Funderingar

fiaskurken

Trådstartare
Tar ni in hästarna för natten från betet? Har alltid haft mina hästar ute på sommaren, alltså dygnet runt. Men alla andra tar in sina hästar och min kan ju inte stå själv :smirk: De får fortfarande intag, kvälls och morgonhö, så även min. Tycker dock det är svårt att veta hur mkt man ska ge, det är ju smockat med gräs ute, och hur mycket får hästarna i sig i hagen under dagen :confused: Han börjar redan bli tjock min pålle :angel: Har hö av väldigt bra kvalite´, har under vintern fått dra ner på höet pga av bland annat för mycket protein. Han får just nu 2,5 kg och är en nordis. Inte särskilt svårfödd. alls... :o Ja, hur vet man hur man ska göra... Min groda ratar sällan maten för han är ju ett riktigt matmonster. :eek:

Sv: Funderingar

Mina hästar har alltid varit inne på natten på sommaren. De fick hö på kvällen som de pillade i men annars var de ganska mätta efter dagen och sov mest.
Kan du inte ge honom något kg bara så han har att pilla med en stund? Kanske vore halv ett alternativ?

Har oxå en nordsvensk. Han får inte vara på bete på natten för då blir han en väldigt stoor nordis :angel: så han går i en mindre nedbetad hage på natten. Där brukar han få ca 1 kg "dåligt" hö och ca 1 kg halm. Än så går ingen av hästarna ute på natten, så dom äter 2-3 mål mat inne. Frukost (nordisen får 1 kg hö), ev insläpp (ca 1kg halm) och nattmål (1kg hö och ca 1kg halm), han brukar lämna mycket av halmen men han har iaf lite sysselsättning. Jag tycker att alla hästar ska gå ute på natten (om dom kan tex beroende på exem, skada mm) men ingen häst ska gå själv på natten.

Senast ändrad:

Min häst är ute hela dygnet, får inget annat foder än gräs.
Har också en nordis, visst hon går upp lite i vikt över sommaren men det är inte störande mycket varken för henne eller mig, bara ett litet handtag :D
Men så rider jag ju hela sommaren så hon håller sig ganska fit for fight.

Ge honom halm i stället för hö när han står inne förresten. Inte särskilt "tjockande", och passar bra ihop med betesgräset.

Min står än så länge inne på natten och får nöja sig med halm (som hon äter med god aptit) för att hålla magen i schack och tuggbehovet.

Jag har alltid gjort tvärt om under betet och tagit in hästarna under dagens varmaste timmar.
Nu går han ute dygnet runt när vädret fortfarande är behagligt. I början stödfodrade vi med hö men när de ratade höt så fick de vara utan.

Så gör jag också. Ute dygnet runt fr slutet av april eller när vädret tillåter. När det är varmt och mkt insekter mitt i sommaren brukar de uppskatta att få komma in i stallet några timmar.

Annars tycker jag att hästarna mår bäst ute.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka