Fundering runt MH

Roxer

Trådstartare
Jag har fått chansen att anmäla min unghund till MH nu i april. Jag har ju tidigare gjort ett mindre mentaltest hos en som tidigare utfört dem åt vorstehklubben, och detta var mycket intressant. Generellt inom min klubb pratar man om MH/"MT" i termer av att se "vad man har att arbeta med" och lägger väl kanske inte så stor avelsmässig tyngd i just MH-resultaten. Ett resultat av detta är att det inte ens är så många som gått MH i min ras att man kan få fram ett spindeldiagram för rasmedelvärdet. Man vet alltså inte hur våra raser "ska" se ut eller hur ett "normalt" MH-resultat ser ut för rasen...

Något jag är lite fundersam runt är det faktum att min ras är en jakthundsras där jaktproven bygger på skott+apport delvis. Det vill säga att min hund förknippar skottet med fallande vilt och därför stannar upp och tittar efter ev. fåglar/vilt. Är detta något som kan ge ett snett resultat på MH? Jag vet att han egentligen är något för gammal för MH (30 månader nu i april), men jag vill ändå gå för att se lite vad som finns i hunden. Vissa situationer stöter man inte på så ofta ute i naturen så att säga. ;) Jag vet dock att vi antagligen kommer få "dåligt" på kampmomenten då det är något som min herre är väldigt lite intresserad av, speciellt på nya platser då han inte fått "tryck" på sig. Är vi och tränar lydnad eller apport eller så så använder han dock gärna leken för att släppa på lite energi och "laddning" så att säga, men i normalläge är han inte så intresserad.

Vad säger ni andra? Är MH något som verkligen kan användas som avelsvärdering för alla raser, eller är det främst för bruksarna det är intressant? Som diskussionen har gått i rasklubben så är det inte nödvändigt med MH:t för vorstehklubbens raser eftersom "man ser ju hur hunden är på prov!". Det förekommer ju dock väldigt skarpa hundar inom våra raser, så i min mening vore det ju kanske klokt att se om MH kan ge en indikation på vad som är "lagom" skarpt. Jag tycker det är intressant, men jag är alldeles för oinsatt känner jag. Input någon?

Hur resonerar ni inom er ras?

Sv: Fundering runt MH

MH är ju anpassat för bruksraserna så nej, jag anser inte att det bör användas som avelsvärdering för alla raser, inte som det är utformat idag.
Däremot är det väldigt intressant att se andra raser göra MH!

Så länge hunden bara stannar upp och inte reagerar nervöst/negativt på skottet så är det ingen fara. Även min hund stannade upp på skottet men fick 1a.

Jag har dessutom gjort MH med min husky! Det var jättekul! Kommentaren från beskrivaren efteråt löd: " hon är som vilken bruksschäfer som helst" ;)

Jag gick ju med Barbro Börjesson på det MHt hon gjort. Det är som du säger, ett papper där du ser vad du har o jobba med. Finns inte rätt o fel, men mer och mindre önskvärda saker men så man kan jobba på de saker som inte är önskvärt för den rasen.
Vi hade jakthundar med och hon förstod när hunden stannade vid skott, en reaktion men inte rädsla. Två olika saker.
Jag vet inte vem som kommer utföra ditt MH?

De vorsteh jag kollat på som fått valpar har utfört MH iaf, så jag tycker de är ganska bra på att göra det på sina hundar.

Spontant kan jag, som har Flat och rör mig i jakthundskretsar, säga JA - en jakttränad apportör kan få en snedvriden bild på just skottmomentet. Och det är en ganska bred beskrivning på skottet, egentligen är enbart 5a = rädsla. Har du en riktigt apportkåt(/dåligt tränad ;)) jakthund som låser sig mot skytten efter första skottet kan du få en 4a. Har du en dålig beskrivare kan du få en 5a.

Min hunds skott på MHt såg ut såhär, han fick 1a. Här var han 14 månader gammal.
Enligt mig en vanlig syn på nyfikna och/eller jakttränade hundar.
Skott under lek: http://www.youtube.com/watch?v=MUHXTFpOj0s
Skott under passivitet: http://www.youtube.com/watch?v=A9t3w1uCq4E

På jakthundar brukar dock inte 3/4/5 på MH betyda särskilt mycket om hunden är jaktmeriterad i övrigt. Hos retrievers kan inte en hund gå till pris på prov om den är skotträdd, och jag gissar att det är samma på era prov.

Ja jag tycker att MH kan användas som avelsutvärdering på samtliga raser - OM man anser att de egenskaper MH mäter är relevanta att titta på. Men ärligt talat så borde väl de flesta bry sig om tex rädslor och skärpa?

MH är ju inget test, det är en beskrivning. Det finns alltså inga generellt rätt eller fel utan det är upp till varje rasklubb att avgöra vilket resultat som är önskvärt.

Många RR gör MH och det tycker jag är toppen. Dock inte alla, för det finns fortfarande några bakåtsträvare som inte tycker att det passar rasen.
Men när jag läser ett protokoll från en RR så jämför ju jag det med hur jag tycker att det vore önskvärt och rastypiskt att reagera, jag jämför det inte med hur en brukshund hade reagerat.
Jag tycker tex att det är helt normalt om en RR är lite tveksam i hanteringen och till och med vägrar följa med testledaren bort från husse/matte. Det är också ganska normalt att en RR får låga poäng på kamp/lek momenten. Däremot så vill jag ju fortfarande se tex goda avreaktioner och en skottfasthet.

Många pratar om att MH inte passar deras ras (då är det ofta sällskapshundar man talar om) men det tycker jag verkligen är skitsnack. Då är man antingen okunnig gällande vad som faktiskt innebär med ett MH eller så vill man inte erkänna att rasen kanske har vissa problem som kommer fram i bedömningen.

Det där med skotten är jag inte jättekunnig på, då jag inte håller på med aktiva jakthundar själv. Men generellt ska en duktig bedömare kunna se skillnad på intresse och rädsla.
Man kan också tänka att även en jagande hund ska klara av att höra skott utan att låsa sig.
Men även här får man ju tänka - vad vore typiskt för min ras?
Det finns ju inga rätt eller fel, så man får själv avgöra vad man ska eftersträva.

Jag kan tänka mig att MH även bland jakthundarna vore en bra komplettering till arbetsproven, för att bedöma andra saker (saker som kan vara viktiga i vardagen) än just arbetsrelaterade. Det ena behöver ju inte ta ut det andra :)

Ja jag tycker att MH kan användas som avelsutvärdering på samtliga raser - OM man anser att de egenskaper MH mäter är relevanta att titta på. Men ärligt talat så borde väl de flesta bry sig om tex rädslor och skärpa?

MH är ju inget test, det är en beskrivning. Det finns alltså inga generellt rätt eller fel utan det är upp till varje rasklubb att avgöra vilket resultat som är önskvärt.

Håller med. Jag har gjort det med min ena chihuahua till och med :D Fantastiskt roligt att se hur hunden reagerar och ännu roligare var det att alla sade innan att "jaja folk säger alltid att deras hund kommer göra si och så så stämmer det inte sen" men min hund gjorde precis som jag trott. Tycker flera moment är vettigt även för sällskapsraser- tex skott rädsla, förmåga att släppa rädslor i efterhand mm kan märkas av i vardagen. Sen visst, min visade totalt ointresse av både jakt och kamp, men det gör ju inte mig nånting, jag gillar att han inte jagar om det så sitter en liten vildkanin framför nosen (som igår..). Det finns ju som sagt inte mycket till rätt eller fel, allt beror på hur man vill att hunden ska vara.

Jag gjorde det med weimaranern för att ha möjlighet att tävkla bruksgrenarna. Sedan är det ju ett sätt att veta vad man har.

Fick en tvåa på skottet eftersom han gjorde det han skulle, dvs stannade upp och kollade efter eventuellt nerfallande fåglar och efter det var det lek igen. Fick förvånande resultat på vissa moment och mindre förvånande på andra.

Insåg att han var betydligt skarpare än jag trodde. Är glad att jag vet det eftersom han ofta ger ett väldigt öppet och glatt intryck där han verkar älska hela världen, tills världen ger sig på hans matte för då raggar han och går i försvar.

*delvis knapplån*

Kul med så många funderingar! Jag har väl själv lite inställningen att det vore ju bra om fler gör MH för att kunna ta fram ett medelvärde för rasen och sen se om det är reaktioner vi vill ha i hundarna, eller om vi vill premiera andra egenskaper i hundarna.

Vi har som sagt tidigare gjort ett "MT" av det slag som vorstehklubben höll i för några år sedan. Där visade det sig då att jag har en väldigt nyfiken individ - hans reaktion på skrammel var att direkt springa dit och titta vad det var som lät. Han har även en viss skärpa, men han plockar bara fram den när han avgör att det behövs. Beskrivaren sa att "det är en av de mer kloka och balanserade hundar jag sett på länge".

Apocalypsen: Är det vanligt att göra MH inom Weimen? Jag tycker man hör sällan om just fågelhundsraser som gör MH. Såg att Barbro Börjesson börjat köra en MH bana i Junsele (eller var det nu var) som ett försteg till test på björn i hägn... Kanske finns liknande vad gäller vildsvinstesterna?

Tycker det är intressant hur som. Hur resoneras det inom era raser som inte är rena bruksraser? Och varför vill man egentligen ha en 1:a på skottet hos bruksarna, men 2,3 typ på t.ex. jakthundar? Någon med en teori?

Roxer;15077746Apocalypsen: Är det vanligt att göra MH inom Weimen? Jag tycker man hör sällan om just fågelhundsraser som gör MH. Såg att Barbro Börjesson börjat köra en MH bana i Junsele (eller var det nu var) som ett försteg till test på björn i hägn... Kanske finns liknande vad gäller vildsvinstesterna? [/QUOTE skrev:
Många och många, tror det var ett par hundra weimaraners som var beskrivna när vi gjorde MH 2010 och sedan dess har jag inte kollat. Det beror väl mycket på hur intresserad uppfödaren är.

Uppfödaren till min hund är utbildad MH-figurant och anordnade MH för sina valpköpare när hon hade kennelläger.

Även om testerna är "bruksiga" så har man ju en uppfattning om vad det är man går omkring med i kopplet.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 122
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Utifrån detta resultat, kan ni lista ut vad det är för ras? Tror inte det är jättevanligt med MH på just denna ras men skoj var det. Det...
Svar
14
· Visningar
1 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka