Funderingar hingstval 2016

Precis som förra året så blir jag sugen på betäckning alldeles för sent. Står i valet och kvalet om jag ska betäcka mitt fina sto Glänza:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/234929-heide-glanza-af-jbp-swb

Hingsten som jag fallit för är Fürst Romancier. Undrar därför om ngn vet hur han är i benställningen? (stoet är ngt gracilt men har förövrigt fina ben) Samt hur hans fertilitet är? Vet ni hur tillgången är på honom i år? När jag pratade med FLyinge sa de att de ville att man har en backuphingst och föreslog hans son Fürst Jazz (som jag iofs också tyckte var jättefin)

Har info om hans avkommeindex inom Hannoveraner Verband
Indexen är baserat på 49 döttrar med 86% säkerhet.
Extremiteter 109
Framben 109
Bakben 89
Benens korrekthet i rörelse 126

Ok, nu måste jag bestämma mig snabbt. Stoet kommer brunsta nästa vecka. Gärna förslag!
Har ett jättefint sto med mkt modern holländsk hoppstam (vill hålla mig lite anonym och enda stoet med den stammen i landet). Snygg, långlinjerad, högställd, 170. Ngt sluttande kors, veka bakkotor. Hon har tre stora bra gångarter med särskilt plus för galoppen. Löshoppar med scoop, hinderklokhet och riktigt fina bakben. Skulle man önska något där hade det varit att hon kom upp med bogen ännu bättre. Temperamentsmässigt är hon ganska svår, väldigt känslig.
Avkomman ska i första hand säljas. Jag vill gärna behålla hennes typ, galopp och fina bakben i hoppningen. Benställningen bak är viktig.

Vill du ha en gummiboll så har Stakkato ett index på bakben på höga 135.
Bra index på bakbenen har du även på sönerna Stakkato Gold (116) och Stalypso (146) , de lämnar bättre galopp än pappan.

Vill du ha en gummiboll så har Stakkato ett index på bakben på höga 135.
Bra index på bakbenen har du även på sönerna Stakkato Gold (116) och Stalypso (146) , de lämnar bättre galopp än pappan.
Tack för förslag! Ska fundera kring det.

Vad tror ni om treåringen Kannatol? Stammen är ju inte fy skam...

Tack för förslag! Ska fundera kring det.

Vad tror ni om treåringen Kannatol? Stammen är ju inte fy skam...

Stammen är bra, men då du vill sälja fölet är det kanske bättre att välja en hingst som presterat något på hoppbanan/avelsboxen än en 3-åring.

Jo, du har nog rätt....
Click and cash? Bravour? (Kanske kan bli skarpt?)

I Danmark finns det ett par som kanske kan passa
Ci Ci Senjor Ask, avkommeindex bakben 127, framben 137.
Avkommeindex unghästar hoppning:
Kapacitet: 135
Galopp: 134
Teknik: 135
Ridbarhet: 143

Sedan är där Quarz Ask som numera rids av Rolf-Göran.
Fick 9 på galoppen och 8 på bakbenen när han visades i Herning 2014.

Ok, nu måste jag bestämma mig snabbt. Stoet kommer brunsta nästa vecka. Gärna förslag!
Har ett jättefint sto med mkt modern holländsk hoppstam (vill hålla mig lite anonym och enda stoet med den stammen i landet). Snygg, långlinjerad, högställd, 170. Ngt sluttande kors, veka bakkotor. Hon har tre stora bra gångarter med särskilt plus för galoppen. Löshoppar med scoop, hinderklokhet och riktigt fina bakben. Skulle man önska något där hade det varit att hon kom upp med bogen ännu bättre. Temperamentsmässigt är hon ganska svår, väldigt känslig.
Avkomman ska i första hand säljas. Jag vill gärna behålla hennes typ, galopp och fina bakben i hoppningen. Benställningen bak är viktig.

Orlando kanske skulle kunna vara något, om du är öppen för fryst. Visserligen så har väl Heartbreaker lämnat en del känslighet men jag tror att Darco på mödernet balanserar upp det ganska bra.

Cardento-blod kanske skulle kunna vara något också för att "stabilisera" temperamentet lite. Dock så har han väl haft en tendens att ge veka bakkotor.. Dakar VDL och Algot tycker jag är väldigt trevliga Cardento-söner.

Hingstar med Diamant de Semilly-blod skulle jag också titta extra på, han verkar också kunna stabilisera temperamentet. En son till honom som visat riktigt bra förvärning är Favorit Ask:)

Favorit Ask fick kritik för sina veka kotor när han visades i Herning. Hans avkommeindex är bara 83 på bakbenen och 86 på frambenen. 92% säkerhet.

I Danmark finns det ett par som kanske kan passa
Ci Ci Senjor Ask, avkommeindex bakben 127, framben 137.
Avkommeindex unghästar hoppning:
Kapacitet: 135
Galopp: 134
Teknik: 135
Ridbarhet: 143

Sedan är där Quarz Ask som numera rids av Rolf-Göran.
Fick 9 på galoppen och 8 på bakbenen när han visades i Herning 2014.
Intressanta förslag :)
Tack!

Orlando kanske skulle kunna vara något, om du är öppen för fryst. Visserligen så har väl Heartbreaker lämnat en del känslighet men jag tror att Darco på mödernet balanserar upp det ganska bra.

Cardento-blod kanske skulle kunna vara något också för att "stabilisera" temperamentet lite. Dock så har han väl haft en tendens att ge veka bakkotor.. Dakar VDL och Algot tycker jag är väldigt trevliga Cardento-söner.

Hingstar med Diamant de Semilly-blod skulle jag också titta extra på, han verkar också kunna stabilisera temperamentet. En son till honom som visat riktigt bra förvärning är Favorit Ask:)
Det är väl att svära i kyrkan, men jag är inte speciellt förtjust i cardento :o
Diamant de Semilly-blod har jag funderat på:

Jag har köpt mig ett avelsto e Pentagon ue Opius
Fin typ ,kvick i hoppningen plus för bakbenen. Något kort hals, Tråkig trav 164cm
Funderar på Nintender eller Heartbeat. ( sett ett riktigt fint föl men just Heartbeat-Pentagon.
Någon som har något mer tips? Gärna där man vet att det är bra simmare ;)

Jag har köpt mig ett avelsto e Pentagon ue Opius
Fin typ ,kvick i hoppningen plus för bakbenen. Något kort hals, Tråkig trav 164cm
Funderar på Nintender eller Heartbeat. ( sett ett riktigt fint föl men just Heartbeat-Pentagon.
Någon som har något mer tips? Gärna där man vet att det är bra simmare ;)
Vad roligt, tror jag vet vilket sto du köpt. Hon är fin. :)

En panikfråga: någon som sett Sibelius som kan säga om han är överbyggd eller om det bara är som det ser ut på bilderna? Måste ha en AI hingst redo utifall att och jag vet inte vem jag ska ha i såfall! Hjälp! F-n, jag som hade en så bra plan! Har aldrig haft problem med transport, kalldusch de Lux. Stoet behöver långa framben, stor front, höjden är väl inte superviktigt även om jag tidigare brytt mig men denna kanske blir till lilla jag så ... Men reslig är ett måste! Sibelius?

På Sibelius beskrivning på Bruksprovet står det "Lång, något omarkerad manke, låg rygg och långt välmusklat kors."

På Sibelius beskrivning på Bruksprovet står det "Lång, något omarkerad manke, låg rygg och långt välmusklat kors."
Jag kan inte tänka just nu, sån massiv härdsmälta över hela situationen. Men manke måste hon ha på sin hingst. Aaaa, detta är ju fruktansvärt, avel är bara kul när det funkar, detta är inte kul! Tack KickiH, där väckte du mig lite! Kan verkligen inte tänka!

En panikfråga: någon som sett Sibelius som kan säga om han är överbyggd eller om det bara är som det ser ut på bilderna? Måste ha en AI hingst redo utifall att och jag vet inte vem jag ska ha i såfall! Hjälp! F-n, jag som hade en så bra plan! Har aldrig haft problem med transport, kalldusch de Lux. Stoet behöver långa framben, stor front, höjden är väl inte superviktigt även om jag tidigare brytt mig men denna kanske blir till lilla jag så ... Men reslig är ett måste! Sibelius?

Jag har sett honom ett par gånger och han har lite långa bakben men bär sig väl trots det. På gränsen till överbyggd, dock behöver ju inte det betyda att avkommor kommer bli det.
Då tycker jag Zappa är bättre i det avseendet med fronten upp, jättefina skick på honom är det också.

Oanki kanske King louie. Trevlig hingst och bra fertilitet har en 1 åring efter honom som fick en 9 på traven på fölvisningen. Stoet jag fick i år ser ut att ha en bra trav hon också:banana:men det kommer visa sig när vi visar henne:) . Trevliga sociala föl.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023