TeamLundVer

Trådstartare
ska debutera i dressyr med lillgrabben nu (4år) på söndag, på hemmaklubben :p. Känner nämligen att jag vill veta hur han beter sig INNAN kvalitén på Flyinge... Nu till mitt problem(?) han går fint och så men när det händer ngt (typ ser annan häst eller ngt annat) så blir min häst förvandlad till en blandning mellan en giraff och ett ubåtsteleskop :confused: = liite svårt att sitta ner på honom...

Funderingen jag har är om jag ska starta utom tävlan och rida lätt (dock tråkigt att var utom tävlan om han nu inte spänner sig och det är juh faktiskt hemmaklubben) eller om jag ska chansa och tävla som vanligt... Vad säger domaren om man helt plötsligt börjar rida lätt iaf? blir jag avblåst eller låter de en rida färdigt och s¨nker betyget?? Isf skulle man kunna gå in på banan och rida som vanligt, skiter det sig så kan man fortsätta i lättridning :idea:

Någon som vet??

Sv: Fundering

Är det klubb, lokal, regional? Vilken klass?

Jag har en som beter sig likadant. Fast hon är alltid vidrig att sitta på men när hon ballar ur så fungerar det inte alls. Hon är bara tävlad i lokala LC och LB men när hon har ballat ur då så rider jag lätt ett par steg för att få tillbaka balansen för att genast sätta mig ner igen. Jag har fått kommentarer om detta ibaland och det är ju helt ok. Jag är med på att få sämre betalt och genomföra ritten bättre för hästens skull så den får en trevlig upplevelse.

Hej på er! Mitt bästa tips är att åka ut och träna hästarna! I olika miljöer, med andra hästar. Hoppa, tömköra, longera och dressyr! Hästen blir spänd, då är det svårt att få kontakt med dom.
Så ut å miljöträna! Det håller jag på med just nu...:) Ska också visa min.

Mvh Michaela

Vet inte riktigt om man blir utblåst för lättridning? Men man får ju oftast fullfölja programmet om man vill iaf. Jag red in med spö en gång och blev utesluten, men fick ändå rida programmet och bli bedömd.

Prova sitta ned, funkar det inte så rid lätt?

Jag tycker nog att det är skit samma om du tävlar, eller väljer att rida utom tävlan.
Må så vara om han skulle ha en bra dag och inte spänna sig, vad har du att bevisa med en fyraåring, du ska ju bara träna på att tävla.

Om du väljer att vara med på "riktigt", så skulle inte jag rida lätt alls, utan bara borra ner mig i sadeln och genomlida om han skulle förvandlas till giraff, eftersom lättridning tolkas som felridning.

Fast jag skulle nog vara med utom tävlan, bara för att skapa lite erfarenhet, du lär ju inte sitta ner på själva kvaliten ändå och du hinner med många dressyrprogam framöver där du kan få visa vad din häst kan.

Håller med blandrastik. Att delta utom tävlan är väl en suverän idé, då får ni vara med utan press och du behöver inte sitta ner på din 4-åring.

Är det klubb, lokal, regional? Vilken klass?

Jag har en som beter sig likadant. Fast hon är alltid vidrig att sitta på men när hon ballar ur så fungerar det inte alls. Hon är bara tävlad i lokala LC och LB men när hon har ballat ur då så rider jag lätt ett par steg för att få tillbaka balansen för att genast sätta mig ner igen. Jag har fått kommentarer om detta ibaland och det är ju helt ok. Jag är med på att få sämre betalt och genomföra ritten bättre för hästens skull så den får en trevlig upplevelse.

Det är en lokal LC2 på hemmaklubben, dock inte mer än 15 starter i den klassen :laugh::bow:

Pratade med min dressyrtränare och hon tyckte jag skulle ta ett snack med domaren (jag är en av arrangörerna) och tala om redan innan att OM jag börjar rida lätt på banan så är det bara att låta mig fortsätta (och utesluta mig istället) rida klart. Då jag vet att man inte ska..

Hej på er! Mitt bästa tips är att åka ut och träna hästarna! I olika miljöer, med andra hästar. Hoppa, tömköra, longera och dressyr! Hästen blir spänd, då är det svårt att få kontakt med dom.
Så ut å miljöträna! Det håller jag på med just nu...:) Ska också visa min.

Mvh Michaela

Det är ett jättebra tips :idea::bow:

det gör vi oxå, hoppar inte honom själv men hon som gör det har 2 egna hästar och på sita tiden har hon varierat så att han får hoppa på deras träningar ibland (= hopptränat på tre olika anläggningaqr), vi har även åkt ut lite på ngn lokal hopptävling och han spänner sig mindre och mindre för var gång så vi hoppas att vi har kommit ner till 0 spänning när det är kvalitén :)

edit.. lycka till förresten, håller tummarna, vilket datum ska du visa?

Fast jag skulle nog vara med utom tävlan, bara för att skapa lite erfarenhet, du lär ju inte sitta ner på själva kvaliten ändå och du hinner med många dressyrprogam framöver där du kan få visa vad din häst kan.

joo.. det var så jag tänkte först.. men sen nu på sistone så har han blivit så enormt fin.. :love: också råkar det juh vara "vårt" ridhus som han trivs supermycket i.. och vi startar först så det har juh inte hunnit komma alltför mycket folk än.. och det vore så roligt om han kunde gå ett helt program.. på tävling..

äsch jag vet varken ut eller in nu längre :confused: väntar nog med att bestämma mig till söndag morgon.. :angel:

Lokal LC/LB kallas utbildningsklasser och det är ju just vad det är. Du är ju där för att utbilda din häst hur man beter sig på en tävlingsplats. Därför tycker jag att du ska rida tävlingen så som den ska ridas och försöka tala om för hästen att "så här gör man". Poängen och kommentarerna kanske inte blir så lysande men so what, det är utbildning. Jag har många exempel på när domare "hjälper till" när man kommer med en unghäst. Däremot kan de inte ge poäng på annat än vad de ser, vilket är helt rätt.
Ex: En ponny kom in och gjord halt vid x för att sedan stå som paralyserad. Vad ryttaren än gjorde så vägrade ponnyn att gå framåt. Domaren blåste av ritten men bad ryttaren att vända och börja trav på nedre volten och jobba sig uppåt. Varv för varv kom de allt närmre domaren och när ponnyn gått förbi en gång red hon upp på medellinjen och gjorde halt och skrittade ut. Det tog kanske någon minut längre än om hon ridit sitt program, men det tycker jag att vi ryttare måste bjuda på och eloge till den domaren! Tack vare honom gick både ryttare och ponny ut med en trots allt positiv upplevelse.

Håller med ovanstående talare totalt :bow::bow:

hoppas bara att det är en domare med samma attityd som dig på söndag :D

Jag har en annan solskenshistoria med en domare. Det var ponnydressyr LC och en b-ponny var inne på banan. Plötsligt mitt i galoppen tvärstannar ponnyn och lägger sig ner!! Domaren flyger upp i tron att ponnyn dog. Men ponnyn reser sig och barnet talar gråtande om för domaren att hon brukade göra så när de var inne på banan. Jaså, sa domaren, gör hon det. Har du ett spö? Ja, hickade barnet, men det får jag ju inte ha på banan. Jo, på min bana får du. Hämta det och börja om. Och om hon stannar igen så smäll henne ordenligt med spöt! Barnet fick sitt spö och började om, mycket riktigt rätt vad det var så stannade ponnyn och flickan klämde till med spöt. Ponny blev så förvånad att den hoppade fram och gick resten av programmet.
Nu tycker säkert några att man inte ska uppmana ett barn att slå en ponny, men i vissa fall kan det vara berättigat. Och i detta fall tyckte jag att domaren gjorde rätt.
Detta visar att det är så lätt att det går troll i tävlingsmomentet om man gör det till en stor sak. Och man ska inte underskatta hästar, de fattar vissa saker fortare än vad man kan tänka sig.

naw.. kan se det hela framför mig, framförallt den delen när ponnyn bara lägger sig ner :rofl: Tycker det var starkt av tjejen att fortsätta ge sig ut på tävlingar med en ponny som brukade bete sig så.. personligen hade jag nog dött av skam och aldrig vågat visat mig offentligt igen :angel: visar bara att det är mer stake i småtjejer än mig :o

Låter verkligen som en superdomare :laugh: såg i startlistan igår att det är en hel del unghästar med på söndag så förhoppningsvis tar domaren hänsyn till det. (vi har råkat anlita några skräckexempel till domare här nere innan :crazy: bla en som vid en klubbtävling diskade ett ekipage för att hon startat innan hon fick startsignal. Trots att alla tävlande tyckte att vederbörande skulle få en chans till så vägrade domaren.. :mad: kan sägas att hon står på vår lista över folk som inte ska anlitas igen..)

Jo tack, jag har också träffat på domare som man undrar varför de valt detta yrke/hobby. Många gånger har det också känts som man blivit "dåligt" bedömd men då är det bra att ha blivit filmad. Vi brukar titta på filmen och jämföra med protokollet och då ser man på ett helt annat sätt varför domaren bedömt som h*n gjort. Det hat hjälpt min dotter väldigt mycket att se sig själv och kunnat hålla med domaren sedan. Ett tips är att filma din ritt för att kunna se den "utifrån". Du kan väl skriva in hur det gick. Lycka till!

om bara min filmare hinner bli frisk så får jag den filmad :idea: (den dumern har juh valt helt fel helg att bli sjuk på :crazy:)

det börjar flyga små fjärilar i magen på mig redan nu... någon som har insektsmedel?? ;)

Ett sätt att hålla koll på nerverna är att sätta upp ett mål för tävlingen. Vad vill du upnå med den? Sätt målet så lågt att du kan klara det. Med en 4-åring kan det vara mycket enkla saker som att gå igenom "hålet" på det vita staketet och in på banan eller att den fattar rätt galopp i båda varven. Första gången vår 4-åring var på tävling gick hon bara på nedra volten! Dottern red hela LC på A-volten!:D Gissa poängen på ryttarens inverkan! Det var inte så kul då men nu kan vi skratta åt det.

min mål med morgondagens ritt är följande:
*jag ska överleva
*jag ska sitta kvar
*vi ska göra en "bra" fri skritt och en "bra" halt/hälsning/utgång (sen om vi får streck på resten.. det struntar jag i :D)
*vi ska ha en totalpoäng som överstiger 14poäng...
:rofl::rofl:

kanske inte så jättehöga krav men jag har inte själv tävlat dressyr på 4år och Danne har aldrig gjort det så...

Du har väldigt olika nivå på dina mål :D
*överleva - kan jag i princip garantera att du gör
*sitter kvar - kan finnas en viss risk att du inte gör, men troligtvis
*bra fri skritt - svår övning men det blir nog någon form av skritt
*halt, hälsning - också svårt, men säga hej till domaren går alltid att göra i förbifarten
*utridning - ut kommer man alltid på något sätt antingen genom hålet eller över staketet, det är inte så högt
*få mer än 14 poäng - att få mindre än 14 p när man ridit ett helt program är en stor prestation som få lyckas med så då är du ju unik på det :rofl:
Så sammanfattningsvis kan man säga att chansen att uppnå samtliga mål är mycket god :angel:

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Z
Ridning Hej, här finns säkert redan massor av trådar om samling, har bara kollat de sista tre sidorna och sökmotorn (hittade inget snabbt som...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Zab
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 147
Senast: sweep
·
Ridning Jag är dressyrryttare. Har lärt mig rida på ridskola för först en gammal kavallerist och sedan Strömsholmsutbildade instruktörer. Jag...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
13 168
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar