Funderingar kring spatt

Q

qrumelur

Om en häst har spatt och har besvär av det - borde man inte kunna se det på ett böjprov inledningsvis?

Som jag har fattat det så kan det yttra sig i att hästen är stel i början av ridpasset men att det lättare senare när den blivit varm.
Om hästen har såna symptom - är det då normalt att det kan variera från dag till dag?
Tex. att den är hur mjuk och följsam som helst dag 1 och dag 2 stel som en pinne och visar tydlig smärta?

Sv: Funderingar kring spatt

Jag vet inte hur det är med böjprov, jag kommer inte ihåg.

Angående att det kan variera mellan olika dagar så tror jag att det absolut kan variera. Min gamling (numera såld) var stel som en pinne vissa dagar och mjuk från början andra dagar. Tog man sedan bort 2-3 timmar utevistelse kunde han uppfattas som 2-gradig hälta medan han dagen efter med mycket mer utevistelse bara var stel.

Då bör det också handla om hur mycket hästen rört på sig i hagen under dagen, de rör sig säkert olika mycket beroende på väder.

Tyvärr har jag varit med om flertalet gånger som hästen inte har visat något på böjprov, medan röntgen har avslöjat något helt annat. Det är inte helt igenom enkelt att få till ett sådan bra undersökning på hasleden, så därför brukar man oftast även röntga för att utesluta problem i hasleden och dess glidytor för det är i glidytorna spatten sitter om hästen behäftas med åkomman.

Ok, det ändrar min syn av spattröntgen faktiskt.

Tittar just nu på en häst som beskrivs så som ovan. En del dagar är den lite stel (oförklarligt enligt ägaren) men oftast är den som vanligt.
Jag funderar på spatt men då "borde" det väl synas mer regelbundet?

På det hela taget ringer alla varningsklockor så det blir nog ingen affär men ändå....

Ok, det ändrar min syn av spattröntgen faktiskt.

Tittar just nu på en häst som beskrivs så som ovan. En del dagar är den lite stel (oförklarligt enligt ägaren) men oftast är den som vanligt.
Jag funderar på spatt men då "borde" det väl synas mer regelbundet?

På det hela taget ringer alla varningsklockor så det blir nog ingen affär men ändå....

Inte nödvändigtvis, åkomman kan ju ha varit aktiv och nu hamnat i ett mera vilande läge, vilket kan ge sporadiska stelheter. Men också stelhet om hästen inte får röra på sig kontinuerligt, vilket är A och O för en häst med spatt även i vilande läge.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 665
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 884
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka