Funderingar ang hemmakokat foder

Lupin

Trådstartare
Min älskade lilla tik tappade ju aptiten totalt i samband med Alizinsprutor och penicillinbehandling, för några veckor sedan. T.o.m. färskfodret som hon tokälskade (Bravo plus) ratades. Lösningen blev att jag gjorde hemlagat och det käkade hon faktiskt med gott humör, i allt elände. :love:

Jag utgick ifrån Hundmatboken (utgiven av SKK) och deras recept. Men jag hade inget slaktavfall, men däremot gott om nötfärs i frysen. :idea: Sålunda blev det snabbmakaroner och nötfärs rejält genomkokt och hackade i burkmajs och tillsatte lite olja (allt enligt receptet). Man ger såklart även vitamin/mineraltillskott. Jag ger ft Dogevit. Men majsen kom ju ut hel. Och jag undrar om inte nötfärsen innebar att protein/fett-innehållet blev fel, med tanke på att slaktavfall (eller vad det heter) förmodligen har mindre protein och mer fett än vad nästintill ren nötfärs har.

Så i det senaste koket gjorde jag ca 1/3 snabbmakaroner, dito nötfärs och dito majsolja. Jag vill få upp fetthalten eftersom min tik behöver lägga på sig. Att bli tjuvparad på sitt första löp (hemma hos säljaren...:mad: ), resorbera och dessutom få livmoderinflammation, behöva få abortsprutor för säkerhets skull + penicillbehandling tärde en del. :(

Men är verkligen makaroner (vete) det bästa att ge? Jag tycker nämligen att hon kliar sig lite mer sen jag började med hemmakoket. Inte mycket iofs, men lite lite mer än tidigare. Eller kan det ha blivit för mycket protein trots allt? Har läst att vissa hundar kan vara känsliga för högt proteininnehåll. Min gamla schäfer var känslig för vete och gick på vetefritt foder. Är jag hönsig? Ska jag ha i ris istället i nästa kok? Hon fäller iofs ganska rejält just nu, det kanske också inverkar? :confused:

Sv: Funderingar ang hemmakokat foder

Att hon fäller påverkar såklart, men jag föredrar alltid att ge ris framför pasta om jag ska ge mina något sånt.

Majs kommer alltid ut hel, har jag fått lära mig. Dom kan väl inte smälta det på samma sätt som vi (Fast det är tydligen vanligt att det kommer ut helt hos människor också) om jag minns rätt.

Jag är absolut ingen stjärna på det här med BARF, det vara bara några spontana reflektioner.

du kan ju prova att ge ris några dagar och se om det hjälper mot klådan. nordic vet jag har (hade?) ett halvfoder med enbart oxkött och vom. billigare än köttfärs! annars hade jag nog tillsatt lite lever och kanske hjärta ett par gånger i veckan. blir hon mager kan du prova att tillsätta ister.

jag läste någon rapport om att hundar tillgodogör sig majsmjöl mycket väl? hela majskorn funkar däremot inte.

Tack för svaren! Majsen skulle vara hel enligt receptet i Hundmatboken, men jag spontanhackade dem lite i alla fall. Men de kom ändå ut hela, så jag tyckte det var slöseri att tillsätta dem. Funderar på att ha i finrivna morötter nästa gång istället. Eller ska jag ta lite majsmjöl kanske?

Köttet jag använder är från kossan vi köpte från en bonde december förra året. Inte lika dyrt som affärens plus att vi köpte för mycket förra året = lite för mycket kvar i frysen inför årets kossa. :p

Jag vet inte om jag kommer att fortsätta göra egen mat till henne i förlängningen, men åtminstone en tid till. Av någon anledning så äter hon numera varje dag med ypperlig aptit, får inga illaluktande fisar och bajset är bra. Hon har redan lagt på sig, lite men synbart (har gett hemmakokt i ca 2½ veckor har jag för mig).

Jag vill inte ens kalla det för klåda, bara att hon fnattar sig aningen, aningen mer. Vet inte ens om någon annan skulle lägga märke till det. Sambon har inte gjort det. Men jag är ju så känslig. :angel: Kanske det är äppplena (fallfrukten) hon gnager på i trädgården trots allt? :confused:

Fällningen var värst för några veckor sedan, men verkar inte helt avslutad. Å andra sidan fäller ju de flesta hundar lite grand hela tiden. Jag borstar henne varje dag, det går ju fort med en liten fralla. :D

Ja, majsmjöl ska fungera, det är som sagt bara "riktig" majs som inte fungerar att smälta.

Jag är alldeles för lat för att göra egen mat till mina storätande hundare, så jag förstår om du inte vill göra det för alltid.

Hade jag varit du hade jag nog gradvis gått tillbaka till det gamla, som du ändå vet att hon har tyckt om och mått bra av, och låtit henne äta om hon vill. Vill hon inte, så får hon väl låta bli då.

Jag kan exempelvis inte ha tidsbestämda måltider åt min hane, för han är bara hungrig ibland. Morgnar/förmiddagar äter han aldrig på, och vissa kvällar är han inte heller särskilt hungrig. Medan andra kvällar så äter han upp 1½ dagsranson på.. Så mina får fri tillgång, och då håller han sig finast. Tiken är liiiite för rund om magen numer, för hon strejkar när det är kallt så motionen har minskat. Men hon är inte tjock, så det får vara så över vintern då helt enkelt.
Jag har för övrigt provat att ge dom rent kött som tllskott i maten också, men hanen äter inte 2 ggr/dag för det :crazy:

Förstår vad du menar, men samtidigt verkar det hemmalagade passa henne bättre än färskfodret (Bravo) hon fick innan. Magen är bättre (inga stinkande fisar haha!), bajsar säkert mindre än hälften och har lagt på sig lite hull och muskler redan. Hos säljaren fick hon enligt uppgift en blandning av RC Bulldog och Hill's lamm o ris. Men det åt hon sådär av, magrade tydligen av hos säljaren den ca 1½ månaden h*n hade tiken.

Min fundering är ifall tiken fått hemlagat hos uppfödaren i Ungern? Det är säkert vanligare i andra länder? För hon blir alldeles till sig så fort jag börjar koka hennes mat och hon slukar den begärligt. Visst åt hon gärna av färskfodret, men hon bajsade mängder av det.

Nu har jag iofs bara en (liten) hund, så det är ju inget jättejobb att koka själv till henne. Jag gör inte mer per gång än att det håller sig i kylen några dagar. Jag fortsätter nog ett tag till i alla fall, sen får jag se hur jag gör. Det är i alla fall inte dyrare än färskfodret. :)

Jag tror nog inte att hon fått det där faktiskt, för alla hundar jag sett blir alldeles till sig av BARF :D

Mina blir också helt galna när dom får sånt gott, men det är ju för att det är lite speciellt så att säga. Kött är ju mumsigt! Jag brukar köpa hem fryst slaktavfall (nöt), mest för att det är billigt och sen för att dom tycker om att äta sånt. Det får dom lite nu och då (när jag kommer ihåg att tina under natten ;)) och blir lika överlyckliga varje gång! Men då när jag gett dom det morgon och kväll, så ratar hanen det när han inte är hungrig.. Han är speciell den lilla killen :p

Men inte kallar man det BARF när man kokar maten? BARF är väl snarare en bas av råa, köttiga ben? Och det tänker jag inte ge henne... :angel:

Ska genast kolla min PM-låda! :)

Förresten så har det aningens lilla extrakliandet mer eller mindre försvunnit, sedan jag tagit ifrån henne alla äpplena sen igår. Och varför inte? Jag tål inte heller äpplen så bra, kliar i munnen och tandköttet när jag äter färska äpplen.

Förresten så har det aningens lilla extrakliandet mer eller mindre försvunnit, sedan jag tagit ifrån henne alla äpplena sen igår. Och varför inte? Jag tål inte heller äpplen så bra, kliar i munnen och tandköttet när jag äter färska äpplen.

:rofl:
Äpplen!!!
Härlig Fralla du har!:love:

Annars nötfärs tycker jag är det optimala fodret, ger jag sjuka, småvalpar, digivande tikar osv.
Har bara poseiva erfarenheter av det, räddade till och med livhanken på en svårt sjuk hund som total vägrade att äta, genom att öppna munen och "tvinga" ner små bitar av nötfärs i ett par dagar.
Hon var då ett vandrande skelett och det var avlivning som var alternativet...
Men hon överlevde och började äta igen och är i dag snarast fet....

Ja, hon är helt underbar. :love: Hon stjäl t.o.m. de bananbitar som råkar hamna på golvet när sonen (18 mån) äter själv. :D

Om inget annat så är det kanske bra motion för tänderna, att tugga och gnaga på de där stora, hårda Husmodern-äpplena. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka