Sv: funktion

"Guppen" som blir av att bettet är tvinnat skaver/sågar lite mot lanerna när man tar i tyglarna, speciellt i sidled, vilket kan få hästen att ge efter för det och inte ligga på.

Nu var ju det här bettet ganska mjukt tvinnat ändå -om än ganska tunt. Det finns bett som är som vridet fyrkantsjärn i mundelarna... :crazy:

Bett ska ha släta mundelar, inga vassa kanter, rullar, mönster eller ringar mot lanerna!

Av ren nyfikenhet, varför är rullar inte bra? Ett av de betten jag använder till djuret är ett rullbett och det är ett av de som han verkar uppskatta mest.

Har hästen inget emot det är det väl inget problem att använda det, men tittar man på ett bett med rullar på mundelarna så har rullarna ofta vassa kanter, och mundelarna är spikraka och följer inte munnens form så bra.

Inget jag väljer att lägga i en hästmun i första taget, alltså.

Men har man provat en massa bett som inte funkar så kommer man ju såklart in på "specialbetten" så småningom, och vissa hästar tänker ju inte som oss människor. ;)

Jag har försökt att klämma min egen tunga i bettet (när det var nytt givetvis :p) men misslyckades så har använt det med gott samvete. Men kanske att man skulle ta ett snack med tandis nästa vecka när han kollar några andra hästar och ser vad han tycker.

Ponnyn är på inget vis svår att hitta bett till egentligen, han går med vad skrot som helst i utrustningsväg utan att protestera så man får känna efter ganska noga. Rider honom på två andra bett och hackamore förutom rullbettet så det är ingen sista utväg på något vis så sett.

gäller det även det här bettet?
img_0378_68991278.jpg

Pessoas magic system. Är rakt bett med koppar rullar så mkt som det är böjt är max sen tar det slut dom kullorna rullar, det sägs att hästen tuggar mer på bettet med kopparn och att det "rör" sig i munnen på dom.

Så det är typ som att rida på ett rakt bett som är lite mer böjt men ytterst lite som du ser :)

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: phie
·
Utrustning Hej! Jag undrar om någon vet vad de här grejorna på tyglarna heter och har de någon funktion? Eller är det någon slags prydnad?🤔 Har...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama