Fundering kring häst med puls

S

samtson

Jag har en fånghäst som jag håller under lupp, kollar puls osv varje dag. Rent automatiskt hänger den andra hästen på och kollas han med. Det handlar om Islandshästar och den "icke fångiga" går i vinterhagen som vuxit upp, som han gått i hela året. (Fånghästen går i special hage fö.)

För att komma till saken: Den friska hästen hade ökad digital puls på båda fram i Tisdags kväll. Stallade in omedelbart och vet kom på onsdag (fick panisk fång föraning). Tempade, hade 38, alltså ingen temp att tala om, vet kännde med tång och han visade inget. Vi gjorde gå och vända övningar men hon tyckte INTE att han betedde sig som en fånghäst - lite stel, ja, men han är 19 år och gammal turhäst så det är legitimt (han är alltid lite stel).

Han blev beordrad att stå i mager hage en vecka, jag har tagit bort kraft fodret, han är pigg som vanligt men har fortfarande puls. Han är exemhäst, men varför denna puls?

Funderade på om det kunde vara någon fästing åkomma, han har haft många äckelkryp redan och blir alltid lite svullen efteråt.

Han skulle gå nu en vecka i magerhage enligt vet order så får vi se, men vad tror ni? Någon med en gissning eller ett förslag?

Jag kan ju bara avvakta, men hur kul är det? Man måste bara analysera och leta info och göra NÅGONTING för att få lite klarhet eller iallafall känna sig lite aktiv...
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Är det verkligen ingen som har någon gissning eller spekulation att bjuda på?!

Hästen har fortfarande puls, Ingen temp och reagerar inte på tryck. Rör sig normalt och är nyfiken och framåt. Två dagar tills vet, och ingen förändring.
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Är han helt frisk för övrigt? Inga andra problem med hovar och ben? Hur har han varit i magen? En del fånghästar kan ju bli t.ex. lösa i magen när ett fånganfall är på gång eftersom tarmfloran störs, men det vet du ju säkert eftersom du redan har en fånghäst.

Min halvblodhäst har förändringar på strålbenet båda fram och när den nedbrytande processen pågår får han ökad puls på båda fram. När processen är stillastående är pulsen normal. Jag blev också rädd för fång för några veckor sedan eftersom den digitala pulsen ökade på båda fram när vi hade fint väder och gräset växte så det knakade. Men han rör sig inte som en fånghäst, har heller inte varit dålig i magen och veterinären var rätt säker på att det var strålbenshältan som spökade. Nu är han normal igen.
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Helt frisk och som vanligt i övrigt - ja.

Hur diagnostiserade strålbens förändringen på din häst? Röntgen? Min häst har gått många år som turhäst innan han kom till mig, så han är lite sliten. Han har dessutom lite underlig hovställning - men detta är inget man bör joxa med på en så pass gammal häst. Jag har personligen börjat fundera på om han kanske helt enkelt är gammal (19 år bara visserligen, men endel hästar blir ju inte ens så gamla).
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Min blev behandlad för hovledsinflammation två gånger först och när han inte blev helt bra (hade bara ½ grads hälta på vä fram från start) så röntgades strålbenen på båda fram. På bilderna syns tydligt en mörk yta stor som en 10 öring på båda strålbenen. Han har dock blivit hjälpt av eggbar skor iallafall än så länge.
Kanske har du rätt i att din häst helt enkelt bara är gammal, min är ett halvblod på 21 år och jag märker tydligt att han har bättre och sämre dagar. Han bestämmer helt nu förtiden vad vi ska göra och inte göra, ibland blir det bara hagen, ibland en promenad eller skrittrunda i skogen.
Vad menar du med underlig hovställning?
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Han har ganska platta hovar, särskilt då på fram. När skoperioden börjar närma sig sitt slut och han någon gång får gå för länge blir det "Kalle Anka" fötter. Nu skos han med kort period, och det är mycket bättre. Eftersom han "skjuter fram" och på så sätt kanske får en något tvärare vinkel i kotan, och har gått som turhäst 2-6 timmar /dag i flera år, kanske han helt enkelt är sliten.

Vad innebär diagnosen för din häst? Ordet "nedbrytning" lät ju inte allt för kul...
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Jag kan inte bidra med någon lösning, bara mer funderingar.

Jag har precis som du en häst med fång (går i egen hage) och är nogrann att kolla värme och puls dagligen. Eftersom man blir lite nojig så har givetvis de andra hästarna åkt med på samma procedur.
En av de andra (fullt frisk i övrigt, aldrig haft fång) håller på att vänjas in på bete. Hon är barfota, alltid varm i hovarna men ingen puls. Hon har gått på betet 1 timme per dag för att vänja sig. När hon tas in därifrån har hon puls. Ingen rörelsestörning, hon är bra i magen osv. Men pulsen känns tydligt.

Jag avvaktade ett par dagar, hon har fortsatt fått gå ca 1 timme per dag på betet, pulsen har funnits kvar men inga andra symtom. Jag fegade ur och ställde tillbaka henne i vinterhagen. Pulsen försvann omedelbart.:crazy:
Jag kan inte påstå att hon har fång, hon rör sig som vanligt, bra mage, inget annat än pulsen. Men en "fångvarning" kanske? Men jag vågar ju inte fortsätta med betet, jag är så rädd att provocera fram ett fånganfall om detta nu är en "varning".

Det är svårt att ha häst när man kollar och funderar för mycket, det blir mer jobbigt än roligt. Tänk så enkelt det är att vara okunnig om sånt här och inte vara så nojig hela tiden. Suck.
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Jag hade också en häst som fick puls båda fram , gansk kraftig utan att vara halt. ( Har också puklsnoja) Tog bort från betet, hade puls en vecka till, ingen hälta ens i vändningar, ingen stelhet sprang i ökad trav. Rörde sig helt normalt hur man en provocerade. Jättekonstigt. Fick sedan bara gå en kort stund på gräs,
Ca 0,5 timme på magert gräs efter en vecka då pulsen var borta. Detta utlöste då ett fånganfall till nästa dag. Puls igen, halt och stapplig. Gissa om jag ångrade mig. Pulsen måste varit början till fång/fångvarning.
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Håller med om att sommaren är en jobbig tid efter att ha drabbats av fång. Man är ju så orolig hela tiden.
Livet var lättare förr. Man släppte hästarna på bete tidigt, kände sig ledig på sommaren. Nu är sommaren värsta tiden att ha häst. Allt gräs känns farligt! Svårt att förstå före man blir drabbad själv tror jag.
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Amen!:bow: Visst är det så. Förr var sommaren så enkel och underbar att ha häst, nu är det bara oro. Och alla härliga gröna beteshagar står obetade...
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Nej, det är verkligen inte kul. Prognosen är enligt veterinären hopplös, dvs min häst kommer att bli sämre och sämre och till slut kommer jag att bli tvungen att låta honom vandra vidare....
Det kan ta flera år innan han blir så dålig så att han inte kan vara med mig längre, men det kan också gå fort (veckor/månader).

Strålbenshästar har ofta sämre perioder, han har nyligen haft en sådan och då får han smärtstillande/antiinflammatoriskt (metacam alt. finadyne) medicin under 1-2 veckor. Han har varit frisk sedan i september i fjol och jag har kunnat skritta honom i skogen. Hoppas att han får vara med ett tag till!

Din hästs hovar verkar växa som min hästs, dvs framåt. Då är det enligt min veterinär och hovslagare viktigt att sko/verka ofta för att tån inte ska bli för lång, precis som du gjort med din. Jag skor min var 5:e vecka och han har sk. eggbar skor fram (pga strålbenshältan).

Om du tror att din häst kan ha samma problem som min så boka en tid på klinik och låt dem röntga strålbenen, det kan ju vara skönt att utesluta det.
 
Sv: Fundering kring häst med puls

min häst har precis fått proteinöverskott... svullna (bak)ben med puls, fick i uppdrag av veterinär att ta bort honom från betet och se till att han rör på sig (svullnad och puls försvann nämligen när jag kollade hur han rörde sig innan jag ringde till veterinären). ska hålla honom borta från gräs och kraftfoder några dagar för att låta kroppen återhämta sig. ska även ha benen lindade över natten.
bara sen igår kväll har han blivit bättre, så det verkar funka med att tagit bort honom från gräset.
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Jag kanske inte förstår fullt ut eftersom jag inte har en fånghäst, men ibland tycker jag att jag ägnar all min tid åt att studera min häst och analysera hans rörelsemönster för att se om han mår bra eller inte. Eftersom han har strålbenshälta på båda fram så är jag väldigt rädd att jag inte ska se om han har ont, man kan ju inte se någon direkt hälta.
Jag är jämnt orolig för att jag inte ska se att han har ont och när det dessutom visat sig att den nedbrytande processen kan ge varma hovar, puls och stel gång så är jag också rädd att jag ska missa om han får fång eftersom symtomen är likartade!

Ibland känns det inte roligt att ha häst.....
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Precis så kan jag också känna - det var roligare när man var okunnig... Jag tittar nog för mycket jag också... Han går nu utan bete - men pulsen är kvar, tvärrtemot din häst. Imorgon ska jag ringa vet igen, då har det gått den rekomenderade avvaktnings veckan...
 
Sv: Fundering kring häst med puls

Pratade med min hovslagare i går. Han sa att det kan ju faktist vara hovböld också. Det kan ta tid upp till 3 månader innan den bryter ut och blir en varböld. Det kan t o m försvinna ett tag och sedan börja mogna. Då känns bara pulsen. Hältan kan komma senare.
Vet du felet nu eller?
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt halvblod har fått fång. Stod på bete i ca 3 veckor och en kväll såg hon lite stel ut när hon skrittade. Kände lite puls vid kotan...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: Kaeela
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
Hästvård Läget ligger till så här. Har en Haflinger. De har gått på samma bete i 3 månader (hon och en fjording), det är knappt något gräs alls...
Svar
12
· Visningar
1 630
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 030
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp