Fundering ang. skor

1887

Trådstartare
Häromdagen satt jag och tänkte på mina ridskoledagar, och mindes att många ponnisar bara hade skor på framhovarna. Varför? Blir det inte "obalans" då när pållen är högre fram?
Om den kan gå barfota bak borde den ju kunna göra det fram också?

Nån som vet? :bump:

Sv: Fundering ang. skor

Hästar bär 2/3 av sin vikt på framdelen. Att framdelen blir lite högre (av skor alltså) ger ingen obalans alls, värre då att sko bara en framhov t ex. Men just att de bär mesta vikten fram gör att det kan räcka att sko bara fram, bak är det inte lika 'hög belastning' på hovarna och därför blir de ofta inte lika lätt ömma där, och sliter inte lika hårt där.

Det är alltså dubbelt så hög (66% avrundat) belastning på frambenen jämför med bakbenen (33% avrundat). Så om hästen väger 600 kg t ex så avrundat bär de 400 kg på frambenen och 200 kg av det på bakbenen.

Häromdagen satt jag och tänkte på mina ridskoledagar, och mindes att många ponnisar bara hade skor på framhovarna. Varför? Blir det inte "obalans" då när pållen är högre fram?
Om den kan gå barfota bak borde den ju kunna göra det fram också?

Nån som vet? :bump:

Den troligaste orsaken är av kostnadsskäl och bristen för många att kunna se en hälta bak. Man ska ha klart för sig att hästen har sin motor bak (där kommer hästens framåtdrivande påskjut ifrån) Att sedan alla hästar naturligt har en viktfördelning 60% fram och 40% bak kan bara betyda när vi talar om (främst) ridskolehästar att denna fördelning ändrar sig till 70% fram och endast 30% bak beroende på ridskoleelevers ngt mera framstupa sidoläge i sin balanc.

Jag har själv för drygt 10 år sedan funderat i samma banor när jag började sko på en ridskola med drygt 35 ponnisar (som endast hade framskor) och uppvisade enligt mitt tycke ett ganska stelt,stumt,kort baksteg beroende på att bakhovarnas bärrand i främst tådel, yttre traksidodel va väldigt lite att verka på vid omskoning..

Så man beslöt sig för att sko alla dessa även bak och det sparade i slutändan många hältutredningar och stillestånd.

Naturligtvis har mkt med deras miljö,underlag osv att göra med om dom behöver även bakskor.

Dagens "hästmänniskor" har en helt annan syn för dagen på god hästhållning än vad man hade på den tiden så självklart leder mer rörelse till mer slitage och ett större behov av att även ponnisar på ridskolor ska vara skodda även bak.

När jag red på ridskola - för mer än 40 år sedan - så var det av säkerhetsskäl som man inte skodde bak.

Nu har jag inte sett en ridskolelektion på många år, men på den tiden red man ju alltid på led. Det var meningen att man skulle hålla en hästlängds avstånd till hästen framför, men de flesta eleverna hade väldigt svårt att hålla avstånd - det blev oftast "nos-i-svans" istället - vilket naturligtvis resulterade i att det blev många bakut-sparkar ....
Då tog det mindre illa om hästen inte var skodd bak. Så sa man åtminstone då - men visst var det så klart även av kostnadsskäl man inte skodde bak.
Dessutom så red man (åtminstone på de ridskolor jag red på) nästan uteslutande i ridhus på underlag som inte slet så mycket på hovarna.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar