Fungerar det bra att ha föl på lösdrift?

Cornelia

Trådstartare
Vi bygger lösdrift, och för första gången funderar jag på att låta årets två föl gå där med sina mammor och de andra stona.

Tidigare har vi haft en mindre lösdrift där unghästar har gått, och det har fungerat super. Men nu tänkte vi prova även med fölen!

Nu undrar jag vad man bör tänka extra på. Det kommer att bli en ganska stor yta, grus med halm på som botten, fri tillgång på foderhalm och hö och thermobar att dricka ur.

I ryggmärgen har jag devisen om att föl ska kunna ligga torrt och varmt, och det som oroar mig är tanken på att stona kanske tycker att det är ok att vara utanför lösdriften även om det regnar och att fölen då väljer att ligga blött och kallt .... :crazy:

Så jag vill veta lite om vad ni har för erfarenheter av föl på lösdrift och om det finns något att ta med i beräkningen utöver det man vanligtvis tänker på när det gäller lösdrift!:)

Sv: Fungerar det bra att ha föl på lösdrift?

Om fölen är födda under våren/sommaren torde de vara så pass självständiga vid det här laget att de kan ligga inne i ligghallen medan mammorna står utanför. Perioden då fölen är som häftplåster vid sina mammor är relativt kort, även om de såklart blir oroliga om mamma försvinner iväg för långt.

Nu vet jag ju inte ras med mera på fölen. Men för mig är det mer oroande att du tänker fodra med halm än att de går på lösdrift. Jag har haft föl på lösdrift men de har då fått fri tillgång på bra ensilage och lusern. Det har dom klarat sig bra på utan att frysa.

Ja, jag måste tänka på stona också, de ska helst inte äta ihjäl sig ... Jag kommer att göra som jag alltid har gjort, tar in alla hästar på dagen i boxar i stallet och ger kraftfoder till dem som behöver det. Dvs hel havre, groov 90 och luzern till föl och unghästar. Det var inte fodret min fråga gällde, efter 20 år med hästuppfödning har jag rätt god koll på det ...

Dessutom har jag helt gått ifrån att utfodra med hösilage eftersom jag är orolig för hur hästars matsmältning och hela metabolism påverkas av det. En av anledningarna till att så många hästar idag får välfärdssjukdomar?

Men det var som sagt inte det frågan gällde ...

Tror inte det är hösilaget i sig som gör att hästar får "välfärdssjukdomar" utan att de helt enkelt får hösilage med för höga värden i kombination med för stor mängd och ofta även kraftfoder ovanpå det, kraftfoder som i många fall är totalt överflödig om man ser till värdena på grovfodret i förhållande till hästens behov.

Fölen är alltså födda i våras/sommras? Jag ser inga problem varför det inte skulle fungera, när jag jobbade med travhästar som delade vi sto/föl under hösten och sedan gick fölungarna på lösdrift med en "farbror" och stona gick på en lösdrift för sig eller stod på box under nätterna.

Sen beror det ju på vad man har för raser när det gäller utfodring, våra travare hade fri tillgång på halm och hösilage, och bands upp en gång per dag för individuell kraftfoder utfodring.

Växande unghästar behöver en helt annan foderstat än vuxna kusar. Kan man försäkra sig om att unghästarna kan få i sig det foder som krävs och kan vila i fred så kan nog en gemensam lösdrift funka.

Mitt föl går på lösdrift, det funkar utmärkt. Han har redan satt björnpäls, de har fri tillgång på ensilage och torr ligghall. Fölen är redan ganska självständiga (trots att 3 av 4 är födda i juli), men väljer ofta att ligga i gräsen, fast nu är det ju inte särskilt kallt.

Mitt sto med föl går på lösdrift och det går kanon!

Hästarna står mer inne än nånsin förr :angel:

Tror de går in just för lillans skull, de vet att hon behöver det. Imorse t.ex. stod mamma o ena vallacken inne trots oväder o lillan låg o sov. Resten av flocken syntes inte till i mörkret så de stod nog mitt ute på nån av markerna o kurade. Det är framförallt när det är dåligt väder som mamma o fölis går in, är det fint väder så sover hon lika gärna ute i gräset vad det verkar.

Mitt sto valde dessutom själv att föla inne vilket kändes hur bra som helst! Klok mamma! Det är tydligen ganska ovanligt bland lösdriftsislandshästar, de brukar välja en plats längst bort i hagen. Hon vaktade ligghallen som en kobra de två första dagarna o vägrade gå ut. Sen kom de ut o gick då själva några dagar, de gick in på natten själva. Sen släppte jag in den snällaste vallacken o han blev adopterad plastpappa. När jag släppte ihop med flocken efter två veckor blev det kalabalik, tog isär dom igen. Efter en månad gick det hur smidigt som helst med ihopsläppet.

bgkfolis.jpg

wpid-imag2251.jpg

folkanagru.jpg

(Fölbilder kan man väl aldrig se för mkt av va?)

En annan mkt lustig sak som hände i min flock iom fölet är att alla plötsligt blev så himla bra kompisar! Att de tränger sig in 4 vuxna o ett föl i lilla ligghallen på 15kvm är ingen ovanlighet(= packade som sillar i burk, de har en ligghall intill på 30kvm). Det är precis som om de blev mkt tajtare nu när alla måste hjälpas åt att se till att fölis blir passad. Fölis får oxå äta i allas hö-högar, o det var iaf tre av hästarna som aldrig skulle komma på tanken att dela med sig innan!

Det jag ser som stor fördel med lösdrift är ju att fölis får själv lära sig hur man söker skydd. Iom att hon alltid går med samma hästar -dag som natt så lär hon oxå språket väl och slipper stöket i flocken som blir varje morgon vid ett utsläpp.

Ja, jag måste tänka på stona också, de ska helst inte äta ihjäl sig ... Jag kommer att göra som jag alltid har gjort, tar in alla hästar på dagen i boxar i stallet och ger kraftfoder till dem som behöver det. Dvs hel havre, groov 90 och luzern till föl och unghästar. Det var inte fodret min fråga gällde, efter 20 år med hästuppfödning har jag rätt god koll på det ...
Det blir svårt om du ska tänka på de ej digivande stona i första hand.
Fölen o dess mammor behöver troligen fri tillgång på hö o kanske tillskott om det är stora hästar du utgår ifrån.

Gissa varför man uppfann "creepfeeding";)

Mitt sto gjorde samma sak, gick in i sin ligghall och fölade (hon gick iofs själv, men med kompis i hagen bredvid) och fölis fick knappt ens titta ut de första dagarna.

Nä, lösdrift åt folket(hästarna) ;)

Det var inte fodret min fråga gällde, efter 20 år med hästuppfödning har jag rätt god koll på det ...
Inget illa menat, men det känns ju inte som att du har god koll på foder ifall du tänkte ge föl foderhalm och hö.

Föl och unghästar, och även dräktiga ston, behöver grovfoder av bra värden och gärna fri tillgång på det fodret. Föl och unghästar ska man inte begränsa grovfodret för ifall de inte är extremt lättfödda.

Jag vet en som lade ut lite halmhögar ute i hagen om det var perioder när det var blött och kallt och fölen inte gick in i lösdriften på eget bevåg. Då hade de nästan alltid en trevlig, åtminstonde lite torrare pats att vila på om inte mamman ville gå in.

Tror knappt att du har läst vad jag har skrivit om utfodringen i mina inlägg i den här tråden ...

Jättebra att höra att det funkar så! Det är just så jag hoppas att det blir!

Har redan märkt att årets flock är tightare sedan årets föl föddes, trots att de inte går på lösdriften ännu utan tas in i stallet som vanligt (om inte vädret tillåter att de är ute på natten också).

Jättebra ide som någon skrev att lägga ut halm i hagen på strategiska ställen, så att fölen kan vila där. Om de nu gör det ...:)

Och för att klargöra angående fodret ytterligare en gång:

Jag har alltid, även med lösdriftshästar, tagit in alla i stallet varje dag för att ge individuell kraftfoderutfodring, FÖRUTOM att de har fri tillgång till hö. Och halm. Dock inte hösilage.

Jag har också ett föl på lösdrift i år. Fem hästar i hagen dagtid, två på stall och tre ink föl ute på natten. Hon är född ganska sent men har jättefin tjock päls och de trivs superbra!
Flocken bestämde själva vilka som skulle gå in nattetid, jag hade lite andra planer men de fick inte godkänt :D
Att ha fölet ute hade jag dock planerat från början, och det går hur bra som helst. I morse när jag kom för att ge frukost och släppa ut de två boxhästarna låg hon och sov i lösdriften med mamma och plastpappa vaktande...:love:
Hon ligger ofta själv och sover därinne dagtid med de andra ute i hagen, så det skulle jag inte oroa mig för om jag var du.

Låter positivt, det är just så jag hoppas att det kommer att fungera! Förhoppningsvis är bygget färdigt till helgen, och då får vi se hur det funkar. Kul att dina hästar bestämde själva vilka som skulle bo inne respektive ute!:laugh:

Nu var ju i och för sig min åring i vintras men hon lämnade gladeligen flocken och gick in i ligghallen o sov. Ibland så fick man till och med väcka henne när det var dags för dem att gå in. (har ligghall i vinterhagen även fast de går in på natten).

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 289
Senast: Korven
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 691
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 346
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 617
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka