Funkar 2 okastrerade hanar ihop??

N

Novalux

Hej!

Jag äger en 3 årig okastrerad alaska husky kille. Och jag har nu flyttat in hos en kompis.
Min kompis har en 4 årig rottis/doberman kille, okastrerad. Och det jag undrar är ifall man kan ha 2 okastrerade hundar under samma tak? (Obs! Min kille är just nu hos min syster tills jag har bestämt mig för att göra)

Huskyn är en väldigt känslig och underlägsen pojke.. Väldigt glad och energisk, älskar att leka med andra hundar (han har bara träffat kastrater innan vad jag vet).

Rottis korsningen är därimot en väldigt dominant hund, väldigt snäll mot människor osv men har lite svårt med andra hundar, han är just nu bort rest på familjens (inte min) sommarställe i norrland och har fått höra att han har klarat av att leka med en hund där så han är¨på förbättringsvägen antar jag.

Jag vill hemskt gärna att de här 2 ska kunna bli kompisar dels för att båda får någon att leka med och om det inte funkar måste jag göra mig av med min pojke:(
Det som oroar mig är att det ska bli en ruskusgt bråk mellan dom, men det kanske funkar eftersom huskyn redan är så pass underlägsen? Bör man prova att hundrarna får träffas och hur isådanafall ska deras första möte gå till?

Väldigt tacksam för svar!:)

/ Lina, Casper(husky), Charlie(rottis/doberman)

Sv: Funkar 2 okastrerade hanar ihop??

Bör man prova att hundrarna får träffas och hur isådanafall ska deras första möte gå till?

Ja det tycker jag att du borde göra innan du bestämmer dig för något. Låt dem träffas under så normala förhållanden som möjligt, utan att själv ingripa överhuvudtaget. Kanske ute in en park, eller nån inhägnad hage. Om den dominanta hunden är väldigt mån om sitt territorium kanske de kan träffas på allmän mark. Låt det ta sin tid. Och om de inte funkar ihop när de träffas första gången kan det kanske hjälpa att byta miljö. (Funkade för min hund, inne lät han inte kompisens hund komma nära, men sen gick vi ut och de busade som om de var gamla vänner. Sen när vi kom in igen var de fortfarande polare.).
Hoppas allt ordnar sig!:)

Ta en koppelpromenad tillsammans där hundarna får röra sig bredvid varandra och på så vis spana in varandra på ett ickeprovocerande sätt först. Går man bara ut med två hundar och släpper dem eller ännu värre släpper fram dem kopplade till varandra är risken större för tjafs.
Och jag tycker absolut att du måste vara beredd att ingripa och styra upp det hela om de börjar mucka. Det är hundarnas ägare som styr umgänget, inte hundarna själva. Känner ni er osäkra så ta hjälp av instruktör eller annan kunnig hundmänniska som kan läsa hundspråk.

Lite OT men var inte det här något du funderade på att ta reda på INNAN du flyttade in om nu konsekvensen är att göra sig av med hunden om det inte funkar...?

Jag har mött flertalet okastrerade hanar som bott ihop med andra okastrerade hanar och det har gått utmärkt. Jag vet också om att det inte alltid går.

Det bästa ni kan göra är att prova.
Ta och gå en promenad med båda hundarna på neutral mark. Håll dem kopplade, de behöver inte ens hälsa på varandra om de inte är helt lugna båda två. Gå några sådana promenader. När båda är lugna kan ni prova släppa dem i någon rastgård eller liknande som fortfarande är neutral mark.
Fungerar det bra så kan ni ju prova att gå hem. Se till att gå hem med båda samtidigt, så att det inte blir att den ena kommer hem till den andra.

Vill också påpeka att det ibland kan gå att fungera även om hundarna inte kommer överens första gången de ses. Mina två hundar är visserligen mor och dotter, men dottern var ifrån sin mor ca två månader. (Från 9 veckors ålder tills hon var 4-5 månader)

När de fick mötas igen blev unga dåren skitglad, mamma hund blev skitsur. Hon ville inte alls vara med om någon klängig valp igen och har dessutom sedan innan svårt för andra hundar. Vi gick just såna där små promenader. Minst en varje dag, ibland två. Först när valpis var lugn fick hon gå fram till sin mor. Efter en knapp vecka kunde jag gå med dem ihop direkt utan att hålla dem åtskiljda i början. De har sedan fått bo ihop igen och det fungerar idag utan problem. När unga dåren var valp så var det flera som var övertygade om att jag aldrig skulle kunna ha dem båda. Det gick fint. Bara man var lugn och hade tålamod, samt såg till att båda uppförde sig.

(Hm.. jag skriver visst långsamt såhär på morgonen, med tanke på att två pers hann skriva nästan samma sak som mig innan jag fick mitt postat :p)

Lite OT men var inte det här något du funderade på att ta reda på INNAN du flyttade in om nu konsekvensen är att göra sig av med hunden om det inte funkar...?

Tack för ditt svar, har oxå funderat på om det inte är bäst att ta en promenad med dom först, det är bara de att min kompis och hennes familj inte har världens största koll på sin hund..

Och den här situationen kom upp genom att jag igentligen skulle flyttat till en egen bostad men jag har min häst upstallad hos den här familjen och de ska nu flytta vidare till en ny gård och då kommer jag flytta med dom.
Och casper var tidigare min systers hund (inte uppfödare) och hon hade planer på att sälja honom för drygt ett år sedan för att hon har en 9 månaders bebis och de har planer på ett syskon, och då kände hon att det inte skulle bli så mycket tid med casper, och då sa jag att jag kunde ta honom eftersom jag (då) skulle flyttat till eget:9

Det är lite komplicerat men min syster kan inte ha honom och hon lyckas inte att få honom såld och har då sagt att han kommer avlivas så det är därför jag är i den här situationen, vilket inte gör något för jag älskar casper och har alltid gjort det! :)

Tack alla andra för era tips och idéer!:bow:

Börja med att låta hundarna träffas och lära känna varandra på "neutral mark" och under kontrollerade former. Koppelpromenader tillsammans som andra föreslagit tex.

Sen tror jag mycket hänger på hur ni hanterar dem. Minimera konkurensen dem emellan i hemmet genom att ha tydliga regler och var konsekventa.

Jag hade en mycket dominant hanhund när jag skaffade min valp, och det gick bra. Det gällde att alltid bekräfta för båda hundarna att de fick sin del av matte och sin mat/leksak/träning ifred utan att behöva konkurrera.

Min nuvarande hane(uppväxta valpen) skulle absolut älska att få en killkompis att röja med, men det är ju så individuellt.
Min tiks pappa får mördarblick så fort han ser en annan hane på sin gårdsplan... Där fungerar det endast för att hunden har så bra relation med sina människor.

*kl*

Så länge den hanhunden som kommer in i hushållet är yngre så brukar de gå.

Försökte ta en äldre hane av sällskapsras, men han var hysteriskt arg på våran schäferkorsning (hane, 2 år) - och då våran 2 åring ser våran lägenhet som sitt "revir" så gick de inte att lösa. Har haft andra hanhundar på besök/passat, men alla dessa har varit yngre än vår och då har de alltid fungerat prickfritt då det varit mer naturligt. Äldre går före yngre. Så då har det funkat.

Självklart kan två okastrerade hanar funka ihop, men det är inte självklart att två okastrerade hanar funkar ihop. ;)

Men om de nu inte skulle funka, måste hundarna umgås en massa?

Jag har delat lägenhet med en kompis som har en väldigt aggressiv okastrerad hane under tiden jag hade en stor okastrerad hane. Det funkade hur fint som helst.

Vi hade hundarna helt enkelt alltid hundarna på våra respektive rum när vi inte var där. Om vi var hemma kunde de få vara tillsammans med oss, men då var det mest "du ligger i det hörnet och du ligger i det hörnet" typ, nolltolerans på runtfjantande (min hund) och gruff (hennes hund). De lärde sig rätt snabbt att de skulle ignorera varandra och det var inga problem, även att ta ut alla hundarna (min kompis hade även en tik) på promenad själv funkade jättebra.

Men det beror ju lite på hur boendesituationen ser ut också, samt hur jobbigt man tycker det är att alltid behöva tänka på det.

Aha då är jag med. Ja ibland får man helt enkelt göra det bästa av en icke-optimal situation. :) Hoppas de ska komma överens, berätta gärna hur det går.

Jag har bara haft hanhundar och jag har haft flera samtidigt. Det har inte varit några bekymmer... förutom med en omplacering - okänd rasblandning - som inte var riktigt som den skulle och jag till slut fick ta bort pga av aggressivitet mot mig.

Jag kanske är väldigt blond men nog har jag hellre två hanar samtidigt, än en hane och en tik. Eller två tikar.

Självklart måste man introducera dem för varann på ett vettigt sätt. Men det är väl rätt självklart?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 678
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Hej alla! Jag har börjat få problem med min hund, det är litet men jag vill lösa det innan det blir stort. Han är en treårig okastrerad...
Svar
16
· Visningar
4 083
Senast: Ace
·
Övr. Hund Jag har en dvärgpinscher hane på 2 år. han är en väldigt lätt och trevlig individ att ha o göra med. Funkar tillsammans med de flesta...
Svar
3
· Visningar
1 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka