Funderingar runt avel

Sofie.S

Trådstartare
Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden.

Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee Donnerhall. Har ett vägvinnande steg och är en väldigt trevlig individ och är en riktig arbetsmyra, skulle dock vilja tona ner hennes humör. (är ett såkallat rödhårigt sto)

Om man skulle betäcka henne med en hingst som har svensk stam, vad skulle man då registrera avkomman som? Är det möjligt att avla vidare så avkomman räknas som en hannoveranare?

Ge gärna något förslag på passande hingst.

Dagdrömmer som sagt just nu men är väldigt intresserad av avel :) tacksam för svar!
 
Sv: Funderingar runt avel

För att du ska kunna registrera fölet som en hannoveraner i deras huvudstambok måste hingsten var godkänd i detta förbund och stoet visat och stamboksförd där. Är ditt sto stamboksförd i Hannoveraner Verband ? Många tyska ston visas som 3-åringar för stamboksföring och det ska finnas information om detta i hennes pass. Du måste också vara medlem i någon Hannoveraner-förening för att kunna registrera fölet.
 
Sv: Funderingar runt avel

Om man ska ge förslag på passande hingst är det nog bra att du presenterar även mammans sida av stammen så man inte föreslår morfar eller en morbror
 
Sv: Funderingar runt avel

Kl. Måste ta mig en titt i passet imorgon.

Fleur heter mamman, fruhingsball och Romanze finns på mammans sida. :)
 
Sv: Funderingar runt avel

Hennes pass är ju på tyska så vet inte riktigt vad jag ska leta efter? Hon är iallafall bokförd i Tyska Nationella ridsportförbundet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 335
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 227
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp