Funderingar kring linolja (och lite om roslagsmahogny)

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har tänkt olja ett skjul, efter att ha rengjort det invändigt med högtryckstvätten.
Det blir ju inte snustorrt nu på hösten, hur länge man än väntar, eftersom luftfuktigheten är hög.
Då är frågan, funkar det att ha på linolja (kokt) på trä som är lite fuktigt? Eller blir det skitdumt?

Nästa fundering är att det slog mig att vi har ett typ spraymunstycke (med vätskebehållare) till kompressorn (se bild)
1537355207537.webp

så tanken slog mig att det kanske skulle funka att göra det lätt för sig och "sprutmåla" linolja på väggarna? Tankar om det?

Och sista funderingen gäller roslagsmahogny.
OM man gör det med kokt linolja, blir det då kladdigt (av tjäran) när det har torkat? Eller blir det som med ren linolja, en "yta" på träet?
 
Jag har tänkt olja ett skjul, efter att ha rengjort det invändigt med högtryckstvätten.
Det blir ju inte snustorrt nu på hösten, hur länge man än väntar, eftersom luftfuktigheten är hög.
Då är frågan, funkar det att ha på linolja (kokt) på trä som är lite fuktigt? Eller blir det skitdumt?

Nästa fundering är att det slog mig att vi har ett typ spraymunstycke (med vätskebehållare) till kompressorn (se bild)
Visa bifogad fil 19603
så tanken slog mig att det kanske skulle funka att göra det lätt för sig och "sprutmåla" linolja på väggarna? Tankar om det?

Och sista funderingen gäller roslagsmahogny.
OM man gör det med kokt linolja, blir det då kladdigt (av tjäran) när det har torkat? Eller blir det som med ren linolja, en "yta" på träet?
 
Jag skulle avråda från att spray på linolja. Glöm inte att trasor och dyl som varit i kontakt med linolja ska brännas eller läggas i blöt för att undvika självantändning.
Bör den inte jobbas in i träet precis som linoljefärg?
Kan ta några dygn att torka 🌸

Gysinge har bra tips 😊:
https://www.gysinge.com/article/1085/roslagsmahogny-och-tjära

https://www.gysinge.com/products/2664/linolja-kokt-kallpressad
Det är ingen brandrisk vare sig med sprutprocessen eller på en brädvägg efteråt. Det är bara om trasor etc. knölas ihop så värmen från oxidationsprocessen hindras från att "avdunsta" tillräckligt fort som de riskerar att antändas.

Däremot är jag lite skeptisk till att inte kunna reglera mängden som när man stryker ut. Tänker på när bilen är sprutad så ska den stå och droppa av överskottet efteråt. Inte så bra om det skulle rinna på en vägg?
 
Däremot är jag lite skeptisk till att inte kunna reglera mängden som när man stryker ut. Tänker på när bilen är sprutad så ska den stå och droppa av överskottet efteråt. Inte så bra om det skulle rinna på en vägg?
Just att det rinner gör egentligen inget i det här fallet. Det är brädor som sitter i metallram, där metallramen samlar upp eventuellt rinnande överflöd och då suger träets ändar upp det. Det behöver inte vara "fint", utan det viktiga är att det skyddar träet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp