Funderingar - Ergo bärsele

Lupin

Trådstartare
Min yngste fyllde 2 i maj och jag har inte använt ergon på drygt ett år. Fick för mig att jag skulle sälja den men så tog jag fram den och stoppade in sonen i den....han satt jättebra och tyckte det var jättemysigt och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Han är inte lika stor för åldern som storebror var, så jag orkar säkert bära honom i selen ett tag till. Han väger bara precis över 13 kg. Jag har aldrig testat att bära på rygg, men det borde ju funka det med. Han gillar att bli buren!

Ni som har bärselar (oavsett märke, men gärna samma eller liknande), hur länge bar ni? Sälja eller inte? Behålla ett tag till och försöka använda den? Jag har nyföddinsatsen med. :)

Sv: Funderingar - Ergo bärsele

Nu är ju mitt barn yngre (15 månader/10 kg) men jag är rätt övertygad att vi kommer att fortsätta bära så länge han vill. Vi har inte använt vagn sedan ~ 6 månaders ålder, och en vanlig dag bär jag nog 1-2 timmar, vissa dagar över tre... I normalfallet bär jag på magen men behöver jag större rörelsefrihet så humpar jag över honom på ryggen. Vi har en manduca :)

Vi bar till ca 2 år och slutade inte för att han växte ur den (rätt stor unge dessutom) utan för att han busade så mycket på ryggen at man höll på att tippa omkull. Jag tycker du ska behålla den o använda den så länge ni kan använda den, den sjunker ju knappast i värde på ett halvår, år till.

Min äldsta är 3½ och bärs fortfarande regelbundet. Jag skulle alltså spara selen om jag var du. :laugh:

Min 18-månaders väger också 13 kg och jag bär honom i princip varje dag i manducan på ryggen. jag slutade bära min äldste strax innan två för han hade inget intresse, fast nu som 3.5-åring hade han säkert kunnat tänka sig att åka em sväng.

*kl*

I vilka sammanhang bär ni? Har fortfarande inte bestämt mig. :D

T ex till och från förskolan, när vi ska gå långt och han vill gå men inte orkar hela vägen, när han är trött eller sjuk och behöver extra närhet... Just nu är senaste grejen att ha semester och gå på promenad på mormors mage till man somnar. :love:

Förtydligar min fråga:

I vilka sammanhang bär ni era lite större småbarn? I ungefär ålder som min, drygt 2 år? :D

Jag har visserligen inte Ergo, här hemma fungerar bara Manduca, men mina två små är snart 4 och 3 år och jag bär än. Inte så mycket, men ibland när minsta (15 kilo) är för trött så bär jag honom lätt i den! Och när jag lagar mat, då brukar minstingen vara rätt gäkig, så då får han ¨åka på ryggen i selen!

Efter att nyss ha sett bilder på ett buret skolbarn, med skadad fot, skulle jag behålla minst ett bärdon så länge som det vore fysiskt möjligt att bära. Även om det kan bli tungt med sele är det alltid lättare än med händer. :)

T ex nar jag ska ga pa promenad i skogen och den yngre inte alls vill ga at ratt hall. Nar jag ska ga en runda med hundarna dar hemma. Nar jag ar i stan. Eller nar vi ar hemma och han vill bli buren och jag gor nagot annat.

Kan du inte behalla den ett tag och se om du anvander den? Anvander du vagn nu? Jag tycker sele ar sa mycket mer bekvamt om man t ex ska ga i affarer, och i skogsmark ar det ju helt vardelost med en vagn.

Nu är det ju inte samma ålder på min son och din, men jag svarar ändå.

Jag bär min 13 kilo tunga 14 månadersson på ryggen när jag ska kolla till hästarna på betet. Samt när jag ska plocka lite bland alla prylar som ligger och skräpar på gårdsplanen som han inte ska pilla med, då han är blixtsnabb och inte gillar att sitta fast i vagnen.
Har väl även hänt att han hänger med på kortare skogspromenixer på ryggen. Men då jag har en trasig axel så går det inte mer än en halvtimme åt gången.

Bär i Manduca btw. Men efter att ha prövat en ergo så märkte jag ingen större skillnad på dem.

Jag bar Vikke fram och tillbaka till förskolan, när han vill gosa i största allmänhet och när vi åkte buss tex fram till han var nästan 3 år. Inte speciellt ofta, men jag hade inte velat vara utan Ergon ändå! Bar dels i den och dels i vävd långsjal.

*kl*

Ok, ni har övertalat mig! :D Jag måste bli bättre på att ha ergon tillgänlig helt enkelt, ta med den i bilen kanske.

Våran äldsta kan ibland i oländig terräng få lite soppa torsk,
om det är att han skulle behöva något för att höja blodsockret där och då eller om han bara är trött helt enkelt ska jag låta vara osagt. Men han kan faktiskt få åka på ryggen han med ibland :o
...och han är 4 år.

Lilla syster som är 2½ är rätt ofta på ryggen fortfarande. Lite komiskt för jag är rädd att "oj tänk om dom blir bortklemade och inte orkar gå" men på förskolan tycker dom ofta att 2½ åring är så enormt duktig på att gå längre sträckor, så någon större fara borde det inte vara. :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka