Funderingar kring fång.

Inka-90

Trådstartare
Jag har en liten fundering och skulle hehöva ha råd från er med erfarenhet av fång.

jag var inne på kliniken med min ena häst igår och röntgade hovarna, och då sa veterinären att hästen haft fång.
FÅNG!:confused: sa jag.
Jag har aldrig märkt att han haft ont och han har aldrig varit halt.
Men vererinären sa att eftersom jag bara haft hästen i 2 år så trodde han att det var innan jag köpte honom.

Så nu undrar jag hur jag ska göra i framtiden? vad behöver jag tänka på?

Jag trodde att det mest var små ponnyer som fick fång.:angel::D

Hästen är ett svårfött Fullblod på 172cm, han är 8 år.
han kräver mycket mat för att hålla hullet, han får 16kg om dan, 8kg hö och 8kg hösilage med normala värden.
Han får även 1kg lucern, 1kg kornkross + Müsli, vetekli, mineraler och linfrö.
På sommaren har han gått på klövervall för att hålla hullet.

Så vad jag jag nu? kan jag fortsätta som förut?
tacksam för alla svar.

Sv: Funderingar kring fång.

Jag har en liten fundering och skulle hehöva ha råd från er med erfarenhet av fång.

jag var inne på kliniken med min ena häst igår och röntgade hovarna, och då sa veterinären att hästen haft fång.
FÅNG!:confused: sa jag.
Jag har aldrig märkt att han haft ont och han har aldrig varit halt.
Men vererinären sa att eftersom jag bara haft hästen i 2 år så trodde han att det var innan jag köpte honom.

Så nu undrar jag hur jag ska göra i framtiden? vad behöver jag tänka på?

Jag trodde att det mest var små ponnyer som fick fång.:angel::D

Hästen är ett svårfött Fullblod på 172cm, han är 8 år.
han kräver mycket mat för att hålla hullet, han får 16kg om dan, 8kg hö och 8kg hösilage med normala värden.
Han får även 1kg lucern, 1kg kornkross + Müsli, vetekli, mineraler och linfrö.
På sommaren har han gått på klövervall för att hålla hullet.

Så vad jag jag nu? kan jag fortsätta som förut?
tacksam för alla svar.

Svårt att ge ngt generellt svar tkr jag då. Några saker att tänka på med fånghästar är att vara försiktig vid just foderbyten. Det är rubbningar i tarmfloran som sätter fart på förloppet.
Passa så att inte hästen får i sej av det första gröna gräset el fruset gräs.
Be hovslagaren att ha koll på fötterna lite extra noga.
Tycker inte att din häst har så stor kraftfodergiva, du har iofs inte skrivit ut någon annan mängd än kornkrossen. Hö, hösilage och lucern är grovfoder och mej veterligt så gör inte det skada på fånghästar. Din veterinär borde kunna hjälpa dej, det kommer hela tiden lite nya rön om just fång.
Som du säger så är det vanligast bland ponnysar, men tycker nog att det har ökat under det senaste åren bland stora hästar också. Har en egen teori där och den finns det inga belägg för , men de stora fånghästar som jag vet om har alla fått färdigfoder. Många människor ger både färdigfoder + havregiva utan att ha en blekaste hur mycket hästen gör av med. Kanske hästen arbetar minimalt men får kraftfoder som om den skulle "dra stora timmerlass", förtså mej rätt nu , som sagt har inga belägg alls bara min tro. Hoppas att jag varit till någon hjälp, det finns så många som är duktiga och kunniga på fång så du får säkert fler svar. Lycka till !!!

Klurigt i och med att han är svårfödd. Jag skulle vara otroligt försiktig med kraftfodret samt klövervallen. Kontrollera digitalpuls och hovvärme varje dag, lär dig hur hans puls känns i vanliga fall så blir det lättare att känna när den är förstärkt. Jag skulle personligen skära ned på spannmålskraftfodret och ge hästen exempelvis olja istället. Enligt Karen Briggs (Understanding equine nutrition, 2007) är fett en mycket bättre energikälla eftersom det verkar mer långsiktigt än exempelvis spannmål som tillför energi i form av kolhydrater (ett överskott av dessa kan innebära risker för fångåterfall). Hon rekommenderar vidare betfor till svårfödda hästar eftersom dess fibrer håller igång magen och transporterar maten vidare genom hästens tarmsystem. Lucern, som du redan ger, känns ju oxå vettigt. Rätta mig om jag har fel, men det innehåller väl oxå rätt mycket fibrer va?! Det är svårt att ge råd när man inte vet nåt om hästen-hur man skall utfodra sin häst är ju beroende av många individuella faktorer dock undviker jag i mesta möjliga mån kraftfoder överhuvudtaget, men det är ju jag det :) och jag är inte heller någon expert. Jag har bara varit tvungen att försöka sätta mig in i detta område så mycket som bara möjligt går. Det finns jättemycket att läsa... och man blir aldrig färdigläst. lycka till!

Vad jag har förstått är inte klöver speciellt farligt för fånghästar.
Lusern innehåller fibrer som är bra för tarmarna.

Till ts
Det finns många bra trådar här som handlar om fång.

klöver:S har hört att det är en av många oraker som gör att hästar får fång:S Hr emd en fånghäst, hon fick det i höstas... gick just på klöver, visserligen bara delvis... men usch.. jag ahde ersatt kornkrossen emd något... eller tgit bort det succetivt.. då det är farligt för fånghästar.. så mycket harjag förstått i lla fal:S

Jag blev ju lite ställd när han sa fång. Men eftersom han har gått på denna foderstat och sommarbete i flera år utan att jag visse om att han hade haft fång..

Olja har jag provat men det går inte.. han blir tjock i benen av det.

Vad jag har förstått är inte klöver speciellt farligt för fånghästar.
Lusern innehåller fibrer som är bra för tarmarna.

Till ts
Det finns många bra trådar här som handlar om fång.

I Den Store Foderbog av Nanna Luthersson står det så här i kapitlet om Forebyggelse af sygdomme gennem fodring (jag försöker att översätta danskan så gott jag kan) om klöver:
Klöver skall undvikas på grund den snabba tillväxten, och stora produktionen av kolhydrater. Klöver innehåller inte fruktan, men har en hög produktion av stärkelse. Den stärkelse, klövern producerar, påminner mycket om de förgrenade kolhydratmolekyler, som finns i spannmål, och som hästen tar förhållandevis lång tid på sig att smälta. Stora mängder klöver kan därför "nemt" överdosera hästens tarmkanal med stärkelse, och med den starta en förgiftningsprocess i grovtarmen och därmed ökar risken för fång.

Vad jag har förstått är inte klöver speciellt farligt för fånghästar. QUOTE]

Så vitt jag vet innehåller klöver stärkelse, vilket är dess lagringskolhydrat (som fruktan i andra grässlag) och de rekommendationer jag har läst råder att man undviker stärkelse. Men det finns ju som sagt många rön...

Jag blev ju lite ställd när han sa fång. Men eftersom han har gått på denna foderstat och sommarbete i flera år utan att jag visse om att han hade haft fång..

Jag förstår att du blev ställd, han tillhör ju inte en ras som man förknippar med fång direkt och när han dessutom är svårfödd! :confused: Det är bara att konstatera - det är en bedräglig sjukdom.

Hur kunde veterinären se att hästen haft fång på röntgen?
Hovbenssänkning / rotation?

Jaa nu ska vi se om jag kommer ihåg va han sa..
Han har ingen rotation. Men hovbenet var mjukt i kanterna, på röntgen var linjerna lite suddiga. och så var hovbenet lite insjunket eller vad man ska säga, det gick som ett litet svagt C fast åt andra hållet. Han visade ju och pekade på bilderna. Och så har hästen inflammation i hovbenet som han får behandling för.
lite svårt att förklara så här när han visade på bilderna.
han kunde väl inte direkt se nån stor förändring, han sa att på bilderna ser det ut som ett den här hästen haft fång för en längre tid sen, ca 4 år sen.

Alltså, jag har hört att höga trakter är orsaken till fång och att foder, eller annat, kan vara den utlösande faktorn. Men det är ju alltså inget jag själv vet utan hört. Kanske någon anan vet mer om det?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 297
Senast: Djurvän
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 866
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 357
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 170
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka