Funderingar ang mindre sällskapsdjur

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har hållit på med hästar större delen av mitt liv men då jag är arbetslös har jag inte längre ekonomin att hålla på(jag är en "allt-eller-inget" person)

Men jag saknar att ha djur trots att mamma(som jag bor hos)har två katter och en hund. Katterna är dock mest ute och vill helst vara ifred när dom är inne vilket jag respekterar. Hunden är mammas och väldigt fäst vid henne, han tycker väl rätt bra om mig med men Matte är Bäst!:D

Skulle vilja ha något "eget" att pyssla med och ösa kärlek över och funderar då på vad som kan passa?
Kanin har jag haft som barn/ung tonåring och och det ju trevliga djur men skulle gärna ha nåt annat djur nu.
Har funderat på marsvin, tycker de är charmiga och de jag träffat har varit väldigt personliga och intelligenta men vill gärna ha förslag på fler mindre sällskapsdjur.

Djuret får gärna kräva lite skötsel då det är mycket vad jag saknar med hästarna och ett stort plus är ju om djuret är socialt och trivs med mänsklig kontakt. Och det ska vara ett PÄLSdjur, ingen naken variant;)
Jag har ju heller inte råd att lägga ut stora summor varje månad(tänk egen häst) men givetvis kommer jag, om jag skaffar djur ta mig råd att köpa bra mat, ta kontakt med vet vid behov osv.

Blir glad för alla förslag och ideér:bow:

Sv: Funderingar ang mindre sällskapsdjur

gerbiler kanske skulle passa! Vi ska hämta våra två små pojkar på torsdag:) Gebiler sover korta stunder varje dag, alltså inte lika nattaktiva som t.ex. hamstrar. Dom har lätt för att lära sig saker som t.ex. en mini-agilitybana, men få är "gosiga", de tycker mer om att få springa och röra på sig. Många att råttor inte är så skojiga pga deras hårlösa svans men gerbiler har en hårig svans och de påminner mkt om små ekorrar. Här kommer några länkar:
http://www.gerbilclub.com/gerbilen.htm

http://gerbiler.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=9c7986d5-63d4-4f21-9d96-1e2959750420&GroupId=9f558322-17cf-43e0-8b67-b13cf2c74849&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

:rofl:

Chinchilla?

Lever dock ganska länge vilket man måste tänka på. Är ganska skuttiga och inte lika enkla som marsvin, men väldigt fina och nog ganska roliga.

Marsvin,råtta eller iller....

Marsvin är våran klara favorit tätt följd av råtta ....;)

Jag röstar för marsvin. Skaffade själv nyligen två små tjejer efter många års uppehåll och de är fantastiskt söta, sociala små djur :)

01-83.jpg

03-74.jpg

Pratglada och roliga, enkla att sköta och lagom stora. Luktar inget.

Då slår jag ett slag för råttor! De är som små hundar i att de gärna följer med överallt, men samtidigt som katter i att de kan roa sig själva. Lever runt 2 år så det är ingen jättelång planering som krävs. De är flockdjur och ska således vara minst 2 - kan rekommendera fler dock, har man minst 3 blir tex inte en ensam kvar om man tar ut de en i taget och det blir inte samma stress med att hitta ny kompis när en dör om man vill fortsätta med råttor.

Honor har en tendens att vara väldigt aktiva med mycket spring i benen, till skillnad från hanar som har en tendens att bli stora gosklumpar. Undantag finns såklart dock.

Mestadels skymningsaktiva, men är vakna i perioder hela dagarna och går alldeles utmärkt att väcka om de sover när man vill pyssla om de.

Och, vad folk än säger, så är de inte nakna på svansen heller :p

Vilka härliga bilder!

Marsvin har jag länge vart nyfiken på, tycker som sagt de är charmiga och av vad jag hört även trevliga att umgås med. Just nu ligger dom på topp på intresselistan;)

Ja dom är ju söta, miniekorrar som sagt:) Tror dock jag är ute efter nåt lite större samt att jag vill ha nån som gillar att gosa lite ibland:p

Chinchillor har jag hört ska vara väldigt svåra att sköta på rätt sätt?

En iller hade ju varit häftigt, en kusin hade en när vi var yngre men den blev sjuk:( De kräver vad jag förstått en väldig massa motion samt "hjärngympa" för att må bra?

Min kusin har råttor som hon ställer ut och avlar på, de är jättehärliga! Så otroligt gosiga och ville alltid sitta på axeln när man höll på med vardagssysslorna.
Jag bor dock ihop med min mamma och här kommer det nog varken in möss eller råttor om jag känner henne rätt hehe.

Chinchillor har jag hört ska vara väldigt svåra att sköta på rätt sätt?

Det svåra består nog i att inte "skämma bort" dem med grönsaker och annat jox eftersom de ska ha en väldigt enkel kost. Sen behöver de en rejäl bur, mer höjd än golvyta, ombyggd garderob är perfekt t.ex.

Marsvin är naturligtvis svaret på din fråga ;)

Otroligt snälla, pratsamma, personliga, charmiga, sociala och (mat)glada små djur :D Jag har 4 stycken och allt som allt går dom på några hundralappar i månaden med hö, spån, mat och grönsaker. Luktar inget om man sköter buren efter behov. Vill du ha något att pyssla lite mer med finns ju de långhåriga varianterna där det ska kammas och fixas. Finns många omplaceringar därute som söker hem så kolla gärna runt efter dom :)

Ja det blev marsvin!
En bekant ringde för ett par timmar sen och frågade om jag kunde ha ett par marsvin boende hos mig ett tag då hennes systers son(som hade fått marsvinen av sina föräldrar)visat sig vara rejält allergisk.
Och jag tog över dom helt enkelt. Så nu bor två marsvins tjejer hos mig, Vega och Nova:laugh:
Än så länge sitter dom mest i sitt hus och är tysta men ibland låter de lite om dom och de har båda två varit framme och tagit för sig av gurkan och morötterna. De här ska bli så kul!:)

Ja det blev marsvin!
En bekant ringde för ett par timmar sen och frågade om jag kunde ha ett par marsvin boende hos mig ett tag då hennes systers son(som hade fått marsvinen av sina föräldrar)visat sig vara rejält allergisk.
Och jag tog över dom helt enkelt. Så nu bor två marsvins tjejer hos mig, Vega och Nova:laugh:
Än så länge sitter dom mest i sitt hus och är tysta men ibland låter de lite om dom och de har båda två varit framme och tagit för sig av gurkan och morötterna. De här ska bli så kul!:)

Vad roligt :D

Klart du ska ha marsvin! :D

Ett underbart personligt litet djur som duger bra som ersättning till häst när man av nån anledning inte har hästkontakt längre.
Dom älskar att vara ute och mysa eller bara busa på golvet.
Vill du ha en del skötsel kanske du är intresserad av en renras att ställa ut.
Korthår och strävhår måste du trimma pälsen så den är jämnlång överallt och långhår måste du hålla pälsen ren och hel.

Min syster har skaffat sig två tamråttor.
De är helt fantastiska djur!
Billiga i drift och lika sällskapliga som en hund.
Det går att lära dem alla sorters trick och de kommer på inkallning.

annars har du chinchilla som alternativ. Men då får man verkligen jobba för kärleken!

Jag slår ytterligare ett slag för den fantastiska tamråttan!:love::love::love:

tuss4.jpg
(Råttan Tuss fotad av Marcus Rådestad)

Låt din mamma träffa ett par välskötta tamråttor och jag lovar- förr eller senare faller hon också. Det har alla gjort som träffat mina mer än en gång:D

NEJ jag får inte se sånt. Nu vill jag ha en råtta också:mad:...herregud vilken söt bild! :love:

NEJ jag får inte se sånt. Nu vill jag ha en råtta också:mad:...herregud vilken söt bild! :love:

Tänkte precis säga detsamma, gud så underbar bild och råtta!

Fast jag blir sugen på marsvin av dina bilder också, så sjukt söta :love:

Jag vill ha mycket djur :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 950
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: Lona
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: Lillagoajag
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar