Funderingar kring hästköp och stam.

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Norrberge

Jag letar just nu häst, och har hittat ett sto jag finner intressant. Långsiktiga mål med en ny häst är att ta sig till SM för att senare ta föl på stoet.

Detta sto har dock, en för mig, okänd stamtavla. Dessutom verkar stammen inte så bra. Men jag måste säga att jag inte vet så mycket om avel, stammar och linjer.

Varken stoets mamma eller pappa är bedömda. Morfadern är bara bedömd exteriört.

Till er som är insatta i avel frågar jag nu därför.
Är detta ett sto som ni inte skulle vilja avla på, stammässigt?

Skjór fra Blesastöðum 1A är hennes pappa och Stelpa fra Víðidalstungu II är hennes mamma, om ni vill kan ni gärna kika på deras linjer bakåt och se om det finns något av värde.

Tack på förhand!

Sv: Funderingar kring hästköp och stam.

Jag hade inte tagit ett sånt sto om jag skulle använda det i avel.
Det finns inget att gå tillbaka på vid försäljning av föl o.s.v. där är en känd stam/bedömda föräldrar värt mer.

Det är sant!

Fler spekulationer någon?

Hon har en bra farfar, Kraflar frá Midsitju.
Varken Skjór eller Stelpa är bedömda eller har bedömd avkomma så exaktheten i blupen är mycket låg 52%.
Om jag skulle köpa ett sto för avel skulle jag välja ett med fler bedömda släktingar. Men visar hon sig vara en riktigt bra ridhäst skulle jag kunna tänka mig att avla på henne trots hennes osäkra stam.

Så om man ser att hon har fina linjer och själv kanske är ett bedömningsämne borde hon alltså hålla att avla på.
Jag tror det är värt att åka och kolla på henne.

Tack för svar!

vi har haft ett sto i stallet med en halvtaskig stamtavla.
under 130 i mankhöjd.
Hon börjar bli till åren nu men i sin krafts dagar så kom hon 4 i vm, tölt.
ser ut som ett litet russ till nån sätter sig på henne , då blir det en tiger som drar iväg med 90 gradiga lyft innan man får stopp.
försöker man bromsa så lyfter hon ännu mer och ökar farten.
i bland så finns det kanonhästar som inte har den för tillfället mest intressanta stamtavlan.
Det är viktigt att se till individen ochså.

Ja Lukka fra stora Vatnaskardi har 8.89 i bedömning, pappan 104 i blup och mamman 93 i blup.
Högst bedömda häst i år , tror jag.( Med reservation.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på att kolla upp stammen på en häst i min närhet och stöter på lite okända (i min värld) förbund. "Pferdezuchtverband Sachsen...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: vickypicky
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V