (behöver inte vara instruktör) och som konstant säger till när du viker dig.

Sen har du antagligen inte din häst rak i skänkelvikningen och det är därför som bakdelen slirar efter. Sträck upp yttertygeln, dvs vänster tygel om du gör skänkelvikning till vänster, undan höger skänkel. Hästen ska bara vara ställd, inte böjd i skänkelvikningen.

Ofta blir det så här för att det är lättare att få hästen att faktiskt gå åt sidan om den böjs. Men försök att ha hästen rak och bara ta några steg i taget till att börja med.

Viktigt är också din blick - att den verkligen tittar dit ni är på väg och inte på hästens hals, vilket är vanligt att man gör när man blir koncentrerad. :D

Ibland kan det vara lättare (både att sitta rakt och få bra skänkelvikning) av att göra så lite som möjligt.
De hjälper jag har fått lära mig, fast dom skulle nog iofs klassas som lite udda, är att se till att hästen är avslappnad och eftergiven, därefter fixera innerhanden så den inte blir lika följsam, och ändra min tyngdpunkt utåt. Brukar fungera om hästen är i balans! :)

Du kan också använda fler halvhalter(om du inte redan har det) och lägga på mer ytterskänkel(den som blir ytteri skänkelvikningen) så att inte framdelen får smita i förväg. Fast jag har precis samma problem så borde inte komma med råd, ska läsa igenom camilla_h´s råd lite extra ordentligt jag med ist. :D

Håller med men det här tar lång tid att träna upp.

Blicken är nödvändig för att kroppen ska balansera sig rätt. Tittar man ner så viker man sig ofta eller iaf inte flyttar tyngdpunkten dit man ska.

Man kan träna upp sina hjälper genom att göra skänkelvikningar omväxlande bara för benen och bara för tyglarna.

Jag gör så att jag ser till att min häst är rak, att jag fokuserar dit jag ska och sen tänker jag nog mest "flytta åt sidan" vilket INTE gör att min häst läser mina tankar och gör det, utan det handlar om att jag då flyttar tyngdpunkten och liksom "tar med mig" hästen åt sidan.

Min häst har haft svårast med skänkelvikning undan vänster skänkel (alltså åt höger) då han gärna vikt sig. För att komma tillrätta med detta har jag istället tänkt lite sluta åt höger, dvs han är ställd i rörelseriktningen istället för MOT rörelseriktningen. Då måst han räta upp kroppen. I den ställningen har jag flyttat några steg, ridit en volt till höger med samma ställning och sen flyttat några steg igen ur volten. Idag behöver jag bara tänka sluta så håller han sig rak i skänkelvikningen.

MEN innan jag börjar träna skänkelvikning på en häst så brukar jag träna ett par saker från marken:

1. Se till att hästen faktiskt förstår hjälpen "gå åt sidan". Då jag också tränar western så tränar jag sidepass från marken genom att ställa hästen mot staketet och sedan trycka med handen mot bålen (där skänkeln sen ska ligga) jag håller kvar trycket tills att hästen går undan och då berömmer jag mycket.

2. Jag tömkör skänkelvikning innan för då kan jag se om hästen verkligen är rak och jag använder körspö/longerspö som "pethjälp" för att få hästen att gå undan som för skänkeln. Här får man automatiskt rätt hjälper - uppsträckt yttertöm och en innertöm som ger och tar.

Har man gjort detta från marken ser man själv hur hästen rör sig och man ser också hur lite hjälper som egentligen behövs. Skänkeln behövs inte alls egentligen, det går jätte bra att bara använda tyglar och säte i skänkelvikning när man kommit så långt.

/Camilla

Tack för alla tips! :bow: :bow:
Har tyvärr inte någon som kan kolla på mig och påminna mig när jag viker mig, men jag ska göra så gott jag kan :D

Då får du helt enkelt bli mer observant själv. Ha som fokus några pass att bara tänka på hur du sitter.

Jag viker mig också i sidan ibland, även om det blivit bättre och jag har fått låtsas att någon tittar på mig för då skärper man till sig lite!

/Camilla

Håller med men det här tar lång tid att träna upp.

Nja, för mig fungerade det på första försöket efter att jag lärt mig metoden :angel:
Är snarare att några viktiga grunder bör sitta först - avslappning (och eftergift), balans, och att ryttaren inte i övrigt tjatar med sina hjälper utan att hästen kan gå själv :p

När jag har ridit hyfsat skolade hästar så har jag börjat med att checka av att grunderna sitter och sen testat skänkelvikning som "kvitto" på att resten sitter :p
Men så är det kanske med många rörelser och övningar egentligen, sitter grunderna och hästen är hyfsat mjuk i kroppen så behöver man knappt lära in momentet, ju bättre grunder - desto kortare inlärningstid! :)

När jag gör skänkelvikning åt höger, alltså för vänster skänkel, vill hästen gärna släpa bakdelen efter sig. Det beror på att jag gärna går före hästen i rörelsen åt höger, sitter alltså för mycket åt höger och tappar min stadga i vänster sida.

Jag måste tänka att jag nästan hänger ned på vänstra sidan när jag gör den rörelsen, och jag måste också tänka på att stabilisera upp ryggen så den inte böjs á la banan åt höger... Det brukar oftast hjälpa om jag tänker att jag ska korta upp musklerna på höger sida och samtidigt förskjuta tyngpunkten mot vänster genom att flytta överkroppen horisontellt mot höger. Bananböjningen åt höger rätas alltså ut på det sättet.

Hmm, jag tror att det där blev lite rörigt, men jag måste verkligen hålla allt det där i huvudet för att fixa skänkelviknigarna åt höger på ett bra sätt :crazy:.

Allt som oftast är det faktiskt inte bakdelen som slirar efter, utan framdelen som går iväg. Alltså, hästen är förböjd och bogen trillar ut. Tänk dig att hästen ska ta ett större kliv med inre bak (alltså vänster bak i en skänkelvikning för vänster skänkel) och ett mindre steg med yttre fram. Sen ska den vara spikrak i hela kroppen, speciellt i halsen. Träna gärna hästen "felställd" alltså ställd I rörelseriktningen istället för ifrån, för att överdriva rakriktningen. Lycka till!

Tack för alla svar :D
pållen är inte ridbar just nu, men så fort han är igång igen så ska det göras skänkelvikningar :p

Allt som oftast är det faktiskt inte bakdelen som slirar efter, utan framdelen som går iväg. Alltså, hästen är förböjd och bogen trillar ut. Tänk dig att hästen ska ta ett större kliv med inre bak (alltså vänster bak i en skänkelvikning för vänster skänkel) och ett mindre steg med yttre fram. Sen ska den vara spikrak i hela kroppen, speciellt i halsen. Träna gärna hästen "felställd" alltså ställd I rörelseriktningen istället för ifrån, för att överdriva rakriktningen. Lycka till!

Gillar dina tips :idea: -lampan.
Men är inte "framdelen som går iväg" ett annat sätt att beskriva fenomenet "bakdelen släpar efter". Precis samma sak händer ju...

Det hjälper inte att försöka att putta med rumpan mer, utan man bromsar upp bogen o tar med hela hästen åt sidan istället.

Nej, men det gäller ju att sitta rätt innan man öht börjar göra skänkelvikning... Sedan vet jag inte om jag bromsar upp bogen när och om jag korrigerar, jag tror jag snarare att jag gör som PoC, får framdelen att ta mindre steg och bakdelen att ta längre. Fast jag gillar mer att avbryta helt än korrigera i själva rörelsen.

du har fått flera bra tips :idea:

en grej som jag tycker är bra för att få koll på yttersidan är att rida skänkelvikningen i "trappsteg" - flytta några steg, rid rakt fram, flytta några steg igen osv
(och med rakt fram menas rakt fram mot kortsidan om man rider på ex en diagonal)

Låter som du nu menar sk. vikning i skritt:confused:

Nej, det fungerar bäst i trav faktiskt. I skritten känns det lite svårare för hästen att hålla koll på benen med den metoden, större risk att man behöver ta till andra hjälper.
Men principen är densamma, minsta möjliga antal hjälper, så blir det också lättare att hålla koll på sitsen. Vilka hjälper man anser är lättast kan säkert variera, men principen är densamma.

Anledningen till hjälperna (fixera innerhand, styr med tyngdpunkt) är att handen styr bogens väg genom att hindra fel väg, tyngdpunkten ser till att hela hästen följer med, inte bara bogen. I skritten är det troligen lättare att förböja hästen med den metoden än i trav där takten gynnar.

Men jag får en känsla av din beskrivning att den gärna faller åt sidan.
När man visar detta på tävling måste den även gripa tag framåt o inte minska på takt o tempo- därav drivning med ytterskänkeln.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 021
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar