Fundering angående fråga om specifika saker.

Sv: Fundering angående fråga om specifika saker.

Jag har skrivit såhär:

Nån som kan tipsa om luftfuktare som är bra? Helst inte för dyr, max runt tusenlappen. Och då bör den klara iaf 65 kvm (lägenheten är 66 och är öppen runt om hela tiden) samt inte vara grogrund för legionella.

Möjligtvis kanske vinklad just åt mig, men fortfarande av allmänintresse då det är fler än jag som har problem med torr luft nu vintertid.

Nu vill jag egentligen inte ge mig in i en diskussion om en enskild tråd som togs bort pga att den vad jag förstår var en dublett. Men mot den bakgrunden skulle jag kunna tycka att din fråga hade varit bättre om du skippat "max runt tusenlappen. Och då bör den klara iaf 65 kvm (lägenheten är 66 och är öppen runt om hela tiden)" Dessa saker är mycket specifika för dig anser jag, skippar man dem tror jag att det blir en bättre generell diskussion.

Problemen är väl att många av luftfuktarna kostar en bra bit över 1000 kr och dom är inte intressanta då. Liksom att endel bara klarar rum på 20 kvm ca, vilket ju inte heller är av intresse då. För många av oss.

Men ändå, folk som söker en speciell bil som ska klara att dra just deras transport? Dom som söker en speciell transport som ska passa deras behov? Söker en sadel som passar deras häst?

Vad är skillnaden? Jag ifrågasätter inte att tråden togs bort eftersom det andra skälet jag fick var enligt reglerna. Men om man inte får ringa in vissa önskemål på ett ställe borde man inte få göra det på nått annat heller.

En efterlysning för mig är en tråd som passar bättre i Radannonser än i forumet.

"Vart köper man blåa ridstövlar?" passar t ex inte i Radannonser.
Inte heller "Vart bor man billigast nära Falsterbo?".

Däremot så passar "Vet någon något billigt hus runt Falsterbo som man kan hyra?" in bland Radannonserna.
Liksom även "Letar blåa ridstövlar, någon som har att sälja?"

Så allt blir i slutet en bedömning, och vilka trådar som blir kvar och vilka som faller bort beror ofta på ytterst små skillnader i formuleringen. Till stort förtret för de användare som blir av med trådar som de själva bedömer som identiska med någon annan tråd som ligger kvar, och som egentligen bara är aningens snyggare formulerad.

Så om både du och jag skriver ett inlägg om ett bra billigt boende i närheten av Ullared,och jag har skrivsvårigheter/formuleringssvårigheter,men inte du..
Så blir min tråd borttagen..men inte din?

Det är ju ändå liknande inlägg med samma innebörd vi skrivit..men med olika stil!

Det måste ju finnas tydligare regler i sånt fall om vad som är efterlysning eller inte,det ska ju inte hänga på hur man formulerar det! Om det är snyggt formulerat eller inte..
Stackars den som då har svårt för detta..den personen får inte många inlägg kvar när h*n vill åka på semester i Sverige och vill ha tips på boende..

Livet är inte rättvist.

Vill man slippa råka ut för trådraderingar bör man läsa reglerna och kanske även låta bli sådant som kan vara gränsfall, som att fråga efter produkter och tjänster.
När det gäller ullos exempel är jag faktiskt lite tveksam även till de förslag hon ger. Då jag nog tycker de är på gränsen "Var kan man bo billigt nära Falsterbo?" känns bättre.
Det som är viktigt är också vilka svar som kommer på trådskaparens inlägg, om svaren blir av typen, länk, e-postadress, telefonnummer. Specifikt företagsnamn skapar de tillsammans en tråd som blir till en annons eller reklam.

Så även om det första inlägget är helt ok kan resten av tråden göra så att det blir till ett övertramp och att det är enklast att radera hela tråden, då risken ofta är stor att samma typ av svar återkommer.

Men det är lite detta som är problemet du vill ställa en fråga vars svar hjälper just dig, och kanske ibland bara just dig.

I den bästa av världar tänker alla trådskapare lite till och försöker skapa en tråd som så många som möjligt kan ha nytta och glädje av, kanske genom att bredda diskussionen så att fler får nytta av den och kan deltaga.

Du kan om du skapar en luftfuktar tråd som jag föreslog senare i tråden skriva att du är intresserad av luftfuktare för lite större rum eller lägre kostnad.

Personligen skulle jag nog när det gäller den här typen av icke-hästprodukter troligen söka hjälp i ett par butiker, med kunnig personal i stället då jag tror man skall ha en del tur om man skall få ett snabbt och bra svar om detta här. Självklart är det helt ok att fråga om icke häst-produkter, ibland får man nog betydligt bättre svar här än av en okunnig säljare.

Jag gillar inte att fråga säljare eftersom dom är partiska :p Allt dom säljer är ju bra liksom. Och framförallt dom dyraste sakerna dom har. Därför ville jag ha opartiska tips härifrån av folk som har erfarenhet.

Men att jag skrev den här tråden var mest för att jag inte riktigt förstår vad som är okej och inte. Att fråga efter tips om en sadel till en speciell häst är tydligen okej, trots att det inte är speciellt allmänt? Likaså att fråga om tips om vilken bil man ska köpa osv. Även där handlar det ju om en sak till en själv.

Reglerna är ju lite luddiga där :)

Jag har nu tittat på dessa trådar, den första gällde ett specfikt företags produkter vilket kanske kan vara ok, men i detta fall länkades det dessutom i trådstart-inlägget till tre sidor i ett företagets butik. Utan tvekan reklam för produkterna.
Jag har raderat den tråden.

Den andra tråden är väl ok även om den är lite tveksam, då det där nämns ett antal olika företag, utan länkar eller annan kontaktinformation som kan tänkas vara intressanta att titta på om man söker efter produkten. Sist i tråden, när jag tittade låg dock ett inlägg med länk till en butik igen. Det är raderat och jag kommer även höra av mig till användaren som lade in det, då det visade sig vara samma person som startade första tråden.

Det var ett inlägg till en tröja. Ah well. Då vet jag var jag gör ikväll iaf. Raderar halva Senior.

Gunnar - hur mycket tid har du?;)

Alltså, det här kommer inte att funka. Det du raderade nu - är du medveten hur mycket sånt som redan finns på buke? Det finns hur mycket som helst! På både snack- och hästforumen tipsas det om produkter, var man kan köpa dem, och med länkar.

Och - jag tycker att det är bra. När jag var moderator var jag sträng på det där, raderade det mesta med hänvisning till reklam- eller smutskastningsförbud. Men egentligen var det ohållbart. Inte bara för att det var åt helvete för mycket jobb för mig - utan också för att folk gärna VILL prata om produkter och tipsa varann.

Numera är det där mycket liberalare. Jag hänger mest på Senior och ser att ullo släpper igenom mycket som jag inte skulle släppt. Men jag tycker att hon gör helt rätt! Återigen, folk VILL prata om produkter. De har inte ens reklamsyfte, de vill bara fråga. Och tipsa. Precis som man snackar med varann runt ett fikabord.

Den nuvarande hållningen tycker jag alltså funkar alldeles utmärkt. Det räcker att folk som gör reklam för sin egen bok eller sin mosters smycketillverkning raderas. Resten tycker jag att ni ska se som konsumentupplysning och låta vara.

De regler och den rättvisa som folk efterlyser i den här tråden, de finns inte. Det kommer aldrig att gå att formulera en regel som följs till 100 procent lika på alla forumen. Jag tycker att ullo formulerade det bra tidigare i tråden:

Så allt blir i slutet en bedömning, och vilka trådar som blir kvar och vilka som faller bort beror ofta på ytterst små skillnader i formuleringen. Till stort förtret för de användare som blir av med trådar som de själva bedömer som identiska med någon annan tråd som ligger kvar, och som egentligen bara är aningens snyggare formulerad.

Det ÄR en bedömningsfråga, vi får nöja oss med det. Och det är ingen katastrof att få en tråd raderad. Man kan ju alltid PM:a moderatorn och fråga "finns det något sätt jag kan formulera det här så att jag får ha kvar tråden?". Eller så gilla läget och gå vidare i livet.

Såna här delikata bedömningsfrågor är inte mycket att säga om. Det är bättre att försöka göra nåt åt uppenbart klantig moderering, för sånt finns också på sina håll. Alla moderatorer har inte den fingertoppskänsla som vissa forum kräver, om vi säger så;)

Det var ett inlägg till en tröja. Ah well. Då vet jag var jag gör ikväll iaf. Raderar halva Senior.

Nej nej Ullo. Vad har jag satt igång.....:crazy: Det var ju inte meningen med mitt inlägg. Jag ville bara veta bedömningarna.

Och jag menade definitivt inte att kritisera dig, bara så du inte misstolkar. Jag bara högg två trådar på senior, kunde varit två på något annat forum.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 207
Senast: Madick
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter