Sv: Fundering

Nu har vi varit iväg!!!
eftersom jag skriver detta så inser du nog att jag överlevde (mål 1 uppnått) :D

Jag satt kvar...

nä skämt åsido.. Danne var verkligen superspänd (har aldrig varit så spänd övht med mig förr), tyckte det var lite läskigt att gå in i ridhuset :love:

då han aldrig sett dressyrstaket, domarbord mm så skrittade jag förbi det en gång från vart håll innan jag började, han tittade lite men mer var det inte :laugh:

Kan väl inte direkt påstå att han gick på tygeln... eller att jag satt särskilt bra (lite svårt att sitta när Danne blir så enormt spänd) :angel: men vi lyckades skrapa ihop hela 149 poäng i LC:2 dvs 53,21% och det är mer än väl godkänt för en debuterande 4-åring enligt mig :laugh:

han var så grymt duktig.. även om han nu var jättespänd så gjorde han precis allting som han skulle, skrittade när han skulle, travade när han skulle osv..

Vi fick 2st fyror på hö galopp där han först fattade fel, sedan kors och sedan rätt. Resten var femmor och sexor.

Kommentar för allmänt intryck var: Trevlig häst men svårbedömd eftersom han var alltför spänd idag.

Det enda vi kan göra för att råda bot på det är juh att tävla och träna på så många ställen som möjligt, vilket redan är planen.

Ni får säga vad ni vill ni Bukisar men priset för dagens prestation går till DANNE :love::love::love: med motivationen att han trots "läskigheter" (han skulle nog helst velat gå och gömma sig)gjorde vad ryttaren bad om.

Jag älskar min lillkille nåt så enormt idag kan sägas

/stolt ägare

Grattis! Det gick ju jättebra. Han var spänd men försökte lyssna på dig. Det är det viktigaste och somdu säger så finns bara en väg till erfarenhet och det är att ut till olika ställen så mycket som möjligt så vänjer de sig.

Det är ett jättebra tips :idea::bow:

det gör vi oxå, hoppar inte honom själv men hon som gör det har 2 egna hästar och på sita tiden har hon varierat så att han får hoppa på deras träningar ibland (= hopptränat på tre olika anläggningaqr), vi har även åkt ut lite på ngn lokal hopptävling och han spänner sig mindre och mindre för var gång så vi hoppas att vi har kommit ner till 0 spänning när det är kvalitén :)

edit.. lycka till förresten, håller tummarna, vilket datum ska du visa?

Hej! Ja det är oftast det bästa! Svårt att tvinga en häst att slappna av:)

KL

här kommer en liten bild från i söndags på 2 st superspända individer :rofl:

23216211.jpg

Tänkte spinna vidare på den här tråden i stället för att starta en ny.. Tanken med ovan nämnda tävling var juh att jag oxå skulle få "känna" hur Danne reagerade på tävling inför 4-års kvalitén.

Min lilla lurk (som han kärleksfullt kallas just nu, när jag e lite sur på honom) valde just kvalitétsveckan till att komma in i trotsåldern :crazy: på framridningen var jag av hästen 4ggr för att kolla om han hade lagt tungan över bettet, fick nämligen ingen kontakt alls. Under gångartsprovet hann vi med lite skenturer samt att nästan gå omkull. Min söta lilla lurk hade glömt allt vad förhållningar heter (och visst skulle man springa ikapp den andra pållen på banan?? eller?? :angel:) var bara glad när hela spektaklet var över. Efter detta blev det 2 veckors välbehövlig vila för oss båda, sen på det igen.. Ser väl ljuset i tunneln om man säger som så, förhoppningsvis har den här trotsperioden släppt lagom till jul så att vi kan ta nya tag framöver.

Hann även med en LC:2 till efter kvalitén där han åtminstone spände av litegrann då och då. Trots framridning i ösregn/hagel samt orkanvind.. (+spegel i ridhuset där lurken såg en annan lurk :rofl:) Var och är faktiskt väldigt nöjd med prestationen där, är övertygad om att det hade kunnat gå lite bättre om inte jag varit totalt stelfrusen och oförmögen att övht röra på fingrarna (fastfrusna).

Jag vet att jag sitter för jäkligt.. riktigt SÅ illa brukar det inte se ut på hemmaplan, faktiskt (har fått 8 och 9 på sitsen förr). Det går även liiite fort (om man jämför med hastigheten på Flyinge så var detta dock promenadtakt :rofl:), han har inte bakbenen under sig, skjuter ut/in bogen, slår med huvudet, kasar ut med bakbenen. Allt detta är dock sådant vi jobbar på MEN det är 100 gånger värre än hemma. Är juh därför vi tävlar för att han ska bli van och kunna lyssna på mig borta oxå.

Nåväl.. med det sagt.. här kommer en liten film på mig och min älskade lilla lurk, Danne :love: (kan tillägga att vi fick vår första 7:a, på den fria skritten, i övrigt blev det 5:or och 6:or, kommentaren hastigt fanns med genomgående och jag kaninte annat än att hålla med:angel:)

http://www.youtube.com/watch?v=cvfMpH3w_IY

Har du haft någon fundering att prova en remontnosgrimma på honom?

Våran tyska tränare (beridare med stor erfarenhet) råder alla med unghästar (och alla med vuxna hästar också för den delen ;) ) att använda remontnosgrimma då unga hästar ofta har tänder på gång/nya tänder som kan vara lite vassa och taggiga, en engelsk nosgrimma trycker in kinderna mellan tänderna och skapar stort obehag hos hästen.

Tänkte på det eftersom det är rätt orolig med huvudet.

Håller med om remontnosgrimma.

Köpte en själv nyligen till min och hon trivs verkligen förträffligt med den. Känner mig dum att jag inte skaffat en tidigare...:o

Till TS. Han ser fin ut och det blir säkert jättebra med mer styrka och balans. Tittade lite på hoppfilmerna också och han ser ju jätteduktig ut!

Köpte en själv nyligen till min och hon trivs verkligen förträffligt med den. Känner mig dum att jag inte skaffat en tidigare...:o

Jag kände mig också dum när jag väl bestämde mig för att prova remont och hästen blev som smör i händerna :p
Tror att man tar till det som sista sak, bara för att det är så fult :o

usch nä tycker de är så gräsliga :p men får väl ta o prova det om han inte blir bättre, just det att han slår med huvudet verkar komma när han är stressad eller trött. Han gör det aldrig annars, har oxå blivit bättre i takt med att han blir starkare, dock som sagt kommer alla olater fram på tävling (han är juh ingen lurk för inte :D)

Just nu övar vi väldigt mycket på att göra halt från alla gångarter samt serpentiner, volter mm Allt där han inte bara får lufsa på rakt fram.. det får vi ta sen igen när han åter kopplat ihop hjärnan med bromsen :angel:

Till TS. Han ser fin ut och det blir säkert jättebra med mer styrka och balans. Tittade lite på hoppfilmerna också och han ser ju jätteduktig ut!

tack så mycket, slickar i mig av berömmet :p (behövs just nu) Lite synd med hoppfilmerna dock är att de juh bara hoppar bana i slutet av träningen när han är trött och en hel del av sprången blir däför jättekonstiga :rofl:

Gräsliga? Våran tränare hade skickat ut oss från ridhuset om vi hade haft sådana argument :devil: Tycker helt klart att du ska testa, man ska vara väldigt rädd om sin unghästs mun.

Själv har jag en 13årig valack som vägrar gå på något annat än remont. Så jag har glömt alla mina drömmar om breda Döbertnosgrimmor ;) Försöker vänja in honom på kandar, funkar hur bra som helst utan nosgrimma, men med funkar det inte alls...

jo jag får väl ta mig en funderare på det om han inte slutar.. Idag red jag dock ett hyfsat hårt pass (jag var i alla fall genomsvettig efteråt ;) ) och han slängde inte med huvudet en enda gång :D Han svarar dessutom mycket bättre på förhållningarna, det är inte bra men vi är på god väg :idea:

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Z
Ridning Hej, här finns säkert redan massor av trådar om samling, har bara kollat de sista tre sidorna och sökmotorn (hittade inget snabbt som...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Zab
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 147
Senast: sweep
·
Ridning Jag är dressyrryttare. Har lärt mig rida på ridskola för först en gammal kavallerist och sedan Strömsholmsutbildade instruktörer. Jag...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
13 168
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar