fundering ang hästsäljare

S

shimara

vill bara kolla vad ni spontant tycker om detta; hittade en omhändertagen grovt vanvårdad häst utan papper som skulle säljas...och den nya ägaren har haft hästen i en månad och vill nu ha 10´för den?! :confused: Till saken hör att hästen knappt kan gå pga sin hälsa(alla kotor sticker ut, halsen tunn o revbenen syns på håll). Hästen har likaså varit full i löss, äggen hänger fortfarande kvar. :cry: Hon motiverar sitt pris med att en fullt frisk häst i den åldern skulle ligga på runt 50`,med papper.... Men jag vet ju inte OM hästen kommer att bli fullt frisk.... går det att försäkra den, dyker det upp saker som gör att den måste avlivas, och utan bevisad stam/papper är den i alla fall klassad som blandras m okänd stam. Tyvärr så blev jag väldigt berörd o ville ta hem hästen då den tydde sig till mig... Vad skulle ni kunna tänka er o ge för dylikt objekt? Ska jag strunta i hästen? Känns ju lite som ägaren vill tjäna pengar på den. Ägarens egna hästar var jätte fina....

Sv: fundering ang hästsäljare

Min spontana reaktion är att det är för tidigt att sälja hästen om den är så dåligt fortfarande. Personligen skulle jag behålla den och utvärdera om den har en framtid, ett sto kan ju gå i avel om det är bra stam på den eller om den är av god typ. Oavsett vad du känner/tycker...är du intresserad ska då låta en veterinär avgöra om det är ett gott köp trots hästens skick.

Priset säger jag inte så mycket om men tycker egentligen att det borde vara högre så att man får köpare som inte bara köper en billig häst, med risk att den åter hamnar hos mindre bra köpare... förstår du hur jag menar? ;)

Om det är frågan om grov vanvård borde det väl anmälas?

//tina_tiger

Ibland måste man chansa. Tycker du hästen verkar trevlig, ta ut en vet och låt honom göra en bedömning. Köp hästen om det inte finns allvarliga fel på den. Vad har du att förlora ? 10 000 är ju ingenting i hästsammanhang. Jag tycker säljaren säljer den billigt till dig om den nu inte har ett allvarligt fel.

Hade det varit min häst hade jag gött upp den ordentligt först och sen begärt ett högre pris för den.

min spontana reaktion är att den bör veterinär besiktigas och undersökas. är det fel på hästen, så varför dra ut på lidandet.... avlivning...

men om den är frisk för övrig så är ju inte 10´mkt för en häst.

Liknande trådar

A
  • Låst
Hästmänniskan hejhej .:) Min farmor och farfar flyttade till en villa 1km ungefär från ett litet stall. Men jag visste inte att det var ett stall...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 384
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 827
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10