smedsussie

Trådstartare
Sambon och jag håller på att renovera därhemma och funderar över vad vi ska ha för golv i köket. Vi har kommit så långt att vi är överens om att lägga ett massivt trägolv där. Men nu är frågan vad för träslag som funkar bäst i ett kök.

Vi har frågat på brädgård och blev tipsade om ett furugolv. Men när sambon var där för att beställa så fick han rådet av en annan på samma brädgård att inte ta furu då det inte är så hållbart (för mjukt träslag).

Så nu är frågan funkar furu i ett kök eller inte?

Det beror på, har ni hundar,barn? Om ja,välj inte furu,det är som dom säger för mjukt minsta lilla rivstart av hunden o klorna har ispat hela golvet,eller barn som kör med leksaker över golvet.
Titta på björk.

Vi har vitlaserat furugolv i vardagsrummet. Värdelöst! Tappar du en bok tex, blir det ett jack. Har märken efter bord och allt möjligt i det.
Ta inte furu!

Vi har ingen hund och inga barn, däremot katter. Har furugolv i hallen och finrummet, därav frågan om det skulle kunna funka i kök också.

Björk låter som något vi skulle kunna kika på. Har även kollat lite på ek, men det var inte riktigt i vår prisklass...

En liten liten varning bara.

I ett kök tappar man saker som är blöta. Sylt, mjölk, kaffe, vatten.

Om träet torkar det allra allra minsta blir det springor. Vätska letar sig in där och blåbärsproviva är inte vackert i kombo med ett vitlaserat trägolv - som ett exempel.....

Så se till att lägga det omsorgsfullt och snåla inte på kvaliteten. :)

Jag valde Furu när jag renoverade för sju år sen, är singel utan barn och djur men det ser verkligen slitet ut ändå... Skulle inte göra om det.

Vi har även tittat på ett klickgolv i vinyl, det enda som jag tyckte hade träkänsla. Det kanske kan vara något?
Misstar jag mig inte så hör vinyl till de plaster som innehåller kemikalier som emitteras till inomhusluften och som väl inte är så nyttiga att andas in. Ett vinylgolv går nog inte heller att underhålla.

Jag sitter själv i samma sits att jag ska välja golv till köket så småningom och det är inte helt lätt. Linoleum är väl det som kommer närmast i fråga om hur lätt det är att städa, för det är en viktig detalj för mig. En annan aspekt är miljövänlighet. Dessvärre är det långt ifrån så snyggt som ett trägolv. (I dagsläget har jag plastgolv och det ska ut.)

Ett trägolv som pallar att man spiller på det och är tåligt för slitage och smuts vore nog drömmen. Finns sådana?

Vi har ett mattlackat ekgolv (parkett). Håller sug bra trots både barn och stor hund. Repor precis vid altandörren då hunden rivstartar dör men det hår ju att slipa bort sedan. Oftast ligger det en dörrmatta där så då syns ingenting.

Vi har vanligt klickgolv i köket i träimitation (valnöt kanske?). Billig variant, blivit några slitningar i några fogar men det ser galet mycket bättre ut än furugolvet. Ljusårs skillnad mellan dem.

Ett målat furugolv är ganska tåligt.

2012-07-02-16.29.33.jpg

Ett målat furugolv är ganska tåligt.

2012-07-02-16.29.33.jpg
Jag har trägolv i köket. Övriga golv är i plastmatta.

I köket är det ett elände när jag spiller. (ja, jag spiller. det händer allt emellanåt i ett kök) välte ett mjälkglas och det tog ett tag av torkande och pillande innan jag tyckte att det rent från mjölk i springorna. Spillde sky vid spisen. samma där. Det tog en stund att få bort skyn ur springorna.

Aldrig i livet att jag själv skulle lägga plankor i ett kök.

Jag har trägolv i köket. Övriga golv är i plastmatta.

I köket är det ett elände när jag spiller. (ja, jag spiller. det händer allt emellanåt i ett kök) välte ett mjälkglas och det tog ett tag av torkande och pillande innan jag tyckte att det rent från mjölk i springorna. Spillde sky vid spisen. samma där. Det tog en stund att få bort skyn ur springorna.
Håller med i ovan, målade furu- och grangolv var det vanligaste förr i kök men när golvmattorna kom sågs det som en stor förbättring ur skötselsynpunkt.

La furugolv och hårdvaxoljade det i förra lgh. Det blev himla snyggt (mörkbrunt mot grå-vita väggar) men det blev lätt repor i det. Trist när man kämpar så med ett golv. För mjukt helt enkelt.
I huset la vi ekparkett, mycket bättre!

Linoleum är väl det som kommer närmast i fråga om hur lätt det är att städa, för det är en viktig detalj för mig. En annan aspekt är miljövänlighet. Dessvärre är det långt ifrån så snyggt som ett trägolv. (I dagsläget har jag plastgolv och det ska ut.)

Ett trägolv som pallar att man spiller på det och är tåligt för slitage och smuts vore nog drömmen. Finns sådana?
Fast linoleum, förekommer det i praktiken i golvmattor idag?
Nu har jag stengolv i köket, men annars hade jag nog tittat på någon variant av "klickbart" parkettgolv. Har haft furuplank i många år tidigare, och instämmer i att springorna är ett elände när det gäller städning och hygien.

Fast linoleum, förekommer det i praktiken i golvmattor idag?
Nu har jag stengolv i köket, men annars hade jag nog tittat på någon variant av "klickbart" parkettgolv. Har haft furuplank i många år tidigare, och instämmer i att springorna är ett elände när det gäller städning och hygien.

Svaret är en googling bort. Det finns massor och materialet ökar i popularitet.

Men mest säljs det väl i bitar som sätts ihop, ungefär som ett klickgolv. Hela sjok över golven är jag lite osäker på om det är vanligt. Det lär inte vara något för hemmafixaren att lägga.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 750
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka