Funderingar om mugg

Maris_

Trådstartare
Jag har aldrig stött på någon häst förut med svår mugg så jag har inte funderat så mycket på det. Min förra häst hade mugg då och då, men då var det bara pyttelite som försvann om jag smorde med Helosansalva.

Har nu träffat en annan häst som fick ett kraftigt utbrott med mugg. Ett ben var utan mugg men resten var mycket. Hon fick det i samma veva som hon hade någon infektion/allergisk reaktion (vet inte riktigt vad det var) så hon hade hög feber och var svullen.

Hon behandlades med penovet och metacam. Hon fick även trimedizian (jag är lite osäker på namnen) som skulle blandas med fiskleverolja och smörjas på muggen. Det tog lite tid men nu verkar det gå åt rätt håll. I stället för stora sår, en massa lös svampig hud, gult kladd som rann ut på benen osv, så har hon mer torra ben, i princip helt såriga. Hon smörjs nu med streptococillin.

Det är inte min häst så jag har inte träffat henne på några dagar nu, men jag hoppas att allt går åt rätt håll med henne.

Men iaf, jag har funderat, som sagt var så var jag ju bara bekant med lätt mugg och kunde inte drömma om att det skulle bli såhär. Hur troligt är det att hon kommer att dras med det här hela livet? Vad gör man för att förebygga? Vad ska man undvika? När det väl börjar, vad gör man för att förhindra att det blir så väldigt mycket?

Vad är eran erfarenhet?

Sv: Funderingar om mugg

Två bilder, på samma bakben, det som är värst. Bilden är tagen för någon vecka sen, när det verkar som om det börjar läka och har torkat upp lite.

Bild 1

Bild 2

Sv: Funderingar om mugg

Jag tycker min häst har mer eller mindre mugg varje vinter när det är slaskligt och blött ute. Jag ser till att tvätta ordentligt med Jodopax, och sedan smörja in med helosansalva så att såren inte spricker. Det är jätteviktigt att tvätta med något som är bakteriedödande och att bara mjukgöra räcker inte.

Man ska låta bli att försöka tvätta bort leran ifrån benen och vänta tills den torkat och sedan borsta bort smutsen. Man lyckas aldrig få benen 100% rena iallafall och kladdig lera blandat med vatten gör bara saken värre.

:banana:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 430
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 225
Senast: Hedwig
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka