Fundering ang valpar som överlevt hundherpessmitta som små

Lupin

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er allvetande bukemissbrukare, i brist på bättre så här sent på kvällen! :D

Jag är trött som ett as och känner att jag har svårt att formulera mig vettigt, hoppas någon fattar vad jag menar och är ute efter. :o

Finns det några risker för eller hos valpar som överlevt herpessmitta som nyfödda? Min storpudeltik födde ju 10 valpar, men fyra var dödfödda och alla, både döda och levande, hade låg födselvikt - några extremt låg. Den minste dödfödde vägde bara 128 gram tex och den minste levande födda och överlevande vägde bara 148 gr och den störste vägde 288 gr. Den minste är fortfarande minst nu vid 8 v och väger 3,8 kg, medan den som var störts vid födseln blev omvuxen av en annan valp som vägde 4,5 kg. Den femte valpen hittade jag tillplattad efter ett dygn.

Har pratat med min vet, som är specialutbildad inom hundgyn och sånt, och hon är övertygad om att det handlar om herpes. Jag missade att vaccinera min tik pga allt strul med skilsmässan och det ångrar jag såklart djupt, annars är jag en stark förespråkare för att vaccinera tikarna mot herpes och jag kommer aldrig att glömma bort det fler gånger! Och hon menar dessutom att valpen som blev platt hade något fel, annars hade den inte dött.

De fem som levde fick ju extra värme från början och trots att de var små så var det gott gry i dem och de sög bra och klarade av att suga och få i sig näring helt själv, jag behövde aldrig tillskottsmata dem.

Men nu har jag börjat fundera på om det kan finnas några risker med att överleva? Eller är de helt enkelt bara extra starka och livskraftiga krabater? :love:

Sv: Fundering ang valpar som överlevt hundherpessmitta som små

Jag har ingen som helst erfarfenhet av avelsarbete över huvud taget, men jag var på en föreläsning på SKK igår om parning, dräktighet och valpning där vi diskuterade detta med herpes en del och som jag förstod det var det ingen risk med herpesen när valparna väl blivit "större".

Du får säkert fler, mer givande svar ;)

Jag förstår vad du menar, men det var inte det jag tänkte på. Herpes hos hund är ingen big deal, hos vuxna är det inget dramatiskt alls och man räknar med att majoriteten av alla hundar har herpes. Det är en luftburen smitta som är oerhört smittsam. Det går inte att bota, men man kan skydda valparna genom att vaccinera tiken en gång i samband med parning och sen en gång till ca en vecka före förlossningen.

Men eftersom valpfoster kan dö innan de är födda och de som föds oftast dör inom ett par dygn pga smittan, så innebär det ju stor fara för småttingarna. Jag tänkte väl mer i banorna av att de överlevande valparna kanske kan få andra komplikationer längre fram?

Vad sa din veterinär om valparnas framtid?
Hon/han borde veta vad du kan vänta dig..?

Jag köpte en hund 1 år gammal omplacering, något gick fel vid dräktighet/förlossning (men det sa ju ingen till mig!) och det visade sig efter 5 veckor att hennes njurar aldrig utvecklat sig som de skulle, hon blev mycket dålig väldigt snabbt och fick avlivas samma dag som det upptäcktes.
men förra ägaren hade aldrig märkt nåt konstigt? :eek:
Det som ledde till detta var antingen att de föddes för tidigt eller att det var nån sjukdom som fanns vid förlossning (dåligt minne, och de berättade inte så gärna..), i princip alla andra valpar dog (kanske en till som överlevde).
Jag vet inte om detta är en risk för dina valpar? Hoppas inte det i alla fall!!!!

Håller tummarna för att dina små :love: är heelt friska!

Förlåt, jag uttryckte mig lite otydligt. Det som jag menade att veterinären berättade under föreläsningen var just att det är de första kritiska veckorna som är en risk och när de väl är förbi tror man att faran är över. Dvs, enligt detta borde dina valpar som klarat sig så här långt inte vara i någon riskzon för senare komplikationer heller.

Jessica på Gurkans kennel (Chow-Chow) har haft en kull som smittades av Herpes, du kan ju höra med henne.

Pratade med vetten igår, när jag var dit med valparna och hon trodde inte det var "herpesvalpar" sa hon, med tanke på hur välväxta och välutvecklade och fina de var. :laugh: Men jag ska se om jag kan hitta gurkan och höra med henne. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka