Fundering över tornutskott

Limelight

Trådstartare
Jag har lite funderingar över tornutskotten, är inte direkt duktig på sådant.

Om ett tornutskott ligger lite fel och en kiropraktor rätar till det, kan det bli bra på en gång ?
När ett tornutskott ligger sådär lite fel är det med andra ord Kissing spines, eller kan de ha ett tornutskott fel utan att det är KS ?.

Har fattat att ligger ett tornutskott fel och man rätar på det kan det komma tillbaka, hur förebygger man det på bästa sätt ?.

Hur kommer det sig att ett tornutskott lägger sig fel?, överansträngd/ rullning i hagen mm ?.

Många konstiga och luddiga frågor blev det, men svara gärna på det ni har åsikter om så vore jag grymt tacksam :) ;)

Sv: Fundering över tornutskott

Jag är inte så insatt i tornutskott, men när jag hade kiropraktor på mitt sto, så skulle hon vila i 5 dagar tror jag det var . 2 första dygnen i box om jag inte missminner mig .

Hej från Hambo

Det är inget som legat fel utan jag som hör folk berätta om sina hästar osv.

En tjej som hade vart iväg med sin häst låg tornutskottet fel sa Kiropraktorn. Kiron menade att det hade vridit sig en aning och låg och tryckte på muskeln, men han hade rätat till det och det skulle bli bra med långsam igångsättning och mycket skritt i skogen.
Det är ett exempel på mycket man hör.

Aha, jag förstår. Lite fascinerande att det går att se på utsidan hur det ser ut på insidan. :angel:

Det är lite så jag tänker också. Det är därför jag undrar en del om tornutskott och så vidare..

Men uttrycker man sig inte väldigt fel? Tornutskotten i sig kan väll knappast flytta på sig om de inte bryts? Det är väll musklerna runt kotor och tornutskott som kan "dra" i tornutskotten så det skapas spänningar och inflammationer? Eller?

Kirop. rättade till Höft, nacke, kors 2 ggr sen var hon bra !
Men man måste tänka på hur man rider Hästen efteråt .
Jag kom poå att det var JAG som var sne, och gjorde mina hästar snea:crazy:

Man lär så länge man lever !

Hej från Hambo

Men uttrycker man sig inte väldigt fel? Tornutskotten i sig kan väll knappast flytta på sig om de inte bryts? Det är väll musklerna runt kotor och tornutskott som kan "dra" i tornutskotten så det skapas spänningar och inflammationer? Eller?

Ja, precis.

Och frågan är då varför muskelspänningar och eventuella inflammationer har uppstått? Det finns ju alltid en orsak till det och det är den biten som jag tycker är viktig att komma tillrätta med. Kanske räcker det med kiropraktisk behandling eller massage men risken finns ju att problemet återkommer om inget görs åt grundorsaken och den kan man säkerligen inte se utan att "titta" inuti.

Precis. Det är väll spänningar och låsningar i musklerna som kiropraktorer rätta till? För jag hoppas att de inte flyttar på kotor hur som? (Vilket inte torde vara möjligt).

Jag går själv varit hos kiropraktor ganska många gånger. Jag hade flygit av en häst och i samband med den smällen och smärtan fick jag spänningar i musklerna kring bäckenet. Det blev ju värre med tiden eftersom jag hade minskad rörlighet och till slut krävdes ga våldsamma "knäckanden" för att musklerna skulle släppa. Det krävdes också mycket styrketräning och motion av mig för att aktivera musklerna igen.

Jag har en häst med frakturer i tornutskotten som har växt ihop. Det verkar väldigt tveksamt att hon håller som ridhäst, nu fyra år senare. Det är just därför jag ställer mig frågande till uttrycket "tornutskott som ligger fel". För ligger tornutskotten fel syftar man väll antingen på kissing spines och annars torde det vara frakturer?

Jag har ju också en gammal ländryggsskada sen jag gjorde ett korkat lyft i arbetet för 20 år sedan. Det gör att mina ländmuskler lätt blir spända för att avlasta och jag kan ge mig tusan på att om jag röntgades så skulle man hitta en liten pålagring/artros där. :angel:
Träning och att stretcha ordentligt + regelbundna naprapatbesök hjälper mig att bli bättre men det försvinner aldrig helt.

Tror att det finns många hästar som har liknande problem men som aldrig har blivit behandlade för det och så har inflammationerna till slut blivit en pålagring.

att tornutskottet "ligger fel" kan säkerligen ha många olika betydelser - KS är ju en sak men sen kan det ju vara spänningar, inflammationer, trauman osv som orsakar att muskler o ligament "drar" tornutskotten ngt ur läge... det är inga stora rr det handlar om i sånt fall men finns otroligt många små muskler runt kotorna för att hålla allt så stabilt som möjligt.
Det kiropraktorn gör kan nog räknas som en muskelmanipulation och för att få ett varaktigt resultat krävs det att man går igenom hur och varför symptomen uppkom från början. En häst kan säkert kännas bättre en stund eftersom den värsta spänningen släppt men om man inte gör ngt mer långsiktigt kommer det tillbaka.

Det är så jag funderat om det kan vara att förebygger man inte så kommer det med lätthet tillbaka och så som jag läst i artiklar och här från er så är det nog så.
Vanligt fel att det uppkommer är just överansträngning av något slag om jag fattat artiklar rätt.
Och kotor kan man inte flytta, men tornutskotten kan man släppa på om de satt sig fast så det runt omkring blir irriterat och släpper på det så det kan lägga sig på sin rätta plats om jag fattat rätt.

Och kotor kan man inte flytta, men tornutskotten kan man släppa på om de satt sig fast så det runt omkring blir irriterat och släpper på det så det kan lägga sig på sin rätta plats om jag fattat rätt.

Men tornutskotten är ju en förlängning av kotan sas. Det är väll brosk?

Men att "knacka loss kotorna" för att stimulera den spända och låsta musklerna köper jag. Men det måste väll vara musklerna som är fästa i tornutskotten man vill åt. Inte själva tornutskotten.

Anatomiskt borttappad
:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 521
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 758
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka