Sv: Funkar det?
Jag har ingen nordsvensk men en vanlig travare som jag rider.
Är dte intressant så kan jag berätta.
Jag köpte honom i augusti förra året. Då var han totalt omedeveten om att han hade ett höger bakben, kunde inte gå rakt fram under ryttar eoch om man försökte "sitta" till på honom så tvärvägrade han att gå alternativt slog mot skänkeln.
Han vägrade bo i vänster tygel, levde för att hänga i höger.
sista loppet han gick nån veka innan jag köpte honom så hade kusken fått ta bägge händerna i högertömmen för att hindra honom att ramla in på innerplan.....
Jag ser bara fördelar med att rida. Ju mer kroppsmedveten man gör en häst ju mindre träning behöver den konstigt nog. Konditionen förbättras markant även av skrittarbete, för ju fler delar av sin kropp hästen använder ju effektivare blir den. Ju mindre man behöver träna en häst ju mindre sliter man på den (menar travträning).
Jag jobbar mkt på böjningen, det är ett återkommande dilema hos oss. Skolorna började vi med efter ca 8 månader, så långt tid tog det att få honom någorlunda balanserad.....
Övningen som han just nu har mest nytta av är förvänd sluta på volt i bägge varven.
Han har ett problem som gör att när man travtränar honom så efter man kört så förlorar han kontakten med sina bakben, kan inte flytat dem utan att nästan ramla.
Jag måste därför feldenkraissbehandla honom efter varje körning, typ var 14 dag eller så är max vad han tåler av travträning.
När han förlorar bakbenen så blri han självklart både tokig och het.
Ju mindre tokig och het han är desto bättre mår han och förvänd sluta är suveränt verkar det som, det tog mig kanske 5 minuter att koppla ihop fram och bak igen bara mot 60 minuter annars.
Bra att börja med övning är att rida 4kantsvolter, utåtställd på rakan, inåtställd i svängen.
Min har börjat starta nu och han går nya rekord och rör sig sem en gud.Eftersom han får gå för vagn så himla sällan så är det ju så otroligt kul när man väl får göra det så när man ser honom på tävlingsbanan så ser han ut som en studsboll, en leende studsboll :-). Livet leker. Och en häst sm älskar sitt jobb presterar otroligt mkt bättre än en likgiltig.
Första halvåret gick han mest i hagen och skrittade under ryttare och i tryckvagn, typ 2 gånger i veckan. Sen gick han intervaller en gång i veckan och dressyrades en gång i veckan(alltid i skritt).
Sen lade jag in simning en gång i veckan och sista två månaderan gick han 4 snabbjobb för sulky och sen startade vi honom.
Snacka om att han är fräsh om man jämför med hur travare normalt tränas.
Jag har även varait noga med att låta kolla honom regelbundet, ca 1 gång i måanden gås han igenom av nån form av alternativbehandlare, en gång i veckan-var 14 dag får han laser.
Jag stretchar honom efter han gått fort, ger honom healing, o.s.v.