Fundering angående fråga om specifika saker.

MissFideli

Trådstartare
Fick en tråd låst av 2 skäl häromdan. Det ena skälet var alldeles rätt, har inga åsikter om det. Det andra skälet har jag dock frågor om.

Jag frågade efter tips om en bra luftfuktare. Tråden låstes av 2 skäl, dels att jag redan hade en tråd om luftfuktighet (vilket jag glömt bort, så det var mitt misstag) och dels för att det tydligen räknades som en efterlysning?
Men det är okej att fråga om tips på bra sadlar? Bra transporter? Bra schampo, bra möbler, bra datorer osv.

Förklara för mig skillnaden i det.

Sv: Fundering angående fråga om specifika saker.

Med tanke på att man får prisa och risa diverse sadlar och transporter som exempel, så borde man ju få göra detsamma med andra saker, som luftfuktare eller toalettpapper...

Har du frågat rådande moderator?

Ja, det var hon som berättade anledningarna för mig. Sen har jag inte frågat mer, vill veta vad som gäller. Varför just luftfuktare inte får frågas om, men uppenbarligen nästan allt annat?

Det var kanske mitt fel att tråden togs bort :o

Jag lade ju ut både bild och namn på varuhuset.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

Nej, det var inte den tråden!! Så du behöver inte be om ursäkt alls :D
Tänkte bara jag skulle få tips på fler luftfuktare, vilket tydligen inte var tillåtet.

Den tråden du är med i finns kvar :)

Du kunde ju ha frågat mig direkt istället, men när det blir mer likt en efterlysning än en diskussionstråd, ja då anser jag att de går över gränsen, dessutom var ju den största andledningen till att tråden försvann den att du redan hade en tråd i ämnet.

Snurrfian-moderator på Hem &Hobby bl a

Men det är ju ofta trådar då folk frågar efter tex ett träns med ett specifik utseénde, och de får ju vara kvar. Det är ju samma sak?

Jag ville veta generellt vad som gällde, dvs på hela forumet. Varför det är okej att fråga efter vissa saker men inte andra. Därför frågar jag Gunnar på detta sätt.
Vad som var den största anledningen spelar ingen roll, du skrev att den togs bort dels pga att det redan fanns en liknande tråd OCH att det räknades som efterlysning.
Och jag vill veta VAD en efterlysning egentligen är eftersom man får fråga om vissa saker men inte andra. Tydligen.

Efterlysningar?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=950018
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=948959
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=949543

osv...

Senast ändrad:

Jag kan faktiskt hålla med dig i dina funderingar!

Fick i höstas en tråd borttagen då jag ville veta om boende i Ullared..

Läser så gott som dagligen inlägg där användare söker hotell mm..som ligger kvar..

Skillnaden..?

Beror det på vem som skriver tråden brukar jag tänka..status eller antal inlägg..

Men som efterlysningar har av tradition inte räknats när någon frågar efter olika varor:confused:. Jag frågar t ex just nu efter grönsaksjuice på Senior och tråden har legat kvar i flera dagar.

Efterlysningar brukar vara "nån som är duktig på franska? PM:a mig" och liknande. Man efterlyser alltså någon som kan hjälpa en. (Om TS lägger ut texten som ska översättas brukar det däremot inte vara några problem).

Om frågor om var man hittar olika saker skulle börja räknas som efterlysningar skulle du få stryka en tredjedel av alla frågor på buke.

Det finns dessutom en hel drös med kamera / objektiv-trådar på just Hem och hobby som får finnas.

Ja det beror en hel del på hur tråden skrivs, och ja ibland finns det trådar kvar som kanske borde förpassas till papperskorgen och då är det ju väldigt bra om de som ser sådana trådar/inlägg trianglar dem, vilket underlättar mycket för oss moderatorer.

Men hallå, vi förstår ju inte reglerna, det är det tråden går ut på. Då kan vi ju inte triangla.

Men hallå, vi förstår ju inte reglerna, det är det tråden går ut på. Då kan vi ju inte triangla.

Nej precis.
Jag frågade inte om inköpsställen utan tips på bra märken. Precis som dom flesta av alla annonser där man frågar efter speciella saker.

Ja det beror en hel del på hur tråden skrivs, och ja ibland finns det trådar kvar som kanske borde förpassas till papperskorgen och då är det ju väldigt bra om de som ser sådana trådar/inlägg trianglar dem, vilket underlättar mycket för oss moderatorer.

Fast min poäng var inte att min tråd om grönsaksjuice skulle ligga i papperskorgen om bara ullo eller lizan sett den.

Jag är övertygad om att de sett den men låtit den ligga kvar eftersom den inte räknas som en efterlysning. Vilket då heller inte en tråd med en fråga om en luftfuktare borde göra.

Om det nu inte framförallt var för att det redan fanns en likadan.

Jag har inte kollat upp detta utan detta är endast ett generellt svar. Moderatorn kanske i detta fallet skulle ha skippat att ge mer än dublett-skälet.
Efterlysningar är inte ok annat än under radannonser. Vad som är en efterlysning kan det säkert finnas delade meningar om. Moderatorerna bör självklart ha liknande syn på detta, men exakt lika måste det inte vara. På vissa forum kan man kanske tillåta lite mer än på andra forum.
Om efterlysaren ber om svar via PM, e-post eller annat sätt utanför forumet som inte leder till diskussion är det en uppenbar efterlysning.
Trådar som av olika skäl skapas så att det blir till reklam för en enskild butik eller en enskild produkt är normalt inte ok.
Diskussioner om produkter och kanske olika sätt att lösa problemen t o m utan produkter där det inte blir till reklam eller smutskastning är normalt ok.

Det finns nästan alltid något undantag till alla regler. Det viktigaste är att moderatorn håller sig till samma regler på sitt forum så att det går att förutsäga. Sedan kan dessa ibland ändras en aning, kanske för att vi diskuterat igenom saken för att bättre likforma över alla forum.
Det kommer dock alltid finnas gränsfall där det ibland kan vara svårt att avgöra om tråden tas bort eller inte. Då måste moderatorn försöka se till trådens helhet i avgörandet.

Diskuterandet runt produkter är helt klart svårt, framförallt då det i princip alltid skulle kunna ses som reklam eller smutskastning. Samtidigt som det är viktigt och intressant att diskutera så att helt förbjuda det känns dumt och fånigt.
Moderatorerna och jag kommer med största sannolikhet att diskutera vidare om detta och se om vi skall göra några förändringar runt det hela.

Om det nu inte framförallt var för att det redan fanns en likadan.

Det har jag inga synpunkter på. Och det hade inte MissFideli i sitt startinlägg heller.

Det var just efterlysning jag reagerade på. Den motiveringen lät inte som om den stämde med bedömningarna hittills på Buke. Trådar om produkter borde vara mest i farozonen för reklam/smutskastning, om de nu ska vara i farozonen alls. Ni verkar ha lättat lite på reklamförbudet på senare tid och det tycker jag är bra.

En viktig sak i bedömningen av om ett inlägg ska räknas som en efterlysning tycker jag är om frågan är av allmänintresse. Om många andra än frågeställaren kan tänkas ha glädje av svaren är det mycket större chans att tråden får finnas kvar. Därför har det stor betydelse hur man ställer sin fråga.

En efterlysning för mig är en tråd som passar bättre i Radannonser än i forumet.

"Vart köper man blåa ridstövlar?" passar t ex inte i Radannonser.
Inte heller "Vart bor man billigast nära Falsterbo?".

Däremot så passar "Vet någon något billigt hus runt Falsterbo som man kan hyra?" in bland Radannonserna.
Liksom även "Letar blåa ridstövlar, någon som har att sälja?"

Så allt blir i slutet en bedömning, och vilka trådar som blir kvar och vilka som faller bort beror ofta på ytterst små skillnader i formuleringen. Till stort förtret för de användare som blir av med trådar som de själva bedömer som identiska med någon annan tråd som ligger kvar, och som egentligen bara är aningens snyggare formulerad.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 207
Senast: Madick
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar