Funderingar över väntat temperament!!

Piamaria

Trådstartare
Har nu tittat på ett 30 tal hästar i försök att finna en ny dressyrhäst som kan ersätta den enorma saknad jag har efter min gamla underbara häst. Jag har provridit allt från 3 åringar till äldre hästar och har åkt nästan 800 mil i min jakt på drömhästen! Jag har nu hittat två 3 åringar - den ena efter Richfield och den andra efter Don Schufro-Bernstein - som jag har intresse av och en 4-åring- fantastisk i sin gång efter De Niro. Är ingen kaxig ryttare utan gillar när alla ben är i backen och vill ha en riktigt snäll och ridbar häst som jag kan utbilda till lite högre klasser i dressyr. Har någon erfarenhet av dessa hingstar och deras nedärvning av temperament så är jag tacksam om ni delar med er av vetskapen till mig. Hingstarna är ju ingalunda obekanta för mig men nedärvningen av deras egenskaper kan vara intressant att höra om. Hjälp mig i mitt val av häst - jag sliter mitt hår!!!!

Sv: Funderingar över väntat temperament!!

OM jag vore i dina kläder skulle jag försöka hitta dessa hästars mödrar och be att få provrida dem, om det är möjligt.
Mödrarna präglar ju sina avkommor under uppväxten och man känner ofta igen mammornas beteende när man ser avkommorna.

(sen har jag själv en treåring som blir mer och mer lik sin mormor i temperamentet, han har helt sluppit sin mammas humör... )

Jag har en avkomma till Richfield men hon är bara 2 år och vi har precis börjat första steget mot att utbilda henne till ridhäst. Hon har alltid varit väldigt lätthanterlig. Som exempel kan jag berätta när jag i våras var ute och promenerade med henne i grimma och grimskaft själv. Vi har en grusväg längs en järnväg ca 5 meter från vägen och där gick jag för första gången med henne. Naturligtvis kommer ett godståg med typ 100 vagnar (känders det som). Jaha, tänkte jag nu gäller det att inte vara i hennes flyktväg när hon sliter sig och springer hem i panik. Men icke hon ställde sig och tittade när tåget dundrade förbi och gick sedan vidare! Redan som föl älskade hon att bli duschad i slangen och kom varje gång vi skulle fylla på vatten i hagen för att bli badad. Det håller hon på med än. Jag pratade med en på 3-års test som visade en 3-åring efter R och han sa det samma om sin. Väldigt enkel i alla hantering.

Hej! Jag känner till tre Don-Schufro-avkommor som alla har trevlig dressyrlook och bra steg, kanske lite stressiga men ändå inga avkastare. De Niro verkar också trevlig. Han har ju även den fine sonen De Noir i Danmark. Båda dessa hingstars avkommor verkar ha gått bra på treårstesten. Richfield känner jag inte till personligen men han är ju helt klart omtyckt som avelshingst. Sedan spelar ju alltid mammorna också in i det hela som ameo skrev.

Jag håller med, det är verkligen svårt att köpa häst! Speciellt om man ha en gammal favorit sedan tidigare som spökar i bakgrunden.

Lycka till!

Don Schufro är Donnerhalls främste son och D-blodet är generellt sett väldigt ridbara hästar med gång och bra temperament. Don Schufro-Bernstein är precis vad godkände hingsten Bocelli är, och han fick "utmärkt temperament" av testryttarna i sitt bruksprov. Hans ryttare Rose Mathisen skattar hans temperament mycket högt, hon säger att han är orädd och samarbetsvillig, inte flyktbenägen. Han var nominerad på Ryttargalan som en av tre "coming star". Bernstein-blodet rider halva junior/YR-dressyrlandslaget på, så då kan de ju knappast vara alltför svårridna. Fyra av åtta i laget hade Bernstein som far el i andra led.
Kombinationen med D-blod på Bernstein tror jag är jättebra, eftersom D-hästar brukar ha svårt att komma "uphill", vilket B brukar lämna.

Richfield kan jag inte uttala mej om för där vet jag inte tillräckligt, hans avkommor är ännu unga...

Tack för info! Det lutar nog åt Don Schufron men nu har jag även en 3 åring efter Metall som är intressant. Det här är ju en mardröm? Hur ska jag kunna välja? Denna häst har en fantastisk gång, mjuk och rörlig, men min känsla när jag såg den var att den såg något ängslig ut på blicken. Jämfört med DS sonen så gick den inte lika naturligt i form men jösses, den är ju bara 3. Ganska stor dock! Har aldrig hört talas om Metall. Här verkar det finnas många pålästa så jag vädjar igen - information om det finns någon som vet!!!???:

Eftersom det i huvudsak är mamman som präglar avkomman med sitt temperament, så tycker jag du ska bedöma INDIVIDEN i huvudsak. Metalls avkommor är ännu yngre (än Rs), och Metall tävlade inte när han var i Sverige, varför det är svårt att uttala sig om hur han var om man inte träffade honom "in person". Är det mycket viktigt för dej att ha en stabil häst så tycker jag att det låter som en bra kombination med DS-Bernstein, men det kan givetvis potentiellt vara en virrpanna ändå!
Om du tittar på äldre hästar så är de mer ridna, kanske har tävlingsmeriter, och då har du ju betydligt större möjlighet att göra dej en uppfattning om temperamentet.
En treåring som rids där den är van att vara kan ju vara mycket stabil, men kommer den till en ny plats kan den ju reagera väldigt olika. Det är ju en av riskerna man tar när man köper en ung häst - att man inte riktigt vet vad det kan bli av den... Men det är ju på gott och ont!!

Sitter absolut inte inne med några sanningar men har själv två treåriga Metallston hemma. Hyfsat framgångsrika på treårstest med 47 respektive 48 poäng och båda dessutom klass I hopp.

De har väldigt olika mödrar. Ett oerhört stabilt sto och ett förhållandevis skarpt och viljestarkt sto.
Båda avkommorna är vackra som en dag, snälla men påtagligt försiktiga och med nerv.
Framförallt den med den stabila modern har till skillnad från alla sina syskon ett lite känsligare och om man vill - svårare- temperament.

Jag tror båda har stora utvecklingsmöjligheter men att det är viktigt att de hamnar hos rätt ryttare....och där tror jag inte tuffheten är den viktigaste egenskapen utan mer lyhördheten hos ryttaren.

Som sagt ingen sanning...men det finns väldigt många gemensamma drag hos dessa ungston trots väldigt olika möderne så min egen slutsats är att Metall måhända är den gemensamma faktorn.

Jo, självklart är det svårt att bara genom hingsten gissa vad det ska bli av en 3åring. I detta fallet är mamman mycket trevlig och har hög ridbarhet. Sanningen är ju precis som du säger att det kan hända en hel del när en häst byter från sin invanda miljö. Jag tycker att det gäller hästar överlag. Det svåra med att köpa en vuxen häst är att om man nu har turen att hitta en fin välriden och kanske tävlad häst med kapacitet för de klasser jag vill rida så kostar den vansinniga pengar. Det är bara att börja från början och tro på sin känsla och ta lite goda råd. Det får man ju massor här och jag suger åt mig som en svamp!!!

Jag undrar fortfarande om du har kollat på deras MÖDRAR?
Det är ju ändå så att mamman ger 50% av generna och nästa 100% av påverkan, medan avkomman går bredvid henne...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka