Funderingar kring val av bomlös sadel

Albatross

Trådstartare
Efter många om och men verkar vi äntligen fått bukt med min hästs återkommande skador. Efter ett helt år utan någon återkommande hälta vågar jag nu äntligen hoppas på ett kontinuerligt ridande och har därför fattat beslut om att köpa en sadel (då den senaste sadeln i min ägo inte satt bra, gjorde jag mig av med den och då jag vid det tillfället inte trodde att min häst skulle hålla för mer än stillsamma skogspromenader, köpte jag ingen ny utan har fram tills idag använt en tjock ridpadd).

Då jag gissar att mycket kommer att hända inom den närmaste framtiden med hästens rygg, har jag fattat beslut om att vänta med en bomsadel och istället börja med en bomlös. En snabb googling visade att det finns mycket att välja på (och, gissar jag, mycket att undvika). Jag vänder mig därför till Bukes användare och undrar om ni har några förslag på bra bomlösa sadlar. De tankar som jag har rörande sadeln är följande:

* Sadeln kommer att användas till skogsridning. Ingen hoppning.
* Den skall sitta stadigt (då min häst kan skutta åt sidan vid enstaka tillfällen, vill jag inte ha en sadel som lätt glider i sidled).
* Som ryttare vill jag ha en sadel som minimerar både avstånd och känsla mellan ryttare och häst, dvs. jag vill inte ha en sadel på vilken jag sitter ovanför hästen.
* Då jag själv har ovanan att dra mina skänklar för långt bak och luta mig framåt, är ett önskemål att sadeln ifråga motverkar (eller iallafall inte underlättar) detta beteende.
* Hästens har för tillfället en relativt omusklad rygg, han är normalt bred över ryggen - en bild tagen i profil:

5153_110962931473_581221473_2784412_3453230_n.jpg

Sv: Funderingar kring val av bomlös sadel

Titta på sensation ride, särskilt i hybriden kommer man så nära hästen det bara går utan att rida barbacka. Underbar att sitta i och lagom med stöd. Min häst går som en dröm med den på.

Det du ska undivika är de billiga eftersom de ofta kanar, är snedsydda och inte ger något stöd.

En bra pad är viktig, jag gillar skitopaden bäst.

Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring val av bomlös sadel

Tack för ditt svar :)! Jag har tidigare varit inne Soft Saddles hemsida (som just säljer Sensation ride) och undrat över de olika modellerna. Har nu efter ditt tips tittat in särskilt Hybriden och den verkar lovande!

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 109
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
863
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår...
2
Svar
25
· Visningar
5 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat