Fundering angående travhästar och skoning (spin off)

Sv: Fundering angående travhästar och skoning (spin off)

Nej, det där kan man ju fråga sig. Det är lite det jag undrar över också. Min ridhäst hade inte presterat bättre om jag helt plötsligt hade plockat av en eller flera skor på henne. Hon hade tvärtom mått dåligt av det. Då undrar man ju om det är "adrenalinruset" (eller vad man nu ska kalla det för), som antagligen drabbar travhästar under ett lopp, som gör att de inte känner att de ömmar? Annars får vi ju börja leta i skillnader på verkningsmetoder, alternativt skillnader på hovkvalitet travhästras vs. ridhästras. Men det sistnämnda verkar ju rätt otroligt i och för sig.

spinner lite på ovanstående citat och från likande resonemang som finns i tråden :)

När man rycker skor innan lopp ska man ju vara medveten om att det är en travbana som hästarna springer på, dvs underlag som är anpassat för sitt syfte (sen kan ju banan vara antingen bra eller dålig för dagen men ni förstår nog min poäng) Det är alltså inte en stenig traktorväg i skogen som hästarna förväntas prestera på barfota utan det är på en underlag anpassat för löpning,vilket jag tror är helt övergörande för om hästarna blir ömfotade eller inte.

Vidare är det ju också så att seriösa(!) travtränare har bra koll på vilka hästar som fixar att springa barfota i löp, hästar som inte fixar det och blir ömma i hovarna galopperar oftast alternativt presterar överlag dåligt. Sen tänker jag inte alls förneka att det finns hästar med otroligt hög smärttröskel som säkerligen springer bra på ömma hovar också, MEN detta tror inte jag är så vanligt.

Jag har förövrigt tagit av skor på både travhästar i full kondition och ridhästar utan att de ha blivit ömma på mjukt underlag, så att detta är något specifikt för travare har jag svårt att köpa (Sen ömmar ju de flesta barfotahästar på steniga grusvägarmen det är ju en helt annan sak och det tycker jag inte alls hör till ämnet vi pratar om här)

Jag är också övertygad om att ridhästar med friska och bra hovar inte blir ömma om man tex rycker skorna inför ett ridpass på ridbanan eller i ridhuset, sen tror jag väl kanske inte att prestationen som sådan nödvändigtvis blir bättre, men de bör inte i normalfallet bli ömma kan jag tycka.

Travhästar och islandshästar är ganska lika att sko, båda har gångarter/gångar som påverkas mycket av hur skonigen är.

Ja, och därför har jag en snubbe som främst skor travhästar, eller ja, han har galet mycket erfarenhet dessutom och är erkänt duktig :)

Jag har förövrigt tagit av skor på både travhästar i full kondition och ridhästar utan att de ha blivit ömma på mjukt underlag, så att detta är något specifikt för travare har jag svårt att köpa (Sen ömmar ju de flesta barfotahästar på steniga grusvägarmen det är ju en helt annan sak och det tycker jag inte alls hör till ämnet vi pratar om här)

Jag är också övertygad om att ridhästar med friska och bra hovar inte blir ömma om man tex rycker skorna inför ett ridpass på ridbanan eller i ridhuset, sen tror jag väl kanske inte att prestationen som sådan nödvändigtvis blir bättre, men de bör inte i normalfallet bli ömma kan jag tycka.

Min lilla vita ömmar typ aldrig, islänning och ridhäst, ska mycket till och min röda, islänning och ridhäst, hon ömmar i stort sett alltid utan skor men för ett par helger sen ryckte jag skorna på henne och red sen ett pass för tränare i ridhus - det underlaget, ganska fast grusaktigt underlag, funkade hon fint på.

Så håller med, beror på individ och underlag. Den vita kan dock inte gå barfota för jämnan eftersom hon sliter hovar, trots normal/bra hovkvalité.

Travhästar och islandshästar är ganska lika att sko, båda har gångarter/gångar som påverkas mycket av hur skonigen är.

Tidigare trodde man nog så, numera ve man att en fysiskt korrekt skoning med en ryttare som lär sig att rida hästen korrekt är det som ger en frisk och hållbar häst. Jag tycker det är ytterst tråkigt att se hästägare som fortfarande lever kvar i det förgångna, där man tror att en manipulation av hoven med hjälp av verkning/skoning ger bättre gångarter.

När det kommer till travhästar kan man bara krasst konstatera att dessa sällan har särskilt runda hovar fram, utan ser mer ut som u-makaroner. Om det ska vara någon vits med det tänker jag inte ens ge mig i kast med att diskutera.:crazy:

Förstår inte vad långa tår kom in i bilden, om kring mej är det "bara" några gamla som fortfarande vill ha långa tår dom andra vill ha ganska snabb överrullning fram så fram hinner undan innan bak kommer,
Inte roligt med en travare som slagit på sig och sedan inte vågar ta i i steget mer för rädslan att göra det igen.

Långa tår har mer och mer kommit bort från travet. Folk tänker på ett helt annat sätt nu. Förr ville man ha så stor fötter som möjligt så att hästen ska kunna springa barfota men folk insåg snabbt att det var inte de bästa för hästen. Så nu lägger man mer vikt på att få så starka hovar som möjligt och inte "stora".
Många vill ha korta tår på sina hästar som nullo-modo var inne på, mer aktuellt nuförtiden än långa fötter.

Men sen kan vi ju gå inne på korta hovar så vet jag inte om ni har hängt med i USA´s anda vad det gäller korta tår, Och då menar jag korta!
även inom ridhästarna skulle anser ha långa hovar. Dom har kommit fram till det att vi har tok för långa hovar på våra hästar och därmed bär på en massa problem till våra hästar. Så genom att korta tån så förhindrar man en hel del skador.

*KL*

Vill bara tillägga att om en travhäst blöder från sulan efter ett lopp, (eller värming för den delen) och banveterinär ser det får tränaren betala böter.

I doping-stallet är de (provtagnings personalen) uppmärksamma på hur hovarna ser ut och frågar om ev. sår och ärr hästen har på kropp/ben. Där får du som skötare vara beredd på frågor om något ser konstigt ut.

I gäststallarna är de allra flesta uppmärksamma, om man ser blodfläckar på golvet. Inte så man hojtar till veterinären om minsta lilla blödning utan mest så skötaren kollar ordentligt vad som blöder, sår eller sula.

Förstår inte vad långa tår kom in i bilden, om kring mej är det "bara" några gamla som fortfarande vill ha långa tår dom andra vill ha ganska snabb överrullning fram så fram hinner undan innan bak kommer,
Inte roligt med en travare som slagit på sig och sedan inte vågar ta i i steget mer för rädslan att göra det igen.[/QUOTE
Jo men de som inte är verksamma inom travet har väldans god koll på sporten. Oftast bättre än de som ÄR verksamma.
gulan

Vänta här lite nu Gulan..

Du menar alltså att folk som står utanför travbanan och har aldrig röret en häst, vet mer om travet än vad man själv gör som ha hästen?

Vänta här lite nu Gulan..

Du menar alltså att folk som står utanför travbanan och har aldrig röret en häst, vet mer om travet än vad man själv gör som ha hästen?

Nej gulan anser nog att människor som har andra raser inte vet något om travsport, men i det fallet kan jag lugna gulan med att jag är väl insatt i den på flera nivåer trots att jag själv har islandshäst.;)

Aha måste ha läst baklänges då ^^ lol :D

Inte fel och ha koll på andra sporter inom hästområdet ^^

Nej gulan anser nog att människor som har andra raser inte vet något om travsport
Precis. Fast jag har läst mycket här på buke genom åren av hästfolk med andra raser som gör sig till allmänna korkbollar genom att tvärsäkert uttala sig om både ditt och datt -om travsport och travare.
men i det fallet kan jag lugna gulan med att jag är väl insatt i den på flera nivåer trots att jag själv har islandshäst
På vilka nivåer då? (ärligt nyfiken alltså)
När det kommer till travhästar kan man bara krasst konstatera att dessa sällan har särskilt runda hovar fram, utan ser mer ut som u-makaroner
Konstigt! Jag ser tvärtom mot dig.
gulan

Allt handlar om balansering. Vilket innebär att man skor hästen så att den inte slår sig och får ett vägvinnande steg. För att kunna göra det så "lättar" man eller tynger", fram eller bak.

T ex om en häst har skor fram och går barfota bak, så kommer hästen i sin tur få ett högre och kortare steg fram samt får ett längre och snabbare steg bak.
Alltså jag har lättat hästen bak och tyng hästen fram.

Om en häst går barfota fram och skor bak så är det tvärtom. Långa steg fram och korta bak.

Man vill helt enkelt ändra på hästen rörelsemönster och få hästen att kunna röra sig "fritt".

Man kan också ha skor runt om och även då lätta eller tynga balansen genom att använda t ex aluminium skor, järnskor samt olika sort skor som ger snabbare eller långsammare "rullning".

Hoppas du förstod vad jag försökte säga :)

:idea: intressant! Då fick man lära sig något nytt idag.
När jag fick hem min travare (som nu används som ridhäst) så hade han en tyngre och större sko på höger bak. Tyckte detta var väldigt märkligt när jag upptäckte det. Speciellt som vi ganska snabbt märkte att han hade ont i vänster bog. Egentligen borde man väl ha åtgärdat källan till problemet istället för att trixa med skor? Eller har jag uppfattat detta fel? Används detta som en universallösning? :nailbiting:

:idea: intressant! Då fick man lära sig något nytt idag.
När jag fick hem min travare (som nu används som ridhäst) så hade han en tyngre och större sko på höger bak. Tyckte detta var väldigt märkligt när jag upptäckte det. Speciellt som vi ganska snabbt märkte att han hade ont i vänster bog. Egentligen borde man väl ha åtgärdat källan till problemet istället för att trixa med skor? Eller har jag uppfattat detta fel? Används detta som en universallösning? :nailbiting:

Att man sätter på olika skor på hästen på de viset är oftast för att hästen "drar ett bakben" och där med vill man få en "jämn balans" i baksteget.

Men som du är inne på så finns de dom som tyvärr,tyvärr tro att man kan "balansera bort" alla problem som kan uppkommer när hästen springer.
Utan att kolla upp hästen ordentlige. Oftast inom travsporten så gäller bara bena på hästen (leder, skor, hovar e c t, e c t) och inte resten av hästens kropp. Många glömmer bort den "lilla" detaljen att hästen inte bara består av ben.

Jag tippar på att det var så det hände med din häst, dom tittade på det dom tyckte var viktigt och inte på helheten.

Jag hade själv en sån häst som du beskriver att man säte olika skor bak och sen visade sig vara en lösning i ena bogen.

Till en början var jag likadan och bara trodde att det var bena som gällde på en travhäst. Eftersom att alla andra gjorde det men efter denna hästen jag har och vad som hände henne så fick jag upp ögonen och börja ser hela hästen!

Aaah, då förstår jag. Det är nog som du säger, att de förra ägarna var inställda på att det var benen som var problemet. Kom ihåg att de pratade en massa travarspråk och jag förstod inte särskilt mycket, haha.
Tack för ett bra och utförligt svar! :)

Jag kan inte säga med en säkerhet men låter som att det är så. Gött i alla fall att du hittade "riktiga felet" på hästen :)

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: muslidag
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 311
Senast: juvelen
·
Hästvård Min häst är skodd med vanliga skor, sulor och fyra broddar i varje sko. Broddarna sitter ju i armarna och sedan två rätt tätt i tån...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: Petunia
·
N
Hästmänniskan (Skriver lite anonymt så att ingen känner sig utpekad) Jag flyttade till ett nytt stall för ca två veckor sedan och då bad...
Svar
9
· Visningar
1 913
Senast: angelaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka