Fundering angående travhästar och skoning (spin off)

bettysmatte

Trådstartare
Satt och tittade lite på travlopp i eftermiddags och också då "skoinfon". Vissa hästar tävlas helt barfota, vissa skodda runt om, vissa skodda endast fram och, det jag tyckte var märkligt, vissa skodda endast BAK. Jag har aldrig, inom ridhästvärlden, hört talas om hästar som har skotts endast bak och gått barfota fram. Vad är tanken med detta inom travet? Vad ger det för fördelar? Jag antar, men det kan ju vara fel, att de flesta travhästar är skodda runt om hela tiden när de tränas, men att skor plockas av inför lopp. Men varför barfota fram och skodd bak. Det blev jag väldigt nyfiken på :)!

Sv: Fundering angående travhästar och skoning (spin off)

Allt handlar om balansering. Vilket innebär att man skor hästen så att den inte slår sig och får ett vägvinnande steg. För att kunna göra det så "lättar" man eller tynger", fram eller bak.

T ex om en häst har skor fram och går barfota bak, så kommer hästen i sin tur få ett högre och kortare steg fram samt får ett längre och snabbare steg bak.
Alltså jag har lättat hästen bak och tyng hästen fram.

Om en häst går barfota fram och skor bak så är det tvärtom. Långa steg fram och korta bak.

Man vill helt enkelt ändra på hästen rörelsemönster och få hästen att kunna röra sig "fritt".

Man kan också ha skor runt om och även då lätta eller tynga balansen genom att använda t ex aluminium skor, järnskor samt olika sort skor som ger snabbare eller långsammare "rullning".

Hoppas du förstod vad jag försökte säga :)

Tack för svaret:)! Men hur tränar man hästarna då? Är de skodda runtom vid träning? Och om det är så, ömmar inte en häst som man helt plötsligt drar av skorna på? Speciellt om man drar av skorna på fram, tänker jag.

Har än så länge inte träfat någon som tränar sin häst barfota, dom som drar skona har hästar som inte blir ömma då ömma hästar inte springer så fort/rullar lättare över i galopp.

Min ena var tyngre skodd bak en period, nu minns jag faktiskt inte varför, men det fanns något skäl som hade med rörelsemönster att göra. Islänning så det var när vi micklade för att få lite hjälp med nån gångart. Tillfälligt dock.

Travhästar och islandshästar är ganska lika att sko, båda har gångarter/gångar som påverkas mycket av hur skonigen är.

Åh, det finns alltså hästar som tävlar så?

Sist jag bad ägaren till hästen jag rider att sko honom igen efter ett lopp hittade jag hästen i hagen med bara bakskor på.

Såg nog ut såhär: :confused: men ägaren (travtränare) tyckte att framhovarna såg så fina ut för dagen att han därför inte orkade sko dem, och är det vanligt inom travet förstår jag ju att han tyckte att det var mer normalt än jag tyckte :p

Hästen i fråga har f.ö inte heller några problem med att gå oskodd några dagar efter lopp innan skorna slås på heller, men då anpassar vi underlaget till mjuka skogsvägar. Men även mer känsliga hästar drar man väl ibland skorna på bara precis för tävling? Det är ju inte direkt tävlingar på grusväg.

Dels för balansen, men också skor på om den sliter för mkt.

I Frankrike ( vad jag känner till) där man började med barfota före S. så är det nu förbjudet för att så många hästar kom i mål med blödande hovar.

I S. har vi ännu hårdare banor av vasst grus. Kolstubben verkar vara mer som flis.

Det kan hända ibland att man även dra av skona när hästen är nära verkning dags för att låta hästen använda sin hov som det skulle ha gjort ute i det fria.
Så det händer även i träningar att man låter hästen gå barfota. Ett eller flera jobb beroende på hästen hovar.
Men allt utgår ifrån vilken häst man har om det går att köra den barfota eller inte. Och även underlag om det ens går att köra en barefote häst. Allt det spelar en stor roll om man ska träna sin häst barfota.

I loppen är det en annan sak. Då är det viktig att ha "tillräckligt" med hov på hästen att den kan springa utan att bli öm.
Att starta en häst med "kort tillväxt" på hoven skulle ju vara att be om en dåligt prestera, och detta vet de flesta travtränare om. Jag kan inte säga alla men 9 av 10 travtränare vet om det och den som inte fattade då, lär sig sen efter det loppet.
Så varför utsätta en häst för misslyckande redan innan loppet?

Att en häst blöder under hovarna är helt nytt för mig. Har varken varit med om det eller sett det på någon häst på en startkväll eller har fått det på mina hästar.

Det som är lite "komiskt", om man kan säga så. Är att jag fick förfrågan av en hovslagare som var inriktad på ridhästar och frågade mig om just hur vi ens vågade dra av skona innan loppet (?) Hästen måste ju "vänja" sig att gå barfota (?) Om jag dra av skona på min ridhäst och låter den vara barfota så kommer den hästen och vara öm-halt(!) Vilket menar med det att hästen bli känslig om den går på stora sten i hagen eller på t ex en grusväg, under en tid framåt.
Hen sa att "jag måste alltid varna dom kunder jag har som vill dra av skona på sin häst, att hästen kommer att vara öm i par veckor, om inte flera veckor."
"Och det är helt normalt"

Jag kunde inte svara på den frågan eftersom jag vet egentligen inte varför. Det enda jag vet är att jag har inte, varken på mina egna eller andras hästar, att dom har blivit öm - halta av att man låter dom gå barfota bara sådär. Och då snackar vi om travhästar. ^^

Dels för balansen, men också skor på om den sliter för mkt.

I Frankrike ( vad jag känner till) där man började med barfota före S. så är det nu förbjudet för att så många hästar kom i mål med blödande hovar.

I S. har vi ännu hårdare banor av vasst grus. Kolstubben verkar vara mer som flis.

Det är inte förbjudet att köra travhästar barfota i Frankrike. Källa på det?

När började man med barfota i Frankrike? I Sverige? Hästar har gått barfota i lopp sedan flera decennier tillbaka. Att man måste anmäla om hästen ska gå barfota eller med skor var de före med i Frankrike.

Jag skulle inte säga att kolstybb är som flis, utan ett mycket finmalt material.

Det som är lite "komiskt", om man kan säga så. Är att jag fick förfrågan av en hovslagare som var inriktad på ridhästar och frågade mig om just hur vi ens vågade dra av skona innan loppet (?) Hästen måste ju "vänja" sig att gå barfota (?) Om jag dra av skona på min ridhäst och låter den vara barfota så kommer den hästen och vara öm-halt(!) Vilket menar med det att hästen bli känslig om den går på stora sten i hagen eller på t ex en grusväg, under en tid framåt.
Hen sa att "jag måste alltid varna dom kunder jag har som vill dra av skona på sin häst, att hästen kommer att vara öm i par veckor, om inte flera veckor."
"Och det är helt normalt"

Jag kunde inte svara på den frågan eftersom jag vet egentligen inte varför. Det enda jag vet är att jag har inte, varken på mina egna eller andras hästar, att dom har blivit öm - halta av att man låter dom gå barfota bara sådär. Och då snackar vi om travhästar. ^^

Nej, det där kan man ju fråga sig. Det är lite det jag undrar över också. Min ridhäst hade inte presterat bättre om jag helt plötsligt hade plockat av en eller flera skor på henne. Hon hade tvärtom mått dåligt av det. Då undrar man ju om det är "adrenalinruset" (eller vad man nu ska kalla det för), som antagligen drabbar travhästar under ett lopp, som gör att de inte känner att de ömmar? Annars får vi ju börja leta i skillnader på verkningsmetoder, alternativt skillnader på hovkvalitet travhästras vs. ridhästras. Men det sistnämnda verkar ju rätt otroligt i och för sig.

Tja på travtaktiga islänningar kan det vara bra att ha tyngd bak, så inte är det helt ovanligt att man laborerar med tyngd bak även på ridhästar ;)

Att ha olika vikter på skona eller inga vikter alls (barfota) på en ridhäst gör inte mycket skillnad och på dom fästa ingen skillnad men på en travare och även islandshäst kan det göra stor skillnad.

Nej, det där kan man ju fråga sig. Det är lite det jag undrar över också. Min ridhäst hade inte presterat bättre om jag helt plötsligt hade plockat av en eller flera skor på henne. Hon hade tvärtom mått dåligt av det. Då undrar man ju om det är "adrenalinruset" (eller vad man nu ska kalla det för), som antagligen drabbar travhästar under ett lopp, som gör att de inte känner att de ömmar? Annars får vi ju börja leta i skillnader på verkningsmetoder, alternativt skillnader på hovkvalitet travhästras vs. ridhästras. Men det sistnämnda verkar ju rätt otroligt i och för sig.

Visst undrar man! ^^ Nåt måste de ju vara som gör att det funkar på travhästar och inte ridhästar. Det kan vara hovkvaliteten som skiljer soppas på en travhäst och ridhäst. Kan ju vara så att en travhäst har ett hårdare hov och ridhästar mjukar. Även ponnys tro jag har en starkare hov eftersom en hel del går barfota och även där funkar det.

Nu tror inte jag att en travhäst blir öm om fötterna under ett lopp OM man har sett till att hästen har tillräckligt med utväxt, vill säga :) Det märks väldigt fort om en häst börja ömma och få ont, då springer dom inte alls, ialf inte mina hästar.

Visligen har jag väldigt speciella damer som inte prestera i topp om det är nåt minska fel. På det viset är det väldigt tacksamt. Eftersom om en av mina hästar presterar dåligt, så vet jag att nåt står inte rätt till och då får man söka efter felet innan man börjar träna igen.

Att ha olika vikter på skona eller inga vikter alls (barfota) på en ridhäst gör inte mycket skillnad och på dom fästa ingen skillnad men på en travare och även islandshäst kan det göra stor skillnad.

Visst blir det nån skillnad ^^. Man kan aldrig komma undan balanseringen som finns i rörelsemönstret. Och den kan man ändra på genom skoning och verkning även på ridhästar.

Det är bara det att man inte behöver det inom ridningen fast man själv skulle tycka det.

Ibland har man suttit på läktaren och tittar på hästar som rids. Så kan man ibland höra, oftast i skritten, ett "klickande " ljud ifrån visa hästar.
Det klickande ljudet kommer ifrån att hästen bakhovar stöter sig i framhovarna, precis där skona sitter, vilket gör att det låter klick.
Hästen hinner inte att flytta på frambena för ens bakbena sätts ner. Alltså hästen är för tung fram.

Och hade man då satt på tyngre skor bak på hästen så hade hästen fått en chans att bromsa upp sitt baksteg. Eller att man lättar fram så att frambena hinner komma undan, vilket som, så hade hästen fått gått i en renare skritt ifrån slag.

Hästar som rids får ju oftast mer belastning fram då ryttaren gör att tyngdpunkten flyttas fram men hästar framför vagn är nog mer beroende av att få fäste med bak kanske?

Jag är ingen travmänniska men tittar på V75 ganska ofta och hör ganska ofta tränare säga "jag rycker skorna om banan är bra" Alltså verkar dom ta stor hänsyn till hur underlaget är?

Det är inte förbjudet att köra travhästar barfota i Frankrike. Källa på det?

När började man med barfota i Frankrike? I Sverige? Hästar har gått barfota i lopp sedan flera decennier tillbaka. Att man måste anmäla om hästen ska gå barfota eller med skor var de före med i Frankrike.

Jag skulle inte säga att kolstybb är som flis, utan ett mycket finmalt material.
Jag hade delvis rätt. gäller 2 0 3 åriga.

http://www.travnet.se/blog/2012/09/12/barfotakorning-forbjuds-frankrike/

såg nu att de fegat ur o inte vågat genomföra det. Spelarna vill veta o tydligen har man anmält barfota o sen slagit på.

Senast ändrad:

axel;16063894[URL="http://www.travnet.se/blog/2012/09/12/barfotakorning-forbjuds-frankrike/" skrev:
http://www.travnet.se/blog/2012/09/12/barfotakorning-forbjuds-frankrike/[/URL]

Mycket intressant!

Så Sverige hänger inte med på det alltså?

Hästar som rids får ju oftast mer belastning fram då ryttaren gör att tyngdpunkten flyttas fram men hästar framför vagn är nog mer beroende av att få fäste med bak kanske?

Jag kan tänka mig så här att en travhäst måste ha fäste för att kunna "komma iväg" och hålla den höga farten, förstår du vad jag försöker säga? ^^

Jag är ingen travmänniska men tittar på V75 ganska ofta och hör ganska ofta tränare säga "jag rycker skorna om banan är bra" Alltså verkar dom ta stor hänsyn till hur underlaget är?

En del hästar är beroende av fäste mer än andra därmed så kan en "lös" bana ställa till det för häst som är beroende att få fäste.
T ex om jag startar en häst som jag anmälde barfota och sen upptäcker att banan är lös i underlaget och min häst kommer inte få nåt fäste, så väljer jag att slå på bak skona igen innan start. Naturligtvis finns det regler när man ska anmälda sko info. så man får inte göra hur som helst.

Man kan nästan jämföra det med om du själv springer på en grusväg och sen i sanden...
På grusvägen får du ett bra fäst men i sanden så är det svårare att få nåt fäste alls, vilket gör att man "halkar omkring i steget." och det tar en otroligt mycket på orken. Samma är det för en travhäst på bana, fäste är ett måste för att det ska bära hela vägen.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: muslidag
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 311
Senast: juvelen
·
Hästvård Min häst är skodd med vanliga skor, sulor och fyra broddar i varje sko. Broddarna sitter ju i armarna och sedan två rätt tätt i tån...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: Petunia
·
N
Hästmänniskan (Skriver lite anonymt så att ingen känner sig utpekad) Jag flyttade till ett nytt stall för ca två veckor sedan och då bad...
Svar
9
· Visningar
1 913
Senast: angelaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka