Fungerar inte på dressyr tävling.

diddl

Trådstartare
Hästen i frågan har problem att passera läktaren utan att kasta sig och har problem med hörnen han är räd elle olydnad. Jag tror att han är räd :confused:
Jag vil hjälpa honom framåt.
han har varit räd för mycket och har mycke flyckt betende.
Har börjat med hoppning och där fungerar han bra törs hoppa alla slags hinder typer nu med blandad försusning. Han vågar ;)
Provade på teränghinder han var inte räd för något han var så avlapnan och lugn.

Problemet värkar vara i skälva ridhuset och läktaren.

Hur ska jag gå vidare :confused:

Sv: Fungerar inte på dressyr tävling.

Först några frågor:
* Är det bara vid dressyrtävling eller också i övrigt när du rider i ridhuset?
* Hur många gånger har du tävla honom/ridit i ridhuset?

En häst med låg flykttröskel är rädd för mycket och man får vara envis, jobba mycket med utsäckning/vänjning och aldrig bli arg och irriterad utan ta varje grej när den kommer med stort tålamod.

Problemet är att även om man tränat mycket hemma och t.o.m. tränat vid tävlingsliknanden förhållanden (dragit fram dressyrstaketet och bett kompisarna stå på läktaren, tex) så blir det vid tävling en faktor till - din egen och de närmaste ekipagens nervositet. Den ligger antagligen för hästarna som en tjock, kemisk dimma på en tävling (speciellt dressyr som är en bedömningssport) och en i vanliga fall osäker häst är då säker på att den ska dö för alla är ju så spända...

Därför blir det nog så att hörnen och läktaren ser ut som hotfulla områden och din häst blir helt enkelt rädd.

Lösningen är att tävla ofta, ofta! Och sätt dina förväntningar på rätt nivå första gångerna, dvs första 2-3 tävlingarna är målet att han ska vara lugn och inte skygga. Skit i placeringar och poäng, skit t.o.m. i tex galopp om han inte kan ta det lugnt i traven. Vitsen är att fixa det mentala först så får du ta det dressyrmässiga sen.

Och var inte hård mot dig själv, det gör inget om han skyggar någon gång om han är en häst som har utpräglat flyktbeteende. Var glad för det som går bra istället och bygg vidare på det. Det låter ju som en positiv häst som tycker om när det är riktigt roligt (terränghoppning!) så han kommer nog att bli bra bara du har tålamod och ger honom tid.

Lycka till!

/Camilla

Först några frågor:
* Är det bara vid dressyrtävling eller också i övrigt när du rider i ridhuset?

* Hur många gånger har du tävla honom/ridit i ridhuset?

Han har blivit mycke bätre att att rida i ridhus jag rider honom hella vintrana i ridhus så han borde vara van.Men då är det inte mycke folk på läknarna.Jag drar fram dressyrstaketet ber väner vara på läktaren ingen för bättring suck.

Han är tävlad i ridus ca 2 år och det blir bara värre och värre :confused: :confused:

Man vill ju komma igenom ett vanligt L:c program uttan han kastasig 3m in från läktaren. :crazy: :crazy:

Hur är hästen rent allmänt? I ovan miljö, vid ovanliga händelser osv?

Min uppfattning är, att trygga hästar inte bekymrar sig stort för något, medan dom med dåligt självförtroende är rädda för det mesta.

Kanske du skulle koppla bort tävlingsfixeringen ett tag och istället bygga självförtroende? Det finns ju egentligen ingen direkt orsak till, att hästen ska vara rädd för en läktare t ex.

Går det att ta in hästen på läktaren?

LIA

Hur är hästen rent allmänt? I ovan miljö, vid ovanliga händelser osv?

Är han på träning i nya ridhus är han kol.Gör inga kast eller kostigheter vid läktaren.

Han skötter sig kanon vid framridningen innan tävlingen.

Han har haft mycke flygt betende vi konstiga händelser och han mycke bättre. Nu är det nästan inga problem vid utte ridningar.
Men det stora problemet kvar står som jag undrar om någon har tips om hur jag ska gå vidare med mäniskor som rör sig på läktare och en dommare

Men är det inte märkligt, jag har en vän, vars häst är ett spektakel till vardags.
Han skyggar för samma stenar, postlådor o lador - varje dag.
Min pålle är den trygga på hemmaplan, han låter timmerbilar dundra förbi sig o har aldrig sett spöken.

Men i tävlingssammanhang - är rollerna ombytta! Vi red tillsammans på hästrallyt (en form av distanstävling med olika tävlingsmoment, presseningar, lydnad mm).
Den som fick full pott på i stort sett allt var de! Han bara stegade på, fast besluten att
fixa allt! Den som var fjantig var min - fladdrande plastband o vattenpölar var plötsligt livsfarligt! Den som hjälpte oss över en del hinder var kompisens häst. Han gick först, vände sig om o gnäggade till min häst som då vågade gå!?

Vore märkligt om det vore så, att dom inte hade något på ryggen. :devil:

Diddl: Hur är det med läktaren? Kan man ta in hästen där?

LIA

Hur är det med läktaren? Kan man ta in hästen där?

Det går inte att ta in hästen på läktaren.

Jag funderar på, det är att han är rädd för hastiga rörelser och är räd om huvudet.
Det är ju så att huvudet kommer ju i höjd med läktaren och hörnen kommer snappt på.Fast han vet om det blir han troligen räd en då.
Jag får fundera på hur jag ska gå till väga med det. ;)

Du skriver:

"Jag drar fram dressyrstaketet ber väner vara på läktaren ingen för bättring suck"

Men blir det bättre just då? Alltså hur reagerar han när ni gör så och vad gör du då?

/Camilla

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
U
Ridning Hejhej, nu ska jag försöka beskriva det här på bästa möjliga sätt. Jag har haft min d-ponny sedan september, och vi har fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 723
Senast: Adorno
·
R
Hoppning hejsan. allt är en lång historia, men får lov att göar den så kort som möjligt. jag fick hem min häst i september förra året, då var...
Svar
12
· Visningar
1 452
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV