Fundering om b-vitamin

Sv: Fundering om b-vitamin

Jag kör på pellets, lättare o hantera o dosera ut än flytande (flytande är min stora fasa, blir så kladdigt o bökigt o dosera då hela måttet inte töms....).
Det finns pulver oxå för o göra allt lite krångligare, beror nog lite på hästen, shy feeders (tror ja de heter) smakar typ godis om man smakar på de, så den smakar nog godast för hästen, pulver "behövs" nog blandas me lite vatten o pelletsen går o ge hur som helst =)
Min grabb älskar pelletsen och de flytande, har inte testat pulvret :p

Jag har just nu flytande men när det är slut så tänker jag köpa pelletsen. Billigare och lättare att hantera :)

Vad är egentligen bäst, B-vitamin i pellets, eller flytande form?

Som flera redan har påpekat så är det sällan som man behöver ge extra B-vitamin. Ett bra grovfoder är rikt på vitaminer och mikroorganismerna i hästens grovtarm tillverkar också B-vitaminer.

Om man av någon anledning behöver tillsätta extra B-vitaminer så är det endast vissa B-vitaminer hästen har behov av. Man behöver därför ha stor kunskap i foderlära för att veta när extra B-vitaminer behövs och vilka B-vitaminer som i så fall behövs.

Den avgörande frågan är då inte vilken form av B-vitaminer (pellets eller flytande) man ska köpa utan vilka B-vitaminer produkten innehåller.

Beträffande valet mellan pelleterade och flytande vitaminer så är frågan hur väl dessa är skyddade mot yttre påverkan. Vitaminer är känsliga och förstörs lätt av t.ex. solljus, värme och oxidering vid kontakt med luften. Det går till viss del att skydda pelleterade vitaminer genom att lägga på ett skyddande skikt av gelatin eller sockerlösning. Detta kan man inte göra med flytande vitaminer. Å andra sidan så är flytande vitaminer till viss del skyddade av en behållare. Men luft tränger in varje gång man öppnar behållaren. Jag vågar inte säga vilken form som är mest hållbar. Allting annat lika så kanske pelleterade B-vitaminer är att föredra om de pelleterade vitaminerna är skyddade med något överdrag. Men detta är en sekundär fråga. Det viktigaste är vilka B-vitaminer som produkten innehåller.

Ok tack för svar allihop!
Min har fått b-vitamin i pellets innan, tyckte att det var bra, dels för att han har så mycket päls att sätta etc. Men min veterinär nämnde något om att flytande skulle vara bättre och ge hästen en bättre matlust. Därför undrade jag :) vet inte vart han fick det ifrån, men eftersom han är den bästa veterinär jag träffat på och han är utbildad så litar jag ganska stort på hans omdöme. Men alltid kul att höra andras åsikter och funderingar :p

Bara för någon är utbildad betyder det ju inte att denna vet bäst..eller hur ? Man ska alltid vara frågvis samt söka efter källor själv. Alla har olika läror och ider. Frågade du aldrig varför veterinären sa så ?

Sätta päls kräver mest protein..inte B vitamin.

en parantes: veterinären har ingen utbildning inom foder ;)

(om de inte gått någon annan utbildning/kurs utöver veterinär programmet)

Han har häst själv och kan nog en del om foder ;) haha men det är klart han kan ha haft fel! Men jag litar på honom, annars hade han aldrig fått röra min pålle.

Skrev det i tidigare inlägg tror jag; han sa att b-vit gav bättre matlust, har för mig att han nämnde att det kunde vara mer uppskattad smak på flytande än pellets. Men jag vet inte, därför jag frågar :)

Har alltid fått höra att b-vit ska vara stärkande för hår och hovkvalité, fungerar på samma sätt hos människor. Står ju dessutom på förpackningarna att det är bra för pälsen, blir glansigt och fint.
Käkar b-vitamin själv av de anledningarna, att håret mitt var glanslöst och mina naglar började ge med sig.

Skrev det i tidigare inlägg tror jag; han sa att b-vit gav bättre matlust, har för mig att han nämnde att det kunde vara mer uppskattad smak på flytande än pellets. Men jag vet inte, därför jag frågar :)

Det är inte så konstigt att B-vitaminer i flytande form är smakligare, de finns ju oftast i någon form av sockerlösning!

Jag ger B-vitamin i pelletsform till min gamla dam. Som många andra säger, lättare att portionera och mer ekonomiskt.

Anledningen till att min dam får B-vitamin är att det är på inrådan av veterinär och, equiterapeut och kiropraktor, samt tidigare år med damen som gjort att jag sett vad hon behöver förutom analyserat grovfoder och uträknad foderstat.

För min häst gör det nytta för:

• Päls
  • Hull
  • Bättre matlust
  • Mage/tarm
  • Piggare o gladare häst

Bara för någon är utbildad betyder det ju inte att denna vet bäst..eller hur ? Man ska alltid vara frågvis samt söka efter källor själv. Alla har olika läror och ider. Frågade du aldrig varför veterinären sa så ?

Skriver under på det. Vid pälssättning är bakjäst kanonbra. Fullproppat med proteiner.
KL
Likadant när det gäller, hovar osv Det är proteiner som gör skillnaden och inte B-vitaminet som man trodde tidigare. Vet att jag läst flera artiklar om undersökningar av detta, troligtvis i Ridsport. Det kanske går att leta upp där?

Alla här som säger att man inte ska lita blint på sin veterinär för att de inte har den utbildningen och inte kan allt, utan leta mer betrodda källor.

Jag måste säga att det är bättre att man inser att man själv inte kan allt utan ändå vågar FRÅGA en person IRL som ändå har sett hästen, i stället för att lita blint på exempelvis de svar man får från wikipedia eller ett internetforum, där alla säger olika, utifrån vad de läst, o hört av andra käller och internetforum.

ill sist kalkas de virtuella källorna ur och till sist MÅSTE man ändå FÅ LOV att fråga personer IRL. Det är som sagt, bättre att fråga än bara strunta i det, blunda och tänka "- ja, går det så går det. På bukefalos säger man att man inte behöver göra si och så".

Fast TS frågade ju uppenbarligen aldrig sin veterinär om varför. Sen är det ju ingen nyhet att hästar inte behöver tillskott av B vitamin om de nu inte har stora magproblem eller uppenbarlig brist. Sant är att B vitamin ökar ämnesomsättningen.

Sen vet jag liksom inte om personliga samtal med tex SVA/SLU som ex skulle vara virtuellt ?! Alla googlar inte till sig svar utan kanske tar kontakt med personer i verkliga livet. Klart man får fråga, men ska inte de andra få svara då ? Om jag tex nyss fått senaste råd och rön från tex SLU..och skriver det här, gäller inte det då bara för att jag på Buke skrev si eller så ? Blir det en Bukeskröna då ?

Senast ändrad:

Alla googlar inte till sig svar utan kanske tar kontakt med personer i verkliga livet.

Exakt, men jag ringer eller mejlar hellre själv SVA, SLU och andra för att få en "second opinion", då jag inte litar blint på att alla som säger det, verkligen har haft de kontakterna eller själva har den kompetensen som sägs.

Jag nappar gärna på tips och idéer här på forumet. Men ser jag ett tips, som ser intressant ut, försöker jag få fram mer fakta med trovärdiga källor innan jag experimenterar själv med min häst.

Inte illa ment och jag var inte ute efter att peka ut enskilda personer i tråden.

Mvh

IngelaH

Jag kan inte speciellt mycket om foder, vitaminer men försöker lära mig så gott det går :D

Är det protein som används för att bilda B-vitaminet i tarmen?

Vitamin B1

Vitaminet produceras av mikroorganismer i
hästens grovtarm och finns i varierande mängd
i alla fodermedel. Spannmål och bryggerijäst
innehåller höga mängder tiamin. Vissa växter,
t ex örnbräken, innehåller ett ämne som bryter
ner vitamin B1 och som därför kan vålla brist
på detta trots god tillgång i fodret.

Vitamin B2
Vitaminet produceras av mikroorganismer
i hästens grovtarm. Det finns i höga halter i
bryggerijäst, medan spannmål endast innehåller små mängder. Lusern och klöver är bra källor för vitamin B2.

Vitamin B12
Vitaminet tillverkas av mikroorganismerna i
hästens grovtarm. Hästen är helt beroende av
denna källa, då vitaminet inte finns i dess naturliga foder utan bara i foder med animaliskt
ursprung. Vitamin B12 är den enda vitamin
som innehåller ett mineral, nämligen kobolt.
Om hästen får i sig tillräckliga mängder av
detta mineral, har den inga svårigheter att tillverka tillräcklig mängd vitamin B12 .

Källa : VITAMIN & MINERAL – ABC
guide om mineraler & vitaminer till hästar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama