Fundersam över selar... Vilken ska man välja?

H

hopp_o_galopp

Jag vill ha den sele som gör minst skada på en häst. En bröstsele (giggsele, finsele - kärt barn har många namn) är ju bra då den inte belastar ryggen - men det blir så så mkt tryck över bringa och bog/ev. bogspetsens övre kant...

En loksele eller collersele får ju ett annat dragläge, som verkar bättre. Men ligger ju likväl an mot bogbladet, eller? På lokselar är ju inte draglinorna separata utan sitter först fast i däckeln (om jag inte ser helt fel) och då blir det ju tryck på ryggen?? Men på coller är det inte det... väl?

Jag blir galen... :crazy: Finns det någon utrustning som vi slänger på våra stackars hästar som inte gör skada... Knappt! Men vilket ska man välja om man vill göra minst skada då? Finns det inget mellanting mellan lok/coller och bröstsele? Fransk brösta kanske?? :idea: Eller är ett bra collersele det absolut bästa? Så dyrt bara...

Tacksam för hjälp - Tania som blivit helt förstörd av höstens föreläsningar av diverse veterinärer, hästtandläkare, sadelutprovare, beteendeexperter osv. på sin utbildning och nu tycker allt hon gör med sina hästar är djurplågeri... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fundersam över selar... Vilken ska man välja?

Kan tyvärr inte trösta dig nämvärt!
En bra sele är en sele som passar hästen i storlek och är av modell med lös brösta, däckel som håller upp skackeln + draglinor och baksele. Finns i många varianter i bättre och sämre utförande. Kan ju säga som din fråga om franska coller att dessa är mycket svåra och passa in. I min värd så tycker jag att bröstselar med ergonomisk brösta fungerar bäst. Då håller jag på med klassisk körning och där är det inget alternativ för oss som tävlar på elinivå att ens fundera på ex loksele! Sattsa på en väl anpassad sele så kommer både du och häst bli nöjd! idag finns det många prisvärda selar på marknaden.
Lycka till

Tack för ditt svar. Någon mer som har några funderingar kring ämnet?

Ungefär vad kan det gå på att måttbeställa ett collersele?

Jag brukar tänka i termen "ryggsäck"... en ryggsäck gör ingen skada på en människa OM:

*den passar henne
*den inte är för tung
*den inte bärs varenda dag

Så ungefär tror jag att det är med selar också. Om jag bara ska ta en dagstur med lättare packning behöver jag ju inte ta min stålrörsramsryggsäck (som är den av mina säckar som är skönast att bära egentligen) utan kan nöja mig med en mindre säck. Ska jag däremot fjällvandra och bära säcken långa sträckor varje dag och med mycket packning blir behovet ett annat och då kommer stålrörsramssäcken fram.

Det jag på ett krångligt sätt försöker säga är att selens inverkan på hästen beror lite på hur långt du brukar köra, hur tung vagn du kör, hur ofta du kör etc. etc.

Lokselen är ju gjord för tyngre arbete som att jobba i skogen eller dra tunga tvåaxlade vagnar. Bröstselen är gjord för lite lättare vagnar och beroende på vad det är för däckel för en eller tvåaxlade vagnar.

Så behovet och vanorna är väl det första du ska fundera över. Om jag inte är ute och cyklar... men i så fall litar jag tryggt på att någon mer kunnig rättar mig!

Tack så mkt även till dig för ditt inlägg :bump:

Blir glad om fler åsikter/erfarenheter inkommer!

Lokselen ger bästa dragläget ,den kan kombineras med linor o svängel eller rekade skaklar samt olika däckelvarianter .så länge du inte skriver vilken hästtyp du har samt fordon och körning du har kan du bara få svepande allmänna svar.

Tack för svar!! :) Det gör inget att jag får svepande svar. Ville inte få specifika svar utefter just min häst/min körning. Utan bara allmänt vad som kan tänkas vara bäst helt enkelt - baserat på hästen och med det menar jag ALLA HÄSTAR. Även om alla hästar har olika exteriör så har de ändå precis samma anatomi.

Men om vi nu ska gå in på just min häst och mina förutsättningar så gäller det ett halvblod som ska hobbyköras hemma på grus-, asfalt- och skogsvägar (och kanske ett och annat fält ibland :angel:). Tanke på vagn är en lättare rockard, helst av lite bättre modell.

Ang. loksele (eftersom det var det du ansåg gav bäst dragläge). Varför har man valt att fästa den i däckeln?? Och varför har däckeln inte samma utformande som ett bra bröstsele (dvs. lite längre putor)...? Ger inte det punkttryck på ryggen?

Vad gäller däckelns utformande så är det väl så att lokselen normalt sett inte används så ofta för att köra vagnar med tyngd på däckeln - fyrhjulsvagnar lägger ju inte mer än vikten av skacklarna på däckeln medan en rockard lägger några kilo till.

Även tunga jobb som att släpa timmer etc. medför ju inte att just däckeln belastas som jag förstått det utan det är dragläget=lokorna som belastas.

Varför lokselen fästs i däckeln som den gör däremot undrar jag också över. Tror att Nussikan visat bilder på en häst som körs med loksele där draglinorna går ända fram? Eller så minns jag galet!

lokorna ligger ju där hästen kan överföra mesta kraften och finns i tungdrag över hela världen .att den svenska lokselen sitter i bukgjorden slulle jag tro beror på att det är funktionellt och bra .med rekade skaklar eller skaklar och linor/svängel ,eller bara linor/svängel är det såvitt jag förstår utmärkt .på vissa kärror /vagnar för tungt arbete var det bara fasta skaklar varför vet jag inte,men det var olika i olika områden .

Att lokorna sitter ihop med övrig sele är en gammal svensk tradition och kommer så vitt jag vet från att man drog med skaklarna som var fästade i däckeln.

Att ha en tvådelad sele och dra med draglinor kommer från Europa.

Det finns lokselar där dagraglinora fästs direkt i lokorna ofta halvcoller (vår svenska version av coller). Lokträn som är formade som en coller , men går att skystera så att den går att ha till flera hästar. En coller görs tilll en häst och passar troligen ingen annan häst sen...

Tacksam för hjälp - Tania som blivit helt förstörd av höstens föreläsningar av diverse veterinärer, hästtandläkare, sadelutprovare, beteendeexperter osv. på sin utbildning och nu tycker allt hon gör med sina hästar är djurplågeri... :crazy:

Förstår dig precis. :confused:
Men det är väll bara att inse att hästar inte är gjorda för att ridas eller köras och om vi nu absolut måste ha dom till det, göra det bästa av situationen (så gott vi förstår):crazy:

Tack för svar!! :) Det gör inget att jag får svepande svar. Ville inte få specifika svar utefter just min häst/min körning. Utan bara allmänt vad som kan tänkas vara bäst helt enkelt - baserat på hästen och med det menar jag ALLA HÄSTAR. Även om alla hästar har olika exteriör så har de ändå precis samma anatomi.

Men om vi nu ska gå in på just min häst och mina förutsättningar så gäller det ett halvblod som ska hobbyköras hemma på grus-, asfalt- och skogsvägar (och kanske ett och annat fält ibland :angel:). Tanke på vagn är en lättare rockard, helst av lite bättre modell.

Ang. loksele (eftersom det var det du ansåg gav bäst dragläge). Varför har man valt att fästa den i däckeln?? Och varför har däckeln inte samma utformande som ett bra bröstsele (dvs. lite längre putor)...? Ger inte det punkttryck på ryggen?

Till det arbete du nämner tycker jag du ska använda dig av en bröstsele. Den är enkel att få på plats, lätt att hitta en som passar. Skön för hästen att dra med (när den är rätt tillpassad)
Du kan köpa en med fin kvalitet för en bra peng begagnad.
Lokselen är också en bra sele men till det lätta arbetet använder du gott en bröstsele.
Bröstselarna har också använts till tyngre arbete nom jordbruket så de är absolut inte sämre till lite tyngre arbete heller.

Tack för ditt svar! :bow:

Att lokorna sitter ihop med övrig sele är en gammal svensk tradition och kommer så vitt jag vet från att man drog med skaklarna som var fästade i däckeln.

Att ha en tvådelad sele och dra med draglinor kommer från Europa.

Det finns lokselar där dagraglinora fästs direkt i lokorna ofta halvcoller (vår svenska version av coller). Lokträn som är formade som en coller , men går att skystera så att den går att ha till flera hästar. En coller görs tilll en häst och passar troligen ingen annan häst sen...

Tack så jättemkt för ett intressant svar! Älskar när man lär sig något nytt! :bow:

Kolla på mina bilder, våran sele är en loksele och den har inte fasta dragläder/linor, det beror helt på vilken däckel man väljer till. Helt klart ger en lok- eller collersele det bästa dragläget för din häst och har du lösa dragläder som du fäster i draglinorna så får du även en bättre draglinje oavsett höjd på svängeln (det bästa är ju att ha en lågt sittande svängel så det blir en låg dragpunkt).

Fler bilder finns även på:
http://www.pixbox.se/usr_show_id55450_page0_order1.html

Precis något sånt har jag tänkt, men har inte hittat någon som säljer sånt? Har du hittat i Sverige, eller är det importerat? Även om jag kan tänka mig lägga en rätt så bra slant på ett bra sele så vet jag inte HUR mkt jag kan lägga då jag även ska spara ihop till en bättre rockard/träningsgigg.

Det där tycker jag man hör väldigt olika beroende på vem man pratar med. Har hört olika från olika tränare och domare.

Det har inte jag, om det inte är någon som aldrig testat lok- eller collersele, ingen jag har pratat med som kan selar eller har kört med båda delarna (bröst- eller lok/collersele) påstår att bröstselen skulle ge bättre dragläge.

Jag tycker det säger sig självt, en lok- eller collersele har ju en mycket större anläggningsyta samt ligger an på hästen där den kan utnyttja kraften som bäst (som nordtravare skrev tidigare), det ger ju hästen bättre rörelsefrihet att inte behöva ha draget över bringan. Jag säger inte att en bröstsele inte fungerar för det gör den alldeles ypperligt om den ligger bra på hästen, men den kan omöjligt ge en bättre dragläge än lok- eller collerselen, det är ju därför man inte ska använda bröstsele till några tyngre dragjobb som skogskörning etc.

Svenljunga sadelmakeri (http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/) gör sådana selar på beställning, han är kanonduktig och inte farligt dyr, på hemsidan har han bara bilder på arbetslokselar men han kan även ta lokorna från t.ex. finnselen och sätta ihop med en sele som passar rockard/gigg eller fyrhjulig vagn.

:bow: Ska höra med dem om vad de tror att ett full-sele landar på!

Jag har kollat hemsidan förut och har även en broschyr från dem (efter en föreläsning om sadelutprovning. Dock var jag INTE imponerad av sadelutprovningen men men, de är kanske bättre på selar?), men som sagt bara sett "vanliga" lokselar och det har gått bort för min del (som jag även skrev i en annan tråd).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka