Funderingar kring hull och foder

MiniLi

Trådstartare
Min häst har vilat mycket i vinter och ska nu snart sättas igång. Han har hållt sig fin i kroppen, bra i hull och inte tappat allt för mycket muskler.
Men då börjar jag fundera, om han har hållt sig fin på nuvarande foderstat och vila - kan man säga att den foderstaten enbart täcker hans underhållsbehov?
Och att jag därför bör öka ännu mer när jag ska börja rida?

Det tokiga är att denna foderstat räknade jag fram när han var igång. Eftersom jag vet att han är svår med hullet så ligger vi redan långt över tabellvärdena..
Men ska jag ändå se det som bara underhåll? Och lägga på ett arbetstillägg?

Sv: Funderingar kring hull och foder

Det beror på hur länge han har vilat.

Har det varit en lång viloperiod så kommer han troligtvis behöva mer foder när han börjar arbeta igen, ja. Å andra sidan närmar vi oss våren då det börjar komma upp en del grönt att plocka med i hagarna. Inte är det trettio minusgrader längre heller. :D

Han har gått lugnt hela vintern men vilat helt i lite mer än en månad.

Jag hade nog bara börjat rida, men varit mycket vaksam på om hullet ändras när du satt igång honom, iom att han tydligen kan vara lite svårfödd.

Generellt så tränas inte vanliga ridhästar så att de behöver extra foder, eller mindre när de vilar för den delen.
Jag ändrar aldrig foderstaten inför vila, det är i så fall bara grovfodret jag kan dra ner på, och det går inte att ge mindre än vad hon får nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: super
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Fått analysen på höt nu :) Lite osäker på hur jag ska tänka kring kraftfoders vara eller icke vara! Tidigare har hästen varit väldigt...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka